19. 6. 2003
EKONOMICKÁ STUDIE: Snížení daně z příjmu právnických osob a podpora investováníSnižování daně z příjmu právnických osob je obvykle zdůvodňováno podporou investování a zejména pak podporou přílivu přímých zahraničních investic. I když čísla v článku uvedená mmohou mít jen přibližný charakter, tendence jsou jednoznačné.
|
Potvrzují dosavadní teoretické poznatky i praktické zkušenosti. Plošné snižování daní je k podpoře investování mnohem nákladnější a méně účinné, než účelově vázané (podmíněné) investiční pobídky a obdobně reinvestiční odpisy včetně odpisu modernizačních investic. 1. Příliv přímých zahraničních investicV ČR se příliv přímých zahraničních investic od roku 1999 znásobil a je nejvyšší mezi středoevropskými kandidátskými zeměmi na vstup do EU. Předstihl již i Maďarsko, které do té doby bylo na prvním místě mezi těmito zeměmi a svou hospodářskou politiku k tomu výrazně orientovalo nejen jejím celkovým důrazným (neo)liberálním zaměřením, ale i přímou podporou tohoto přílivu včetně nízkého - ve srovnání s ČR asi polovičního - zdanění zisku podniků i investičními pobídkami (v letech 1995-1998 činila tzv. efektivní sazba daně ze zisku podniků v ČR 17,0% a v Maďarsku jen 7% - Leibrecht, Römisch/2002). Tabulka 1 Stav (zásoba) přímých zahraničních investic v kandidátských středoevropských zemích v letech 1995-2001(v USD na obyvatele)
Pramen: WIIW, Vídeň Nákladové faktory (včetně přímé podpory přílivu přímých zahraničních investic - daněmi, pobídkami) přitom nejsou jediným a dokonce ani ne hlavním faktorem tohoto přílivu. Podle soudobých teoretických i praktických poznatků patří mezi hlavní faktory především kvalifikace pracovní síly (ještě šířeji věda, výzkum, vzdělávání), přírodní zdroje, velikost, vzdálenost a dostupnost (zejména vyspělých) trhů (výhoda z rozsahu produkce), rozvinutost infrastruktury, institucionální a ekonomická vyspělost a stabilita. S uvedených hledisek méně vyspělé země - včetně uvedených středoevropských kandidátských zemí - zpravidla nemohou soutěžit o příliv přímých zahraničních investic s vyspělými zeměmi včetně dosavadních zemí EU: kapitál směřuje především (asi ze čtyř pětin) do vyspělých zemí a regionů. Tento dočasný handicap proto méně vyspělé země mohou jen částečně kompenzovat cenovou konkurencí, především nízkou mzdou (včetně jejího kurzového přepočtu). Především však soupeří vzájemně mezi sebou. Pokud jde o hlavní z uvedených faktorů - institucionální a ekonomickou vyspělost a stabilitu - ČR si dosud udržela svůj historický předstih oproti uvedeným zemím ( kromě Slovinska), ale již jen v oslabené míře: Tabulka 2 Ekonomická vyspělost a stabilita v kandidátských středoevropských zemích v letech 1990-2001
ČR má - po Slovinsku - dosud nejmenší míru odstupu své ekonomické úrovně (HDP/obyv.) za úrovní EU (15).V jejím případě však míra tohoto odstupu se proti roku 1990 prohloubila, zatímco u všech ostatních zemí došlo ke zlepšení, nebo alespoň k udržení jejich relativního postavení vůči EU (15). Tím se předstih ČR vůči všem ostatním uvedeným zemím zmenšil - proti Maďarsku a Slovensku dosahuje již jen asi jedné pětiny. Naproti tomu ČR - na úkor svého pomalejšího růstu - dosahuje mezi uvedenými zeměmi nejnižší míry vnitřní i vnější ekonomické nerovnováhy (inflace, zadluženosti veřejných rozpočtů a - kromě Slovinska - i hrubé zahraniční zadluženosti). Právě v pomalejším růstu spočívá největší risiko ohrožení konkurenční schopnosti ČR včetně její atraktivnosti pro přímé zahraniční investice. Současná připravovaná reforma veřejných financí se snaží ještě více posílit důraz hospodářské politiky na prohloubení rovnováhy a stability ekonomiky. Kdyby však tato snaha byla předávkována, pak by v podmínkách současného ochlazení okolních ekonomik mohla ještě více zrychlit oslabování předstihu naší ekonomické úrovně oproti uvedeným středoevropským zemím. Proto právě zvýšení - a v nejbližším střednědobém časovém horizontu alespoň udržení - růstu a konkurenční schopnosti a tím i reálné konvergence s EU (15) je nejen hlavní podmínkou a prioritou bezporuchové integrace ČR do EU, ale i pro udržení naší atraktivnosti pro přímé zahraniční investice. Z nákladových faktorů jsou rozhodující především náklady práce a v tom jejich hlavní složka, průměrná mzda, jejíž úroveň v Euro (v kursovém přepočtu) v roce 2001 dosahovala v ČR v roce 2001 jen asi 21% úrovně Německa (západ). Cestou nákladové a především mzdové konkurence jdou i ostatní uvedené středoevropské země (s výjimkou Slovinska): Tabulka 3 Průměrná měsíční mzda v kandidátských středoevropských zemích v letech 2001 a 2002(v EUR, v přepočtu směnným kursem)
Pramen: WIIW,Vídeň
Nejnižší úroveň mzdy ze srovnávaných zemí má přitom Slovensko - v roce 2001 o více než 30% a v roce 2002 dokonce téměř o 40% nižší než v ČR. To je násobně výraznější faktor nákladové (cenové) konkurence než rozdíly ve zdanění práce a kapitálu (zisku). V roce 2002 v nefinančních organizacích ČR přitom dosahoval objem hospodářského výsledku (před zdaněním) jen 40% v poměru k objemu osobních nákladů (nákladů práce) a v průmyslu tento poměr činil 46%; v poměru k hlavní složce nákladů práce - ke mzdám - dosahoval objem hospodářského výsledku obdobně 62%, resp. v průmyslu 72%. Při porovnávání míry zdanění kapitálu (zisku) podniků) nelze přitom porovnávat jen sazby zdanění, ale i vymezení daňového základu. Podle podrobnější analýzy ČMKOS dosavadní sazba DPPO 31% v ČR přibližně odpovídá sazbě 25% v SR (rozdíl ve vymezení základu tedy představuje asi 6% sazby). Snížení sazby v ČR na 28% (podle předpokladů vládního prohlášení) tedy je ekvivalentní sazbě v SR asi na úrovni 22%. Zbývající rozdíl asi 3 procentních bodů, o něž by byla tato sazba v ČR srovnatelně vyšší proti poslední ohlášené úpravě v SR (na 19%) přitom představuje asi 2 procentní body v poměru ke mzdovým nákladům a tedy jen asi dvacetinu rozdílu ve mzdách mezi SR a ČR. Nákladové a cenové podbízení SR je tedy mnohonásobně více koncentrováno do nízkých mezd než do zdanění zisku. Současné mýty o risiku přemisťování podniků z ČR do SR bez dodatečných nákladů (jen přemístěním "razítka" podnikového ředitele do provozovny podniku v SR) kvůli nepatrnému rozdílu v sazbě DPPO (v rozsahu 2 -3 procentních bodů) přitom neberou v úvahu, že již současné předpisy ( dvoustranné smlouvy o dvojím zdanění) vyžadují v takových případech rozčlenění zdanění podnikového zisku mezi země podle sídla provozovny. Vyspělé země přitom svými doporučenými směrnicemi (OECD/1995) stále důrazněji prosazují postih úniku daní do "daňových rájů" nekorektními vnitropodnikovými cenami ( vnitropodnikovým transferem zisku do zahraničí vnitropodnikovými cenami - tzv. "transfer pricing"). I když je to náročný a dlouhodobý cíl, je ve středu pozornosti těchto mocných institucí a podniky musí počítat s tím, že takovéto daňové úniky budou stále více spojeny s nepříjemnostmi. Na druhé straně je nutno počítat s tím, že v současnosti je míra zdanění kapitálu (zisku) podniků neoliberálními ekonomy přeceňována jako určitá prestižní složka podnikových nákladů. Proto některé mezinárodní analýzy (Leibrecht, Römisch/2002) považují současné tendence daňového podbízení v kandidátských zemích za přechodný (jen střednědobý) výkyv a dlouhodobě předpokládají návrat k tendencím převažujícím ve vyspělých zemích EU - návrat k posilování přímých daní z kapitálu i práce. Tím spíše je dlouhodobě nutno předpokládat, že se s rostoucí vyspělostí těchto zemí bude i u nich snižovat význam nákladové, cenové konkurence a posilovat význam kvalitativních faktorů konkureceschopnosti a produktivity - inovací, vědy, výzkumu,vzdělání a kvalifikace. Především v tomto směru by i ČR měla usilovat o udržení a rozvíjení svého předstihu. 2. Snížení daně z příjmu právnických osob versus investiční pobídkyV současném návrhu reformy veřejných financí se počítá se snížením sazby daně z příjmu (hospodářského výsledku) právnických osob z 31% na 24% do roku 2006. Účinnost tohoto plošného snížení daně ze zisku podniků a peněžních institucí ve vztahu k podpoře jejich investiční aktivity (a tím jejich konkurenceschopnosti a rozvoje) je účelné porovnat především s účinností účelově směrovaných (podmíněných) investičních pobídek (včetně reinvestičních odpisů). Uvedené navrhované snížení sazby DPPO by (při nezměněném základu daně) v roce 2006 představovalo relativní snížení jejího výnosu (a tedy i daňového zatížení uvedených zdaňovaných subjektů) asi o 23%, tj. asi o 30-35 mld Kč (pro jednoduchost výkladu uvažujme 32 mld Kč). Přitom je možno předpokládat, že toto zvýhodnění (snížení daňového zatížení) se mezi tržní subjekty (peněžní a nefinanční organizace) rozloží úměrně rozložení zisku mezi nimi. V současné době (v roce 2002) je charakterizováno těmito relacemi: Tabulka 4 Hospodářský výsledek a zaměstnanost ve finančních a nefinančních organizacích v roce 2002
Prameny: ČSU, ČNB
Při obdobném rozložení tvorby zisku (hospodářského výsledku) jako v roce 2002 by tedy v roce 2006 připadlo z uvedeného daňového zvýhodnění asi 20% (asi 6 mld Kč) bankám a ostatním peněžním institucím, které vykazují asi 15% rentabilitu vlastního kapitálu (z toho banky dokonce 31%) a dalších asi 35% (asi 11 mld Kč) ziskovým podnikům pod zahraniční kontrolou, které vykazují rentabilitu 24%. Přitom banky - navzdory své vysoké rentabilitě a dále rostoucímu přebytku úvěruschopných zdrojů (převis úvěrů nad vklady dosáhl koncem roku 2002 712 mld Kč) - nadále omezují úvěrování podniků (v roce 2002 se objem úvěrů podnikům snížil o dalších 15%). Podniky se zahraniční účastí - navzdory své vysoké rentabilitě a bezproblémovému přístupu k úvěrům - ve svých dosavadních tuzemských podnicích investují podprůměrně a své investice soustřeďují především do výstavby nových podniků "na zelené louce". Uvedené peněžní instituce a podniky přitom představují kolem čtvrtiny zaměstnanosti peněžní a podnikové sféry. Dalších asi 5% (asi 2 mld Kč) by - podle přibližných odhadů na základě disponibilních údajů jen za průmysl a stavebnictví - připadlo domácím podnikům, pro něž by toto zvýhodnění bylo zanedbatelné, protože by bylo rozptýleno na široký okruh podniků (téměř 20% zaměstnanosti) s nízkou rentabilitou (kolem 3-4 %), a představovalo by tedy méně než 0,3% v poměru k jejich vlastnímu kapitálu. Na tomto zvýhodnění by se přitom samozřejmě vůbec nepodílely ztrátové podniky (téměř 30% zaměstnanosti). Jen dvě pětiny uvedeného celkového zvýhodnění (asi 13 mld Kč) by tedy připadly domácím rentabilnějším podnikům, které představují jen asi čtvrtinu zaměstnanosti všech uvedených organizací a kde by toto zvýhodnění nebylo nezanedbatelné. Tři pětiny celkového zvýhodnění by tedy naopak byly vynaloženy převážně "naplano", neboť by připadly buď organizacím (peněžním institucím a zahraničním podnikům), které vzhledem k vysoké rentabilitě plošnou investiční podporu nepotřebují kromě velkých rozvojových investic zpravidla "na zelené louce", spojených s investičními pobídkami, nebo kterým by dostatečně nebo vůbec nepomohla (domácí málo rentabilní nebo ztrátové podniky). Obojí tyto organizace představují asi tři čtvrtiny zaměstnanosti finanční a podnikové sféry. I když se relace rentability a rozložení tvorby zisku mezi uvedené skupiny organizací mohou do roku 2006 částečně měnit a proto tyto úvahy mohou mít jen přibližný charakter, sotva se změní zásadně jejich základní tendence. Naproti tomu na účelově vázané (podmíněné) investiční pobídky bylo v letech 1999 až 2003 vynaloženo 19,4 mld Kč, z toho v roce 2003 9,5 mld Kč, což přispělo k vynaložení "pobídkových" investic v uvedeném období v rozsahu přes 4 mld USD (resp. do roku 2005 v předpokládaném rozsahu 4,7 mld USD). V roce 2001 kulminoval rozsah těchto investic na 1,5 mld USD a podílel se téměř čtvrtinou na přílivu přímých zahraničních investic. Podniky pod zahraniční kontrolou mají - díky svému přístupu do sítí multinacionálních společností - vysokou exportní výkonnost, ale na druhé straně i extrémní dovozní náročnost zejména na dovážené subdodávky (komponenty): v roce 2002 ve zpracovatelském průmyslu činil jejich dovoz v poměru k jimi vytvořené přidané hodnotě 182%, zatímco u domácích podniků jen 75%. ZávěryI když uvedené porovnání může mít jen přibližný charakter, tendence jsou jednoznačné. Potvrzují dosavadní teoretické poznatky i praktické zkušenosti:
|