4. 6. 2002
O českém biflovacím školstvíČeské školství je zastaralé, jeho produktem je stádo, namísto samostatně kriticky uvažujících občanů. České školství špatně připravuje mladou generaci pro moderní svět práce. Nedávno se při maturitní zkoušce zkoušející studenta ptal, kolik stránek má určitá kniha! Před nedávnem jsem se účastnil jedné hodiny literatury. Učitelka tam zpaměti vykládala, v kterém roce ta či ona kniha vyšla. Jak je asi důležitá informace kdy přesně spatřila nějaká kniha světlo světa? Jistě, je důležité tu knihu umístit v čase, aby byl jasný kontext, kdy byla napsána - avšak učení "literatury" jako telefonní seznam jmen a dat? To je jen pochybné, vzdálené vyučování "o literární historii" - není to ani literární historie samotná.
|
Nejvyšší schopností člověka je účelné, disciplinované využívání inteligence. Právě náš mozek z nás dělá lidské bytosti. Jen protože máme nezávislou mysl, jsme schopni přežít. Ve starověkých Athénách byly školy soukromými podniky, rodiče měli možnost si vybrat mezi učiteli podle ceny, kterou si mohli dovolit. Tato athénská školská kultura vedla k vznika první skutečně lidské civilizace - viz její literatura, věda, umění a filozofie, které stále s potěšením studujeme až do dneška. Ve Spartě bylo jiné školství: tady vládl ve třídě Velký bratr. Školy byly vlastně svého druhu vojenskými tábory: jejich účelem bylo vyprodukovat bojovníky, automaty, lidi, kteří byli schopni plnit rozkazy a sloužit státu jako jednotné stádo. V Athénách rozhodovali o všech aspektech výuky dětí přímo rodiče; ve Spartě o výuce dětí rozhodoval stát. V současnosti nestudujeme žádnou spartánskou literaturu, vědu, umění či filozofii. Z jednoduchého důvodu: ona žádná nevznikla. Vznikla jen kultura autoritářské vlády a zbožňování státu. Militaristická Sparta nakonec zlikvidovala demokratícké Athény. Platón pak pochválil brutální výkonnost spartánského systému, který dokázal vytvořit stádo bez jediné samostatné myšlenky. Platón v podstatě napodobil spartánský model ve své Republice. Dospěl k závěru, že "rodičovské výchově se nedá důvěřovat. Blaho státu vyžaduje, aby bylo plození, vychovávání a vyučování dětí pod veřejnou kontrolou". Poučení ze Sparty a od Platón bedlivě zaznamenali všichni autoritáři a kolektivisté téměř ve všech stoletích. Ze spartánských metod se poučily státní školy v Prusku, v nacistickém Německu, v sovětském Rusku, v revoluční Francii a také náboženské školy anglických anglikánů, německých luteránů a francouzsko-španělských jezuitů. Jezuité se snažili vytvořit mladé lidi, kteří by byli slepě poslušní papeži. Jejich doktrína byla známá: "Dejte mi dítě do věku sedmi let a ukážu vám pak muže..." V současném českém školství se vyžaduje memorování zbytečných fakt. Žádní Athéňané nevzniknou, jen Sparťané, kteří budou pořád vyhledávat příručky, jak se co má dělat podle předpisu. Fascinuje mě, že nikdo v České republice se nad tím nepozastavuje. Nikdo neřekne nahlas: ano, v našich školách se jen memoruje, to není skutečné studium. Proč o tom všichni mlčí? Jestliže téměř všichni dobře vědí, že je systém archaický a že je to diktatura učitelů (hlavně diktatura maturit, které memorování nesmyslných dat namísto porozumění látce přímo vyžadují) - proč lidé přijímají tuto špatnou praxi? Že by to bylo proto, že se ve škole naučili pasivitě? Napište nám, čtenáři, s jakými absurdními otázkami jste se setkali při zkouškách, při maturitách a při přijímacích zkouškách na vysokou školu... |