23. 5. 2002
Poskytuje MFD publikací předvolební propagandy politických stran veřejnou službu? |
K tomuto článku poznamenal anonym "Ondřej" na diskusním föru: "Jan Čulík neráčil zaznamenat, že na názorových stranách poskytuje MF Dnes před volbami prostor VŠEM politickým stranám. Nevím, proč kromě Koalice není zmíněný také "PR" článek Grebeníčka, Klause, Špidly, Lobkowicze, Pajerové... MF Dnes tím, že poskytuje předsedům všech politických stran jdoucích do voleb prostor, supluje veřejnoprávní službu." Je to omyl. Prezentace tzv. "názorů" politiků (ve skutečnosti pečlivě psychologicky a manipulativně na občana zacílené propagandy) j v profesionálních novinách možná v drtivém množství případů jen v konfrontaci s kritickým rozborem jejich argumentace nezávislým novinářem. JInak to nemá žádný sdělný smysl a list to diskredituje. Noviny ovšem mohou tisknout tuto propagandu pod hlavičkou "reklama", buď za honorář, jako třeba reklamu na dámské vložky, anebo zadarmo, jako dar politickým stranám, tzv. "veřejnou službu". V tomto případě však musejí být propagandistické články politiků jasně odděleny od normálního textu listu a čtenář musí být upozorněn, že nejde o normální novinářský text. Běžná praxe. Např. ve Velké Británii (ale i v ČR) se přede volbami i jindy vysílají v televizi stranickopolitické šoty přesně podle zákonné úpravy. V Británii jsou jasně odděleny od normálního vyslání strohým technickým titulkem s bílými písmeny na černém pozadí, upozorňujícím, že o normání vysílání nejde. Tyto propagandistické šoty mají minimální sledovanost a televize je vysílají velmi nerady, nebo odvysílání takového šotu záporně ovlivní sledovanost dané televizní stanice na celý zbytek daného večera. |