SVOBODA A UDRŽITELNOST
MANIFEST
Výzvy Johannesburské deklarace o udržitelném rozvoji,
nastolené ve čtyřech
pilířích, vnímáme takto:
SOCIÁLNÍ ROZMĚR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE
Základní cíle:
- vytvoření
vějíře společensky a ekologicky přijatelných
alternativ životních stylů založených na lidské tvořivosti a aktivitě
jakožto podmínek svobody, tj. možnosti skutečné
volby člověka
(tvůrčí práce, seberealizace a
osobní identita se napříště nesmí spojovat
pouze s placeným zaměstnáním
a tržním mechanizmem),
- zajištění
politické stability založené na snižování nezaměstnanosti a zabezpečení
prostředků na veřejné
výdaje,
- celková politická, ekonomická a
sídelní decentralizace,
- zastavení populačního
poklesu,
Hlavní nástroje:
- rozšířit
aktivní politiku zaměstnanosti o ekologický rozměr; podpora vytváření
nových pracovních míst v oborech s příznivým dopadem na životní
prostředí,
- realizovat program podpory tvůrčí
a angažované práce v politických stranách, samosprávách, školách,
církevních institucích, občanských
sdruženích a jiných neziskových organizacích za předpokladu,
že
-
jejich
činnost je rozvíjena ve prospěch
veřejných zájmů, zejména ochrany životního prostředí, ochrany
lidských práv a svobod, vzdělávání
nebo sociální pomoci,
- účastník
takového programu provádí v této organizaci svou práci mimo
placené zaměstnání a zároveň je jinde
zaměstnán nejvýše na poloviční pracovní úvazek nebo není
zaměstnán a
není evidován na úřadech práce jako nezaměstnaný,
- realizovat program podpory vícedětných
rodin; tj. podpora rodičům věnujících se určenému počtu
dětí v čase, který by jinak trávili
v zaměstnání, pokud zároveň
nejsou evidováni na úřadech práce jako nezaměstnaní,
- realizovat program podpory
samozásobitelství, tj. ekologické hospodaření
v krajině za jiným účelem než podnikáním, pokud účastník
tohoto programu je jinde zaměstnán nejvýše
na poloviční pracovní úvazek nebo není zaměstnán
a není evidován na úřadech
práce jako nezaměstnaný,
- realizovat program podpory moderního
vzdělávání formou příspěvků školám, které
přizpůsobily své studijní programy zaměstnancům na zkrácený pracovní
úvazek a jako podmínku přijetí ke studiu vyloučily přijímací
řízení,
- snížit fiskální zatížení pracovní
síly (plateb sociálního zabezpečení)
za předpokladu kompenzace zdaněním
neobnovitelných přírodních zdrojů (viz též
bod III., hlavní nástroje, odrážka druhá),
- realizovat takovou strukturální
politiku, která povede k posilování identity a soběstačnosti
venkovských lokálních komunit.
EKOLOGICKÝ ROZMĚR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE
Základní cíle:
- zachování a zlepšení stavu životního
prostředí a všech
jeho funkcí,
- zajištění
vymahatelnosti práva životního prostředí a jeho složek na existenci a potažmo
práva na zachování a obnovu všech jejich funkcí (produkčních
i mimoprodukčních),
- zefektivnění
a objektivizace řízení o umísťování staveb v prostředí,
- vytvoření
podmínek pro ekologicky, esteticky a demograficky vyvážený rozvoj
kulturní krajiny.
Hlavní nástroje:
- zajistit v řízeních
před nezávislými orgány vymahatelnost ekologické újmy formou přímé č-
i náhradní naturální restituce,
- vytvořit
regionální sdružení životního prostředí jako právních subjektů s
jejich aktivní legitimací zastupovat zájmy životního prostředí
ve správních a soudních
řízeních,
- propojit posuzování vlivů
projektů na životní prostředí, integrované povolování a územní řízení v
jeden proces s obecnou platností pro všechna zařízení
(včetně
aplikace nejlepších dostupných technik),
- přenechat
rozhodovací pravomoci v odvolacích řízeních ve věcech upravených právem
životního prostředí nezávislým orgánům (správním tribunálům,
popř. soudům) jakožto předpoklad pro rozhodování v prvním stupni na
úrovni obcí nebo krajů v jejich samostatné působnosti,
- upřednostnit
nájemce státní půdy, kteří ji používají výhradně k ekologickému
hospodaření, popř. k pěstování biomasy pro energetické využití; po
uplynutí stanovené doby tyto pozemky na takto hospodařící nájemce
bezúplatně převést.
EKONOMICKÝ ROZMĚR
UDRŽITELNÉHO ROZVOJE
Základní cíle:
- využití obnovitelných přírodních
zdrojů takovým způsobem, aby míra jejich spotřeby nepřekročila
míru jejich obnovy,
- využití neobnovitelných přírodních
zdrojů takovým způsobem, aby byly stále v oběhu (zejména recyklací a
opakovaným užitím výrobků z nich) a míra jejich spotřeby klesala
s růstem možnosti jejich nahraditelnosti obnovitelnými zdroji anebo
v důsledku zavádění nejlepších dostupných technik,
- produkce odpadů,
včetně emisí, pouze v takové
míře a kvalitě, která:
- umožňuje
v maximální míře nahrazení primárních surovin
- v případě
že odpady nelze využít podle bodu a)
je vstřebávána životním
prostředím bez vedlejších účinků
na zdraví a pohodu člověka
a ostatních forem života.
Hlavní nástroje:
- zákonem garantovat návratnost
investic do zařízení využívajících
obnovitelné zdroje energie tak, aby byla odstraněna
tržně-ekonomická diskriminace z využívání obnovitelných zdrojů
energie, popř.
úspor energií
- zdanit neobnovitelné přírodní
zdroje daní z energií vyrobených z neobnovitelných zdrojů
a daní z neobnovitelných přírodních surovin a zreálnit existující
daně ve formě daní z uhlovodíkových paliv a
minerálních olejů, tak, aby výše jejich sazeb z dlouhodobého
hlediska odpovídala nákladům na
odstraňování negativních externalit vznikajících při využívání těchto
zdrojů; předpokladem zavedení těchto daní je fiskální neutralita
zajištěná odpovídajícím snížením plateb pojistného na sociální zabezpečení
(viz též bod I., hlavní nástroje, odrážka šestá)
- osvobodit výnosy ekologických
investičních fondů
od daní
- spolupodílení se výrobců
a dovozců na financování zpětného odběru odpadu z jejich výrobků a na
následném materiálovém zpracování,
- vedle národního produktu zavést
další ukazatel stavu ekonomiky, který zohlední též legální tvůrčí
aktivitu vznikající mimo tržní mechanizmy a dále vynaložené investice na
obnovu a zachování funkcí životního prostředí
projevující se jako pozitivní externalita,
- motivovat zvýšení výdajů
na výzkum a vývoj eko-technologií.
ZAHRANIČNĚ-POLITICKÝ
ROZMĚR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE
Základní cíle:
- zajištění
udržitelného rozvoje v globálním měřítku.
Hlavní nástroje:
- realizovat takovou zahraniční politiku ČR, která podporuje
mezinárodní procesy a organizace, jejichž cílem je překonat
negativní důsledky ekonomické globalizace a jiné překážky
udržitelného rozvoje,
- podporovat opatření
přijatá mezinárodní konferencí v Johannesburgu a opatření
vyplývající z Lisabonského procesu, např. snížení emisí
skleníkových plynů o
30% do roku 2020
- iniciovat rozšíření
projektu "Svoboda v udržitelném rozvoji" na státy středoevropského
regionu se zvláštním zaměřením na státy Visegrádské
čtyřky;
trvale sledovat vývojové trendy v Evropské unii a iniciovat
legislativní změny, vedoucí k většímu
zajištění politiky udržitelného života,
- trvale podporovat chudé a zadlužené
země třetího
světa, neboť v dnešním globalizovaném světě
není možné realizovat politiku směřující k zajištění udržitelného
rozvoje v rámci hranicemi vymezeného teritoria.
Předpokládané vlivy implementace hlavních nástrojů
(cca pro rok 2020) ve srovnání se současným stavem.
Ad. I Sociální
rozměr
INDIKÁTOR
|
STATUS QUO |
srovnej |
ODHAD VLIVU |
Nezaměstnaní (ILO)
|
7,3% 1 |
7,9% EU 3 |
3% |
Částečně autonomní |
3% 2 |
- |
25% |
Plně autonomní |
2% 2 |
- |
10% |
tvůrčí zaměstnanci |
20% 2 |
- |
30% |
středoškoláci |
6,3% 1 |
- |
13% |
vysokoškoláci |
2,2% 1 |
- |
7% |
Ø zatížení mzdy ve prospěch veřejných rozpočtů |
41,6% 1 |
EU 37,8% 3 |
30% |
Ad. II Ekologický rozměr
INDIKÁTOR
|
STATUS QUO |
Srovnej |
ODHAD VLIVU |
Nutné investice do ŽP
závazky EU + "staré zátěže" v mld. Kč |
385
4 |
- |
0 |
Náklady na nápravu ekologické újmy v mld. Kč/rok |
0 |
- |
Ø 2 |
Ekologicky obhospodařovaná půda |
5,5% 1 |
EU 4% 3 |
35% |
Ad. III Ekonomický rozměr
INDIKÁTOR
|
STATUS QUO |
Srovnej |
ODHAD VLIVU |
Roční míra růstu HDP
|
2% 3 |
EU 0,9% 1 |
2% |
Roční míra růstu čistého ekonomického blahobytu |
1,8% 5 |
- |
5% |
Energetická náročnost ekonomiky (MJ/EUR) |
38 6 |
20
6 |
18 |
Podíl obnovitelných zdrojů na spotřebě energetických zdrojů
- při výrobě energie
- ve spotřebě poh. hmot
- ve spotřebě surovin
|
2% 6
4,2%
7
34%
8 |
8% 6
-
- |
20%
40%
70% |
Odpad
a) celkem
-produkce (kg/obyv/rok)
- mat. využití
b) komunální
- produkce
(kg/obyv/rok)
- mat. využití
c) obalový
- produkce
(kg/obyv/rok)
- mat. využití |
3 803,2 9
37,5%
9
420,7 9
20,1 % 9
837 11
37%
13 |
RAK. 6 078,8 10
-
RAK. 562 10
RAK. 50% 10
RAK. 1 000 12
RAK. 58% 13 |
Zabránění nárůstu
55%
Zabránění nárůstu
60%
Zabránění nárůstu
75% |
Investice na výzkum
podíl HDP
|
0,58%
1 |
EU 1,94% 3 |
2% |
Ad. IV
Zahraničně-politický rozměr
INDIKÁTOR
|
STATUS QUO |
srovnej |
ODHAD VLIVU |
Rozvojová pomoc podíl HDP |
0,016% 1 |
EU 0,2%3 |
0,7% (dopor. OSN) |
Odkazy
-
Zdroj: ČSÚ, http://www.czso.cz
- Vypočteno
na základě dat: OPW: Výsledky reprezentativního soc. šetření - srpen
2000 deponed in MŽP
- Zdroj:
Eurostat, http://europa.eu.int/comm/eurostat/
- Zdroj: MŽP
- Metodika dle: Paul A. Samuelson, Willam D. Nordhaus: Ekonomie, .nak.
Svoboda, Praha1995, str. 813
- Materiály
k návrhu aktualizace energetické politiky ČR 2003, deponed in MPO
- Zdroj: ČSÚ
- statistická ročenka životního prostředí ČR - 2002, (a2.8.7)
- Pro určení
podílu surovin z obnovitelných zdrojů byla použita analýza odpadů
ve vztahu k biologicky rozložitelné složce odpadu (bez započtení vlivu
výroby potravin)
Zdroj: Informační systém pro odpadové hospodářství (ISOH r.2001)
- Zdroj:
ISOH r.2001
- Zdroj: OECD
Environmental data wbaste r.2002
- Zdroj:
Půhoný K., Velek O.: Podklady pro kapitolu Obaly v POH, zpráva pro
MŽP, Praha 2001
- Zdroj: ARA
systém (aut. obal. spol. Rakousko r.2002)
- Zdroj:
výroční zpráva EKO-KOM za rok 2001; informace od společnosti EKO-KOM
Petici, prosazující návrhy a strategie manifestu "Svoboda a udržitelnost", lze stáhnout ZDE , podepsat a odeslat.
|