Srazí-li vás tramvaj, řidič vám nepomůže
12. 2. 2013
Ve čtvrtek jsem byl svědkem tragické dopravní nehody, kdy v pražském Karlíně tramvaj srazila ženu, která o několik desítek minut později na následky zranění zemřela.
Více zde: ZDE
Jsem pravidelným čtenářem BL a sledoval jsem i debatu o administraci diskuzních příspěvků na našich velkých online zpravodajských portálech ( zejména IDNES.cz, Novinky.cz). Když jsem chtěl ve čtvrtek večer několik hodin po nehodě na IDNES a v pátek na Novinky.cz napsat do diskuze pod článkem některé zásadní informace z pozice očitého svědka, bohužel jsem nepochodil. Na IDNES čekám již více než 2 dny na ověření profilu a server Novinky.cz pozastavil až do odvolání právě 8.2. všechny další registrace diskutujících, píše Jan Dvořák.
Tedy, chcete-li na hlavních zpravodajských serverech přispět do diskuze v případě mimořádných událostí a nejste-li již registrovaných diskutujícím, máte smůlu.
Co se týká nehody samotné z pohledu obyčejného občana, chodce v pražské dopravě a očitého svědka, posílám pár otázek k zamyšlení:
Nezahlédl jsem přímo pád ženy pod tramvaj, pouze jsem viděl z větší vzdálenosti tramvaj brzdit, nicméně do zhruba minuty jsem byl v bezprostřední blízkosti nehody a zarazily mne následující skutečnosti:
1. Po celou dobu čekání na záchrannou službu jsem neviděl řidiče vystoupit z tramvaje. Bylo pouze zřejmé, že hlásil nehodu na dispečink, ale rozum zůstává stát nad tím, že nevystoupil z tramvaje a nechránil ženu před průjezdem tramvaje z protisměru a automobilů, protože žena byla pod prvním podvozkem tramvaje zaklíněna zhruba v oblasti kolen a od pasu výše ležela kolmo k tramvajové trati a jednu ruku již měla položenou na druhé tramvajové koleji. Bylo více méně na pozornosti právě protijedoucí tramvaje a řidičů automobilu, aby ji nezranili ještě více.
Nevím, zda byl řidič v šoku či zda má dopravní podnik předpis, který mu zakazuje vystoupit z tramvaje v případě nehody, protože primárně zodpovídá za cestující. Odpověď na tuto otázku považuju za klíčovou, protože právě řidič je v okamžiku podobné nehody osobou, která může převzít iniciativu a začít podnikat nezbytná opatření před příjezdem složek integrovaného záchranné systému.
2. S bodem jedna souvisí i následující fakta:
Sražená žena byla při trochu pozornějším pohledu zjevně živá, byť měla přes hlavu kapuci a byla v těžkém bezvědomí, protože když jsme se na ni snažili mluvit, vůbec nereagovala. Měla obě dolní končetiny amputovány prvním kolem podvozku a částečně zůstala zaklíněna pod druhým podvozkovým kolem. U nehody jsem byl cca 16:27 a bylo zcela zjevné, že žena je zaklíněna tak, že ji nebude možné otočit na záda a zahájit resuscitaci. Ovšem i laikovi bylo zcela zjevné, že dochází k masivnímu krvácení a pokud se bude čekat na sanitku více než 5 -- 10 minut, je otázkou, zda bude mít její příjezd vůbec smysl.
Domnívám se, že jediné možné řešení v dané situaci bylo, aby řidič vystoupil z tramvaje, podíval se na to, co bylo zjevné všem přihlížejícím, popojel s tramvají o necelý metr dopředu i za cenu eventuálně dalšího zranění dolních končetin a umožnil tím otočení zraněné ženy na záda, zaškrcení dolních končetin a zahájení resuscitace, která pro přítomné laiky nebyla a poloze hlavou na bok a dolů dost dobře realizovatelná.
Obvyklý postup zřejmě je, že se čeká na jeřáby, které by nadzvedly tramvaj a umožnily vyproštění zraněného, ovšem v tomto případě vzhledem k masivnímu krvácení byly šance na přežití v případě tohoto postupu minimální.
V každém případě bych očekával od řidiče v případě, že mu na rušné silnici z pod tramvaje kouká těžce zraněná osoba, cokoliv jiného než pasivní vysedávání v kabině.
Jako první zhruba po 7 minutách na místo dorazily vozy Dopravního podniku určené k rychlému výjezdu k nehodám. Jeden zastavil vzadu za tramvají a po chvíli z něj přišel muž v uniformě, ale v ruce neměl v žádném případě kufřík první pomoci, ale oranžový sprej, aby označil polohu tramvaje a sražené chodkyně. Až na výzvu, že bude potřeba obinadlo, zareagoval a vrátil se do automobilu.
Kladu si otázku, jak by celá situace vypadala, kdybych tramvaj ženu srazila tak, že by zůstala končetinami ležet mezi podvozky, ale nezaklíněná? Seděl by řidič v kabině a s vytažením ženy a první pomocí by začal někdo z kolemjdoucích?
Samozřejmě, že nemohu vědět, co bylo skutečnou příčinou úmrtí zmiňované paní v případě této tragické nehody. Co si však mohu být jist jako člověk, který se pohybuje každý den v hustém pražském provozu jako chodec, že v případě, budu-li sražen tramvají, musím počítat s tím, že řidič mi první pomoc neposkytne, že než přijede záchranka, počmárají mě oranžovým sprejem, tramvaj v protisměru mi možná amputuje další končetiny a pokud náhodou budu mít zranění, která sice budou devastující pro končetiny, ale bylo by možné mne zachránit, tak pokud nevydržím těch nezbytných několik desítek minut krvácet a čekat, než proběhnout nezbytné procedury a přijde na mne řada, mám smůlu.
Samozřejmě, že se zamýšlím i nad tím, co více jsem mohl udělat já jako náhodný chodec, laik a k tomu ještě v šoku? Křičet na řidiče, ať popojede s tramvají? Hádat se s lidmi od Dopravního podniku? Možná ano. Mea culpa.
VytisknoutObsah vydání | Úterý 12.2. 2013
-
12.2. 2013 / Soud rozhodl, že povinnost dělat nucené práce za podporu v nezaměstnanosti je protizákonná12.2. 2013 / Ministerstvo dále prohlubuje krizi ve zdravotnictví12.2. 2013 / Chcete někoho bombardovat a potřebujete přelet přes ČR? Dopředu souhlasíme. Bombardujte!12.2. 2013 / Duel Reflexu: Drda vs. Kotrba12.2. 2013 / Srazí-li vás tramvaj, řidič vám nepomůže11.2. 2013 / Přepisování historie mě uráží9.2. 2013 / Boris CvekPalach se stal lacinou přikrývkou toho, proti čemu bojoval: cynické lhostejnosti a prolhanosti "elit"10.2. 2013 / Svědectví Petra Uhla o Janu Palachovi7.1. 2013 / Hospodaření OSBL za prosinec 2012