19. 6. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 6. 2003

EU vyváží lodě s toxickými látkami do třetího světa

Tisková zpráva organizace Greenpeace

Tým horolezců Greenpeace v pátek ráno vyvěsil na budově EU v Bruselu protestní transparenty upozorňující na to, že evropské vysloužilé námořní lodě obsahující množství toxických látek (např. azbest, dioxiny nebo PCB - polychlorované bifenyly) jsou vyváženy do rozvojových zemí třetí světa. Greenpeace žádají EU, aby vlastní ekologické problémy neřešila na úkor životního prostředí či bezpečnosti dělníků a aby lodě určené ke sešrotování podléhaly povinnosti dekontaminovány.

Touto akcí vyvrcholila třítýdenní série akci Greenpeace a zástupců dělníků podílejících se na šrotování lodí v Asii, která probíhala v různých částech Evropy. Cílem aktivit byl upozornit na ekologické a zdravotní problémy, které evropské země svým neodpovědným přístupem vytvářejí v chudších a méně rozvinutých zemích Asie. Např. jen za posledního dva a půl měsíce došlo na jediném "pohřebišti" zamořených lodí v indickém Alangu k 8 haváriím při nich zahynulo 20 lidí.

Fotografie z akce ZDE

EU exports deadly asbestos to Asia
Call for ban on toxic ships for scrap

Brussels, 19th June 2003: A team of Greenpeace climbers scaled the EU building, 'Berlaymont' this morning and attached several banners to it that read "Clean toxic ships now". The protestors were calling on European Union to prevent pollution and protect workers and Asian shipbreaking yards by adopting mandatory legislation to stop the shipping industry sending ships containing hazardous materials to Asia for scrap without cleaning them first.

"We're transforming this building, which itself was recently cleaned of asbestos, to call for mandatory regulations to oblige ship owners to clean their ships before sending them to be scrapped in Asia," said Greenpeace campaigner, Martin Besieux. "While Europe cleans buildings like this of asbestos to protect its own citizens, it allows European ship owners to send the same toxic substance in their ships to Asia. When the ships are scrapped, the asbestos pollutes the environment and is a health risk to unprotected workers who remove it from the vessels with their bare hands. Can Europe continue to uphold such double standards?" he asked.

Today's action is the culmination of a three week tour of Europe by Greenpeace and a delegation of people involved in shipbreaking in Asia, to call for an urgent solution to the environmental and health problems associated with the industry.The shipping sector is still reluctant to assume the full liability for the decontamination of their ships before they are exported. This means shipbreaking countries are being polluted with known hazardous substances such as dioxins, asbestos and PCBs. There have been eight accidents involving contaminated ships at the Alang yard in India alone over the past two and a half months, in which 20 people have died.

"The shipowners and shipping federations we've met during our European visit have refused to take any responsibility or individual efforts to clean their ships. So we've now come to Brussels, the heart of European politics, to call for this much needed initiative to help stop us being polluted by European hazardous waste. If nothing changes we will continue to be exposed to deadly toxics for many years to come," said Mr. Salim, a shipbreaker from Bangladesh.

Attempts to strengthen legislation in individual shipbreaking countries Ż India, Bangladesh and China - have been undermined by shipowners because they simply send their toxic vessels to another country that does not have such regulations.

"Current regulations are simply not enough to protect the environment and workers in Asia. The shipping industry can still avoid liability for the hazardous materials on board their vessels by sending their ships to the country with the weakest legislation. Asian countries need international rules on exporting toxic ships for scrap to ensure there's a level playing field across the entire maritime sector. As a significant exporter of toxic ships, we're looking to Europe to lead the way," said Rampati Kumar from Greenpeace in India.

The need for mandatory regulations against toxic ships is all the more urgent because the recent adaptation of European legislation on the rapid phase out of single hull oil tankers means that significantly more ships will need to be scrapped over the next decade. If these are not decontaminated, Asian shipbreakers will be exposed to an increased quantity of hazardous materials.

Greenpeace is urging Europe to take the leadership for clean shipbreaking during the next session of the International Maritime Organisation (IMO) that will be held in London on July 14-18.

Media is invited to attend a meeting of Greenpeace, the delegation of people involved with shipbreaking in Asia and Margot Wällstrom, EU Commissioner for the Environment. Wällstrom will be presented with a bell, taken from a toxic ship recently scrapped at Alang, India, at 11.45 today at the Jan Breydel (VIP Lounge).

For more information or interviews with Greenpeace or the shipbreaking delegation contact:

Mr. Martin Besieux, Greenpeace campaigner in Brussels on +32 496 161 585

Mr. Ramapati Kumar, Greenpeace India campaigner in Brussels + 31 625 031 005

Ms. Marietta Harjono, Greenpeace campaigner in Brussels + 31 615 007 411

Elysabeth Loos, Greenpeace media officer in Brussels +32 496 161 589

Photos and beta footage will be available from the Greenpeace press office in Brussels. Call + 32 22 740 216 or + 32 496 161 589.

For background on shipbreaking see:

http://www.greenpeaceweb.org/shipbreak

                 
Obsah vydání       19. 6. 2003
19. 6. 2003 ČSSD v pasci vlastnej vlády Martin  Kunštek
19. 6. 2003 Zvyšme efektivitu státních výdajů Michal  Rusek
19. 6. 2003 EKONOMICKÁ STUDIE: Snížení daně z příjmu právnických osob a podpora investování Miloš  Pick
19. 6. 2003 Oběť rasistického útoku čelí šikaně od soudkyně Helena  Svatošová
19. 6. 2003 Obyčejný den v Bagdádu
19. 6. 2003 Co si dnes myslí Iráčané a jaké je to v Bagdádu
19. 6. 2003 Rowlingová žaluje americký deník
19. 6. 2003 S Německem nebo s Amerikou? Štěpán  Kotrba
19. 6. 2003 Co si myslí svět o Americe?
19. 6. 2003 EU vyváží lodě s toxickými látkami do třetího světa
19. 6. 2003 Rozbité panenky: O svatosti udřených drsných žen a Matky Terezy Darius  Nosreti
19. 6. 2003 Monopol je nebo není monopolem?
19. 6. 2003 Chrousti se vrátili a Grebeníček chce ukřižovat Dolejše Štěpán  Kotrba
19. 6. 2003 Statistika výsledků referenda o EU, jak ji nikde neuvidíte
19. 6. 2003 Naděje pro Palestinu? Kolikátá už?
18. 6. 2003 Shortová: "Blair uzavřel s Bushem tajný pakt"
19. 6. 2003 Poníženie a solidarita
19. 6. 2003 Dôchodkovú reformu rakúska vláda pretlačila Albrecht K. Konečny
19. 6. 2003 Bushova politika už nemá jednoznačnú domácu podporu Zolo  Mikeš
19. 6. 2003 Po irackej skúsenosti Martin  Muránsky
18. 6. 2003 Jak policajti a soudcové v Ostravě vyřešili loupežné přepadení a jak z velkého trouby udělali velkého zločince Darius  Nosreti
17. 6. 2003 Žijeme v době temna
5. 2. 2003 Pošta redakci
31. 5. 2003 Hospodaření OSBL za květen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech