20. 10. 2003
Jsou některé myšlenky, za které stojí trpět?"Já tedy nevím," řekl v diskusi o padesátých letech v Československu na jednom semináři na Glasgow University student bohemista z pražské Karlovy univerzity. "Kdybych si měl vybrat mezi postojem básníka konjunkturalisty Milana Kundery a takového Jana Zahradníčka, asi bych taky vstoupil do komunistické strany. Jaký má smysl strávit, jako Zahradníček, celou řadu let ve vězení a po propuštění zemřít?"
Tento komentář vyšel v sobotu v Lidových novinách ZDE Viz též poznámka na konci článku |
"Já tedy nevím," řekl v diskusi o padesátých letech v Československu na jednom semináři na Glasgow University student bohemista z pražské Karlovy univerzity. "Kdybych si měl vybrat mezi postojem básníka konjunkturalisty Milana Kundery a takového Jana Zahradníčka, asi bych taky vstoupil do komunistické strany. Jaký má smysl strávit, jako Zahradníček, celou řadu let ve vězení a po propuštění zemřít?" "Takže neexistuje žádná idea, za niž by stálo jít na smrt?" zeptal jsem se. Podle studentů z Česka prý ne. "Jaký by mělo smysl se za nějakou myšlenku obětovat, když umřu a z té oběti nic nebudu mít?" vysvětlila jedna dívka. "Proč se tvrdošíjně snažit prosazovat něco, co stejně neprosadím?" "Praktičtější je předstírat, že s protivníkem souhlasím, a udělat si nenápadně a vskrytu to, co chci já ve svůj prospěch," dodala. Je to tradice malého národa, zvyklého být na pospas mocným. "Mlč a trp, i kdyby ti učitel nebo kdokoliv v úřadě křivdil, protože budeš-li své právo hájit, ještě si ho rozhněváš a bude se ti mstít," - to prý je podle sociologa Emanuela Chalupného typická zásada chování, kterou u nás rodiče odmalička vštěpují dětem. Chalupný to napsal ve svém díle Národní povaha československá už v roce 1930, tedy dávno před komunismem. Josef Jedlička ve své moudré knížce České typy (Praha 1992) to označil za švejkovství: "Švejk je především člověk, který chce žít a přežít. Přikládá samé biologické hodnotě života takovou cenu, že nemůže být pochyb o jeho absolutní skepsi vzhledem k nadosobním životním hodnotám." Pravda z jiného světaV českém prostředí však vždycky převažovala silná opačná tradice, kterou lze shrnout husitským heslem "Pravda vítězí". Plně v souladu s touto historickou tradicí byl "život v pravdě", postulovaný za komunismu disidentem Václavem Havlem, apelem na transcendenci. To umožňovalo mučednictví. Samou podstatou "absolutní pravdy", která "vítězí" a na niž se vždy odvolávali čeští mučedníci, bylo to, že se tato pravda vymykala času a místu. Byla to vždy pravda z "jiného, absolutního světa", než v jakém žil a s jakým musil bojovat jedinec, který se k této pravdě hlásil. Jan Hus šel pokojně na smrt, protože jeho pravda byla odjinud, než kde žili jeho soudci na kostnickém koncilu. Jak poukazuje britská bohemistka Kathryn Murphyová, všichni disidenti a odpůrci totalitních a absolutistických režimů, jaké kdy existovaly v českých zemích, se odkazovali k absolutnímu hodnotovému systému odjinud: Komenský, Havlíček, Masaryk. I proto napsal Jan Patočka při vzniku Charty 77, že na světě existují věci, za něž stojí za to trpět. Jak daleko jsou od tohoto nekompromisního, až nábožensky černobílého postoje dnešní pragmatičtí mladí lidé v Česku. Pro praktickou politiku je to bezesporu přínosem. Těžko se v parlamentě uzavírají kompromisy se stoupenci protikladných nesmiřitelných "pravd z jiného světa". Postoj dnešních českých mladých lidí je velmi blízký praktickým, až "hokynářským" postojům Britů, kteří se normálně vysmívají západoevropským, zejména francouzským pokusům o ideologizaci politického života. (Tony Blair se svou nynější ideologickou politikou "morálních vojenských intervencí" je nebritský, proto je proti němu v Británii odpor.) Dnešní mladí pragmatičtí Češi zjevně dosud nemají dostatečně hluboký emoční prožitek, aby porozuměli například Janu Patočkovi v jeho historické situaci. Jakpak by však asi dnešní čeští mladí lidé reagovali, kdyby ČR ohrozil nějaký Hitler a bylo nutno se vůči tomuto nebezpečí postavit se zbraní v ruce? Nejsme-li ochotni se za nic obětovat, nabízíme jiným svou svobodu a dáváme se dobrovolně do područí. Vždycky se totiž najde někdo, kdo za dosažení svých cílů bude ochoten nasadit život, a tomu budeme muset my být podřízeni. Extrémním případem, který tuto situaci jasně ilustruje, byli útočníci z 11. září a jsou jimi i sebevražední atentátníci z Palestiny či Čečny. Protože se nebojí smrti, nelze nad nimi zvítězit a není možno je potrestat. Jsou absolutně svobodní. Nesvoboda je spojena se strachem ze smrti a s touhou zůstat naživu za každou cenu. Pozn. JČ: Kdosi mi v noci z neděle na pondělí poslal reakci pana Novotného z Neviditelného psa na tento článek, která mě poněkud zdeprimovala. Pan Novotný totiž výše uvedenému textu dost dobře neporozuměl, asi si ho přečetl jenom zběžně. Je mi trapné post factum vysvětlovat vlastní text, ale asi jsem to holt napsal špatně, když tomu lidi nerozumějí. 1. Dotaz, zda existují nějaké myšlenky, za něž by stálo zato trpět, přece proboha neznamená, že se myšlenky nemají zpochybňovat a podvracet kritickou diskusí. Jak by se poznalo, že jsou nosné, kdyby se myšlenky nepodrobovaly zatěžkávací zkoušce kritického zkoumání? Jak bychom poznali, co jsou základní etické i jiné hodnoty, kdybychom je neustále nepodvraceli - a tedy tím zároveň i nezlepšovali - hledáním toho, co je může zpochybnit? 2. Za myšlenku, "za niž by stálo trpět", může někdo považovat i princip systematické kritické diskuse a podvracení konvenčních názorů, "padni komu padni". Vlastně je jasné, že většina demokratů, pokud jsou ochotni za nějaké hodnoty trpět, by zjevně byli ochotni nasadit své dobré bydlo nebo dokonce život právě za tohle. 3. Článek se nestaví ani na tu či na onu stranu. (Vzhledem k tomu, že Lidové noviny zvolily "údernější titulek", než byl můj původní, k němuž se vracím zde v BL, přiznám se, že to mohlo někoho splést, i když LN význam mého článku tím údernějším titulkem nezkreslily.) Politováníhodným omylem pana Novotného je i to, že protože jsem citoval Katie Murphy, která poukázala na to, že se čeští "mučedníci" vždycky odkazovali k nějakému "absolutnímu systému mimo jejich svět", že to znamená, že takový postoj nutně vyznávám. Ale jak to, vždyť zároveň píšu i o švejkovském postoji, nemohu tedy jen proto, že o něčem píšu, to automaticky vyznávat, když píšu o dvou protikladných věcech? Vždyť článek poukazuje na to, že je dobře, že se dnešní mladí lidé zbavují aprioristické "ideologičnosti" a dávají přednost pragmatismu. Zároveň je však nutno poukázat na to, že tento přístup znamená, že volí být otrokem, protože se vždycky najde někdo, kdo bude ochoten jít za ideu (třeba za ideu jejich zotročení) na smrt. Ale to už se opakuji. |
Obsah vydání | 20. 10. 2003 | ||
---|---|---|---|
20. 10. 2003 | Irák: Cesta k šílenství | ||
20. 10. 2003 | Jsou některé myšlenky, za které stojí trpět? | Jan Čulík | |
19. 10. 2003 | Evropská konfederace za cenu revize výsledků 1. sv. války? | Štěpán Kotrba | |
20. 10. 2003 | K některým aspektům českých dějin | Stanislav Holubec | |
19. 10. 2003 | Tony Blair má srdeční potíže | ||
20. 10. 2003 | Jak by diskuse vypadat neměla | František Hájek | |
20. 10. 2003 | Nejvyšší soud potvrdil krádež budovy Mánesa | Jan Paul | |
20. 10. 2003 | Špona už má na kahánku | Josef Trnka | |
20. 10. 2003 | Zhroucení vztahů mezi USA a Jimi | ||
17. 10. 2003 | "Slánská" tolerance | Zdeněk Bárta | |
20. 10. 2003 | Zavřete huby a buďte šťastni! | Pavel Houdek | |
19. 10. 2003 | My žádnou suverenitu v podstatě nemáme | Václav Havel | |
20. 10. 2003 | "Bojkotujte supermarket Lidl" | ||
20. 10. 2003 | Ropák Švarc se mstí organizátorům ankety žalobou | ||
16. 10. 2003 | "George W. Bush je omezenec a podvodník" | ||
1. 10. 2003 | Hospodaření OSBL za září 2003 | ||
18. 6. 2004 | Inzerujte v Britských listech |