22. 7. 2002
Monitor Jana Paula: Reflex podporuje trh s uměním v České republicePetr Volf z Reflexu dostal v občasníku věnovaném veletrhu Art Prague prostor v anketě na téma "Co si myslíte o postavení soukromých galerií dnes a jaké by mělo být do budoucnosti?" a zřejmě na oplátku recipročně napsal o této akci článek, do Reflexu č.28/2002. Nechci se nyní zabývat podbízivostí vlastního obsahu textu, který má příchuť PR právě proto, že veletrh současného umění byl čistě komerční záležitostí a nikoliv jen kulturní akcí, o které každý nezávislý týdeník rád napíše. |
Je škoda, že autor, jehož psaní o výtvarném umění jsem si dosud docela vážil, neprohlédl ve skutečnosti past, do které se sám lapil a v které se ještě sám s chutí zabydlel v domnění, že tím poslouží především dobré věci. Potíž ale je, že jeho text nebyl jen o kulturním přesahu. Art Prague je totiž komerční veletrh soukromých galerií a "kulturní přesah" nehraje v prodeji umění zásadní roli. Ta je vyhrazena nekomerční sféře, kterou reprezentují převážně státní galerie, státní sbírky a Domy umění (kunsthalle), jež jsou často pod správou města. Samozřejmě že součástí marketingu každého byznysu (a obchod s uměním sem patří) je pochopitelná snaha proniknout do tzv.seriózních médií, a dodat tak akcím punc hodnověrnosti. To je zcela legitimní snaha a každý zkušený novinář by ji měl být schopen odhalit. Tady posloužil Petr Volf skvěle, ale když už chtěl propagovat komerční byznys (přece máme rádi výtvarné umění), měl to udělat alespoň seriózně. Jenomže i kulturní redaktor Reflexu má své priority, své oblíbence a Reflex zase omezený okruh těch, o kterých píše. V zájmu objektivity tohoto týdeníku je proto škoda, že nepublikoval třeba fotografii stánku galerie Miro, La Femme anebo Krásná paní, o kterých v textu Volf decentně pomlčel, přestože respektuje "jejich styl i jejich živnost." Navíc není vůbec pravda, když všeobecně napsal, že "do galerií se chodí jenom pokecat s kamarády, zatímco širší veřejnost se do nich nehrne..." Zrovna galerie Miro si totiž na návštěvnost vůbec nemusí stěžovat. Jestliže Petr Volf napsáním svého článku pro Reflex přijal fakt, že veletrh Art Prague znamená v obchodu s uměním i pomyslnou startovní čáru pro všechny galerie bez rozdílu kvality, pak jeho pštrosí politika vůči těm, "jejichž styl mu není pokaždé sympatický," je nekorektní. A to zvlášť v situaci, kdy Art Prague vyslal směrem k veřejnosti signál, že na trhu s uměním pro příště platí, že třeba galerie Krásná paní a galerie Švestka už jen jedna, tatáž kvalita jsou... "Sami jsme nabídli účast galeriím, o nichž si myslíme, že by na veletrhu měly být", řekla totiž v rozhovoru s Petrem Volfem (Reflex č.25) sama organizátorka veletrhu Karolina Bayerová a v PR časopise té nejnižší kategorie Art-Antik-Style zase připomněla, že v případě veletrhu současného umění Art Prague "půjde o přehlídku prestižních galerií..." Ti, kdo se jen trochu orientují na české výtvarné scéně ale vědí, že to nebyla pravda. |