3. 7. 2002
Monitor Jana Paula:Absolutní vyčerpání ve vile Tugendhat: recenzePavel Pavlousek, Jakub Murla, Návštěva ve vile Tugendhat 2002,Galerie Litera 4.6-21.6.2002
Mies van der Rohe byl ve svých představách estetických kánonů idealistický utopista, stejně jako Pavel P. Pavlousek a Jakub Murla jsou idealističtí umělečtí "squatteři", kteří se mimořádnou silou emotivní výpovědi "nabourali" slavnému architektu do vily Tugendhat. Výsledky "akce" představili minulý měsíc v galerii Litera. |
Za prvé zrelativizovaly smysl umění jako takový vůbec (hledání formálních kánonů je zbytečná, samoúčelná činnost) a za druhé zpochybnily význam etických hledisek v umění pomyslným konstatováním, že umění je "cosi", co se nás nakonec vůbec netýká. Jimi vyřčené pochybnosti jsou palčivé a návštěvník tváří v tvář vystaveným exponátům zakouší pocit absolutního mentálního vyčerpání, neboť součástí fotografií jsou i Miesovy filozofující úvahy. Konfrontace jeho esteticky čistého díla s vlastními utopickými myšlenkami, za asistence reálně zmrzačených lidí, vyvolává napětí tak silného emocionálního sevření, z kterého není úniku. Žádná z cest do Říma nevede. Zůstává jen obnažené lidství v těžce neseném údělu, za jehož hranicemi není nic z ideálů utopistických vizionářů. "Nejsme na konci, nýbrž na počátku nové epochy. Jsme na úsvitu nového dne a je pro nás radostné žít," píše na pozadí rozpukané lidské tváře Mies van der Rohe v roce 1961. "Nejsme nikde, jsme stále tíž ve svém utrpení, stále na stejném místě," oponují Miesovi oba autoři v pomyslném rozhovoru.
Pavlousek s Murlou demaskovali Miesovu iluzi těmi nejúčinnějšími prostředky, které se nabízely. Na jedné straně prostým lidským soucitem a na straně druhé vlastní Miesovou "zbraní", kterou je jeho víra v dokonalost umělecké formy. Ne náhodou je proto na jedné z fotografií zachyceno lidské torzo, jehož nemocí postižená záda nesou podobnou formální ("esteticky čistou") strukturu, jakou má mramorové obložení stěn vily, v níž se "oběť" obou autorů ocitá. Kde jsou hranice mezi dokonalostí umělecké formy, tak jak ji chtěl Mies van der Rohe a dokonalostí lidské rasy, tak jak si ji vysnil třeba Adolf Hitler? Zbývá už jen zodpovědět, co je nakonec důvodem Pavlouskova a Murlova útoku na smysl umění a "osobní pomsty" Miesovi. Je to "lživost" umění, kterému nevěří, protože není funkční pro ty, kteří jsou "okradeni" o možnost sdílet z něho radost, anebo je to snaha mladých umělců vrátit umění jeho sociální kontext? Obojí je možné. |