3. 11. 2003
Osmnáct zásad Rady Evropy: Poskytování informací o trestním řízení v médiíchPřímé zpravodajství nebo pořizování záznamů médii v jednacích síních by neměly být možné, jen pokud a jenom potud to výslovně umožňuje zákon nebo příslušné justiční úřady. Takové zpravodajství by mělo být povoleno jen tehdy, když to sebou nenese závažné riziko přílišného vlivu na oběti, svědky, účastníky trestního řízení, poroty (senáty) nebo soudce. Informace o doporučeních Rady Evropy o tom, jak mají sdělovací prostředky informovat o trestních řízeních, připravil Pavel Barák. |
Úvodem snad bude dobře připomenout rozdíl práva veřejného a práva soukromého, který je legislativně upraven v ústavě článkem 2, který zatímco ve svém třetím odstavci říká, že státní moc lze uplatňovat jen v případech, mezích a způsoby, které stanoví zákon, naproti tomu ve čtvrtém odstavci říká, že každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Soud je součástí státní moci, soudce je podle článku 95 ústavy při rozhodování vázán zákonem. Podle ustanovení § 6 odst. 3 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů, uskutečňovat obrazové nebo zvukové přenosy a pořizovat obrazové záznamy v průběhu soudního jednání lze jen s předchozím souhlasem předsedy senátu nebo samosoudce, s jeho vědomím lze pořizovat zvukové záznamy. Za těchto podmínek tedy lze uskutečňovat přímé televizní přenosy veřejných zasedání soudu. Nicméně podrobnější vnitrostátní právní úprava náležitostí této věci neexistuje.
Rada Evropy, mezistátní organizace, jejímž členem Česká republika je, však vydala dne 10. července 2003 po číslem Rec(2003)13 doporučení výboru ministrů k poskytování informací, týkajících se trestních řízení, prostřednictvím médií (anglicky viz zde https://wcm.coe.int/rsi/common/renderers/rend_standard.jsp?DocId=51365&SecMode=1&SiteName=cm&Lang=en). Toto doporučení jednak v preambuli shrnuje - coby důvodová zpráva - východiska, která vedla k jeho vydání, jednak doporučuje vládám členských států (1) zakotvit ve vlastním právním řádu zásady, uvedené v příloze, (2) šířit toto doporučení a připojené zásady, pokud možno včetně překladu, (3) zejména na ně upozornit justiční orgány a policejní služby a zpřístupnit je představitelům organizací právníků a novinářů. Příloha doporučení obsahuje 18 zásad: Zásada 1. Informování veřejností prostřednictvím médiíVeřejnost musí mít možnost dostávat informace o činnosti justičních úřadů a policejních služeb prostřednictvím médií. Novináři tedy musí mít možnost svobodně zpravovat a komentovat fungování justičního trestního systému, s omezeními pouze podle následujících zásad. Zásada 2. Presumpce nevinyRespektování zásady presumpce neviny je nedílnou součástí práva na spravedlivý proces. V souladu s tím názory a informace týkající se probíhajících trestních řízení mohou být šířeny prostřednictvím médií pouze pokud to není na úkor presumpce neviny podezřelého nebo obviněného. Zásada 3. Přesnost informacíJustiční úřady a policejní služby by měly poskytovat médiím jen ověřené informace nebo informace založené na důvodném předpokladu. V tomto případě však na to musí být médiím jasně poukázáno. Zásada 4. Přístup k informacímPokud novináři v souladu se zákonem získali od justičních úřadů nebo policejních služeb informace o probíhajících trestních řízeních, pak by tyto úřady a služby měly tuto informaci poskytnout všem novinářům, kteří o takovou informaci žádají nebo již požádali, bez diskriminace. Zásada 5. Způsoby poskytování informací médiímPokud justiční úřady nebo policejní služby samy rozhodly poskytnout informace médiím o probíhajících trestních řízeních, pak by tato informace měla být poskytnuta bez diskriminace a pokud možno prostřednictvím tiskových zpráv, tiskových konferencí oprávněných úředníků, nebo podobnými oprávněnými způsoby. Zásada 6. Pravidelné poskytování informací v průběhu trestního řízeníJustiční úřady a policejní služby by měly v kontextu probíhajících trestních řízení, která jsou předmětem veřejného zájmu, nebo jiných trestních řízení, která si získala zvláštní pozornost veřejnosti, informovat média o jejich základních dějích, pokud to není na úkor utajení vyšetřování a policejních šetření nebo pokud to nezdržuje či nepřekáží výsledku řízení. V případě dlouhotrvajících trestních řízení by taková informace měla být poskytována pravidelně. Zásada 7. Zákaz zneužití informacíJustiční úřady a policejní služby by neměly využívat informací o probíhajících trestních řízeních ke komerčním účelům nebo účelům jiným, než odpovídajícím prosazování práva. Zásada 8. Ochrana soukromí v souvislosti s probíhajícím trestním řízenímPoskytování informací o podezřelých, obviněných nebo odsouzených, případně jiných účastnících trestního řízení, by mělo respektovat jejich právo na ochranu soukromí v souladu s článkem 8 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Zvláštní ochranu je třeba poskytovat těm účastníkům, kteří nejsou dospělí nebo jsou jinak zranitelní, stejně jako obětem, svědkům a rodinám podezřelých, obviněných nebo odsouzených. Ve všech případech je třeba zvláštní pozornost věnovat škodlivému dopadu, jaký by na zde výše zmíněné osoby mohlo mít odhalení informací usnadňujících jejich identifikaci. Zásada 9. Právo na opravu nebo právo na odpověďAniž by tím byla omezena možnost jiné nápravy, každý, kdo byl předmětem chybné nebo pomlouvačné zprávy v médiích v souvislosti s trestním řízením, by měl mít právo vůči tomu médiu, jehož se to týká, na opravu nebo případně na odpověď. Právo na odpověď by mělo být použitelné i vůči tiskovým zprávám, vydaným justičními úřady nebo policejními službami, obsahujícím chybnou informaci. Zásada 10. Předcházení vlivu zaujatých úsudkůJustiční úřady a policejní služby by neměly v souvislosti s trestními řízeními - zejména pokud se na nich podílejí poroty (senáty) nebo přísedící laici - poskytovat informace, nesoucí sebou riziko podstatné škody na spravedlnosti řízení. Zásada 11. Zveřejňování zaujatých úsudkůPokud je obviněný schopen prokázat, že poskytování informací velmi pravděpodobně povede, nebo již vedlo, k porušení jeho práva na spravedlivý proces, měl by mít možnost dosáhnout účinné právní nápravy. Zásada 12. Přítomnost novinářůNovináři by měli mít přístup k veřejnému projednávání a veřejnému vyhlášení rozsudku, aniž by byli omezování a bez nutnosti předběžné akreditace. Neměli by být vyloučeni z veřejného projednávání, pokud není veřejnost vyloučena v souladu s článkem 6 uvedené Úmluvy. Zásada 13. Vstup novinářů do soudních síníPříslušná úřední místa by měla, pokud to není zcela zřejmě neproveditelné, vyhradit v jednacích síních pro novináře jistý počet sedadel, dostatečný s ohledem na poptávku, aniž by tím byla vyloučena přítomnost veřejnosti jako takové. Zásada 14. Přímé zpravodajství a záznamy v soudních síníchPřímé zpravodajství nebo pořizování záznamů médii v jednacích síních by neměly být možné, jen pokud a jenom potud to výslovně umožňuje zákon nebo příslušné justiční úřady. Takové zpravodajství by mělo být povoleno jen tehdy, když to sebou nenese závažné riziko přílišného vlivu na oběti, svědky, účastníky trestního řízení, poroty (senáty) nebo soudce. Zásada 15. Podpora zpravodajství médiíOhlášení plánovaných slyšení, vznesení obvinění a další informace, důležité pro právní zpravodajství, by měly být příslušnými místy novinářům včas dostupné na pouhé požádání, pokud to není neproveditelné. Novináři by měli mít možnost pořizovat nebo získávat kopie veřejně vyhlašovaných rozsudků, a to bez jakékoli diskriminace. Měli by mít možnost šířit nebo sdělovat takové rozsudky veřejnosti. Zásada 16. Ochrana svědkůTotožnost svědků by neměla být odhalována, pokud k tomu svědek nedá předem svůj souhlas, nebo pokud identifikace svědka není ve veřejném zájmu, nebo pokud jeho svědectví již nebylo poskytnuto veřejnosti. Totožnost svědků by neměla být nikdy odhalena, pokud to ohrožuje jejich životy či bezpečí. Zvláštní zřetel je třeba brát na případy ochranných programů pro svědky, zejména v trestním řízení proti organizovanému zločinu nebo u trestných činů vůči příbuzným. Zásada 17. Zpravodajství médií o výkonu soudních rozhodnutíNovinářům by mělo být umožněno mít styky s osobami vykonávajícími soudní rozsudky ve vězeních, pokud to neohrožuje řádný výkon spravedlnosti, práva vězňů a vězeňských dozorců, nebo bezpečnost vězení. Zásada 18. Zpravodajství médií po vykonání rozsudkuPrávo na ochranu soukromí podle článku 8 Úmluvy by mělo -- v zájmu neškodit jejich znovuzačlenění do společnosti - obsahovat právo na ochranu totožnosti osob, které právě vykonaly tresty podle soudních rozsudků, ve vztahu k jejich předchozímu stíhání, pokud výslovně nedají souhlas k odhalení své totožnosti, nebo pokud ony samy nebo jejich předchozí stíhání nejsou opět ve veřejném zájmu nebo se takovými znovu nestaly. Tolik zásady uvedeného doporučení Rady Evropy. Poznamenávám, že jde jen o neoficiální překlad, navíc pouze péčí poučeného laika. |