5. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 11. 2003

Přijatelná nenávist

Podstatou rasismu je charakterizace celé komunity podle chování některých jejích členů.

Představte si, že by někdo vytvořil napodobeninu automobilu, dal do něho loutky černochů v životní velikosti, na poznávací značku napsal NEGŘI a automobil zapálil. A pak by se k tomu vyjadřovali poslanci, že si černoši částečně mohou za to, jak je většinová společnost vidí. V Británii v dnešní době zcela nepřijatelné, že? Avšak přesně toto se stalo v Anglii minulý týden. Týkalo se to ovšem - cikánů. Citujeme z komentáře George Monbiota ve včerejším Guardianu.

Dobří občané městečka Firle v Sussexu vybudovali napodobeninu obytného přívěsného vozíku, do oken namalovali cikánskou rodinu, přidali poznávací značku s nápisem CIGOŠI a přívěsný vozík podpálili. Jejich poslanec, liberální demokrat Norman Baker, se posléze vyjádřil v rozhlase, že "existuje samozřejmě otázka, že právo kočovat musí být respektováno, ale i kočovníci mají povinnost zacházet s oblastí, v níž žijí, s respektem. To se nedělo v městečku Firle, a tak tam došlo k této akci."

Rasismus vůči cikánům je v britském veřejném životě přijatelný, konstatuje autor. Zatímco vtipy o pochybeném životním stylu "Pakoušů" (Pákistánců) či "židáků" jsou dnes v britské společnosti nepřijatelné, cikáni, to je něco jiného. Když byl ministrem vnitra Jack Straw, charakterizoval cikány jako lidi, kteří "si myslí, že je naprosto přijatelné, aby způsobovali chaos, aby kradli, aby se vloupávali do automobilů, aby působili nejrůznější nepříjemnosti, včetně chození na velkou stranu ve dveřích firem, a tak dále."

Všichni tito lidé budou bezpochyby tvrdit, že kritizují nikoliv rasu, ale způsob života. Jack Straw například tvrdil, že nemluví "o skutečných romských cikánech", ale o "lidech, kteří se chovají jako kočovníci či Romové". Je samozřejmě pravda, že ne všichni tradiční kočovníci jsou Romové a ne všichni Romové jsou kočovníci. Ale totéž lze říci o judaismu, který je také etnickou identitou a zároveň i náboženskou kulturou. Uznáváme, že není morálního rozdílu mezi tím, když na židy útočí lidé, kterým se nelíbí jejich způsob života, a tím, když na židy útočí lidé, kterým se nelíbí jejich etnický původ. Uznáváme také, že podstatou rasismu je charakterizace celé komunity podle chování některých jejích členů.

Člověk by doufal vzhledem k historickým okolnostem v určitou citlivost a toleranci, pokračuje autor. Za druhé světové války usmrtili nacisté celkem asi čtvrt až půl milionu Romů, v mnoha částech Evropy je téměř úplně vyhladili. Ve východní Evropě je dosud Romům odpíráno zaměstnání, jsou uzavíráni do ghet a fyzicky napadáni - někdy i zabíjeni - skinheady. V Británii bylo v letech 1986 - 1993 zlikvidováno 67 procent tradičních tábořišť pro kočovné Romy. V roce 1994 britská vláda zrušila povinnost komunálních úřadů poskytovat kočovníkům tábořiště a zavedla nové zákony, jimiž lze trestat lidi, kteří se někde utáboří bez povolení. Jedním rázem v podstatě zlikvidovala jejich způsob života.

Samozřejmě i dnešní bývalí "kočovní Romové", už usedlí, jsou často daleko mobilnější než byli tradiční kočovníci. Po celé východní Evropě byli Romové donuceni zákonem se usadit na jednom místě - v Británii k tomu byli donuceni nedávnou likvidací jejich kočovných tábořišť. Mnoho Romů, kteří dnes cestují po Evropě, to dělá, protože jsou vyháněni ze svých domovů - v Británii jsme je proměnili v "neoprávněné žadatele o azyl".

My jim to cestování totiž závidíme. Ti, jejichž životy jsou spojovány s neustálým pohybem, se jeví atraktivnější (ať už je realita jakákoliv) než životy nás samotných.

Podstatou rasismu bývá závist. Rasisté závidí židům peníze a černochům jejich sexuální potenci; není vyloučeno, že naše nenávist vůči Romům pochází z ještě hlouběji, instinktivně pociťované křivdy - závidíme lidem, jejichž instinktem je pohybovat se volně a svobodně a nenechat se omezovat šedivou existencí života usazeného na jednom místě.

Kompletní článek v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       5. 11. 2003
5. 11. 2003 Politika založená na ropě
5. 11. 2003 Přijatelná nenávist
5. 11. 2003 Británie: zákon o povinných výtiscích rozšířen na digitální publikace, v Česku se připravuje
5. 11. 2003 Skupina "Z toho ven" atakovala reklamu Jan  Paul
5. 11. 2003 Život na dluh díky malé kartičce Jan  Čulík
5. 11. 2003 Kdo hlídá hlídače?
5. 11. 2003 Svoboda a udržitelnost - manifest
5. 11. 2003 Držet hubu a krok Hynek  Hanke
5. 11. 2003 Nezaměstnanost - odpověď neznají ani přední ekonomové světa Josef  Vít
4. 11. 2003 Cathrin Schauer dostala v Německu cenu Žena Evropy Pavel  Kelly-Tychtl
4. 11. 2003 Je zpráva německé pobočky UNICEF o dětské prostituci v ČR útokem na českou národní existenci? Jan  Čulík
5. 11. 2003 Ještě k tomu izraelskému plotu Pavel  Mareš
4. 11. 2003 Urážka pracujících lidí v Britských listech
4. 11. 2003 Zeď, která se staví, má být tím nejlepším řešením? Jana  Malá
5. 11. 2003 Festival MEZIPATRA 2003
13. 11. 2003 Dnes vydáváme výbor Jak Češi bojují - novou knihu z Britských listů
3. 11. 2003 Jak Češi bojují - obsah
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003

Rasismus RSS 2.0      Historie >
5. 11. 2003 Přijatelná nenávist   
4. 11. 2003 Zeď, která se staví, má být tím nejlepším řešením? Jana  Malá
4. 11. 2003 Cathrin Schauer dostala v Německu cenu Žena Evropy Pavel  Kelly-Tychtl
31. 10. 2003 Nové revolty proti systému Immanuel  Wallerstein
27. 10. 2003 Britská vláda vyvinula silný nátlak na BBC, aby potlačila film o rasismu v policii   
23. 10. 2003 Pět britských policistů dalo výpověď poté, co jim BBC dokázala rasismus   
23. 10. 2003 Frustrace z McDonaldů a privatizace násilí Štěpán  Kotrba
21. 10. 2003 BBC natočila rasistickou scénu v britské policejní akademii Jan  Čulík
17. 10. 2003 "Slánská" tolerance Zdeněk  Bárta
10. 10. 2003 Proč odešli Červeňákovi? Báli se Romů František  Roček
9. 10. 2003 Rómska samospráva ako súčasť reformy verejnej správy? Martin  Muránsky
7. 10. 2003 Kde domov můj Hana  Kožúriková
2. 10. 2003 "Bílí" jsou (v ČR) diskriminováni   
30. 9. 2003 Proč odešli Červeňákovi? Báli se Romů František  Roček
22. 9. 2003 Bushova "cestovní mapa" patří do koše