10. 3. 2003
I anglosaské právo zůstává právemSnaha Jiřího Pehe v deníku Právo ZDE o
zdůvodnění americko-britského angažmá v Iráku a jinde pomocí "mravního
imperativu", který má být zakotven v anglosaských hlavách a který dokáže
rozlišit, kde se právními předpisy řídit musíme, máme či ještě můžeme, je
možná na první pohled pochopitelná a logická.
Pokud se ovšem nad jeho argumenty zamyslíme pečlivěji, odhalíme hned několik zásadních "slabin", které tuto teorii více než zpochybňují. Stranou ponechejme, že Jiří Pehe pomíjí stratregické, politické a hospodářské zájmy USA, Velké Británie, ale i Ruska, Francie a dalších zemí, a rovněž i mnohými přehlíženou skutečnost, že současné americké politice pod vedením Bushovy administrativy vládne klientelizmus takových rozměrů, který již i podle četných konzervativních analytiků ohrožuje podstatu právního státu a demokracie. Stranou článek ponechává i negativní stanoviska k válce a konkrétní informace celé řady bývalých zbrojních inspektorů, koordinátorů a zplnomocněnců OSN pro Irák, ale i významných politiků a státníků (např. zkušeného Ramseye Clarka, bývalého ministra spravedlnosti ve vládě prezidenta L. Johnsona v letech 1967-1969), kteří ovšem jako svědkové k procesu přizváni nejsou. Je politovánihodné, že tyto skutečnosti pro analýzu politologa Pehe nemají zřejmě sebemenší relevanci. Zůstaňme ale u samotné materie práva. Autor tuto svou polemiku zaslal do deníku Právo, kde však nevyšla, poznamenává Darius Nosreti. |
Za prvé: politolog Pehe nepřípustně směšuje rovinu politickou s rovinou právní, ba co více, sféře politického rozhodování, která má evidentně subjektivní charakter, přisuzuje roli jakéhosi korektivu práva. Jedním z úhelných kamenů právního státu je zásada, že platné právo, pokud je uznáno za nedostačující či dokonce špatné, může být změněno, nikoliv však obcházeno. To platí i ve státech anglosaské právní kultury: žádný člověk nemůže být odsouzen na základě tvrzení, tušení či pravděpodobnosti, a již vůbec ne pod hlavičkou onoho morálního "common sense", nýbrž pouze na podkladě jasných důkazů. Pokud budeme politické teze uplatňovat v rámci právního systému, aniž bychom se nejprve snažili dát tento právní systém standardními cestami do souladu s těmito cestami (tedy vlastně mocensky), bude mít naše společnost ve svém základu programovou chybu, která umožní zvůli v oblasti občansko- a trestně-právní a tím k rozvratu společnosti z hlediska politických, ekonomických a sociálních parametrů. Měla-li by sféra politiky ve smyslu exekutivním, nikoliv konstitutivním, ovládnout sféru práva, znamenalo by to konec právního státu. Pokud by soudy soudily takovouto metodou, minimálně polovina politické reprezentace oněch zemí, o kterých se Jiří Pehe zmiňuje, by skončila za mřížemi. (V prvé řadě i samotný prezident Bush a nemalá část jeho kabinetu, a sice z důvodů vyšetřování zpronevěry a manipulace bilancí, m.j. i ve spojitosti s koncernem Enron.) Hospodářská "elita" by zřejmě přestala existovat úplně. Lidé, jejichž činnost je pochybná již z hlediska stávajícího právního systému, by prostě neobstály tváří v tvář morálním kritériím ani sebelépe myšleným politickým tezím svých odpůrců, ani osob nezaujatých. Za druhé: takřka všechny existující právní normy, jak národní, tak i mezinárodní, jsou ignorovány, ba masivně porušovány, formálně i obsahově. USA - nemluvě o tom, že se samy staví mimo dosah takřka všech mezinárodních smluv, které by podle jejich mínění omezovaly národní suverenitu či americké hospodářství a které by mohly znamenat postih amerických občanů mezinárodními soudy - stylizují samy sebe do role žalobce, soudce a exekutora v jednom. Negují tím základní princip demokratického právního systému: dělbu moci. Zároveň se prohřešují proti procedurálním pravidlům tzv. právní cesty tím, že vznášejí obvinění, provedou exekuci a potom někdy možná předloží i důkazy-nedůkazy. Připomeňme v této souvislosti neuvěřitelný debakl britské zpravodajské služby, která nedávno místo oznámených "senzačních a nezvratných důkazů" předložila veřejnosti slátaninu, dílem tvořenou dvanáct let starými vědeckými pracemi (samozřejmě bez jakýchkoliv následných právních či politických důsledků pro vedení tajné služby a vládu Tonyho Blaira). V praxi to potom vypadá tak, že když už se nastolí mocenským nátlakem či válkou nová realita, nehrají později předložená či spíše nepředložená fakta žádný praktický význam a společnost nemůže korigovat svá pochybení ani metody, které k nim vedly. O substancielním porušování národního i mezinárodního práva je možné se na tomto místě pouze stručně zmínit. Fundovaných analýz odborníků, i těch anglosaských, je dostatek, musí být ovšem zájem vzít je vůbec na vědomí (jen námatkou: články charty OSN o útočné/preventivní válce; nepřípustnost ekonomicky či odplatou motivované války; ženevská konvence o ochraně civilního obyvatelstva a pod., paleta by byla široká). Připomeňme si pouze používání zakázané uranové munice americkou armádou, aniž by se Spojené státy z tohoto "přestupku", který má ještě do dnešní doby v Iráku a Jugoslávii na svědomí milióny mrtvých, smrtelně nemocných, znetvořených či vůbec nenarozených lidí, musely zodpovídat. Fakticky se OSN stává hříčkou v ruce jedné supervelmoci, která má vedle politické vůle i dostatečnou možnost hospodářského nátlaku a vojenskou potenci k tomu, aby buď mohla vytvořit potřebnou formálně legitimní konstelaci a nebo, v případě, že by se to přece jen nepovedlo, jednoduše a beztrestně tuto instituci ignorovat. V důsledku takovéto filozofie práva se samozřejmě lehce stane absence důkazu důkazem přímo rozhodujícím; právě to, že nic v ruce nemám dokazeje, že "něco" musí existovat. Opakuji, že nelze ani domyslet, co by to znamenalo pro civilní soudy, a to nejen v anglosaských zemích. Naštěstí v těchto zemích taková degradace práva zatím nehrozí, a pokud nebudeme brát vážně falešné proroky a pobloudilé politology, pak ani u nás. Přední britský právník Anthony Scrivener současnou realitu krátce po zahájení útoku na Afghánistán shrnul těmito slovy: "Myšlenka, že k odsouzení drobného zloděje je zapotřebí lepších důkazů než k zahájení války, je na pováženou." Tento anglosaský učenec zřejmě použil zdravého rozumu. |