Nový skvělý tarif ČEZu: Přestanete-li nám automaticky platit za to, na co jsme se vás neptali, jestli to chcete, ušetříte přes 100 Kč ročně

3. 2. 2011 / Tomáš Koloc

2. února 2011 obdržela redakce Britských listů následující mail:

Prosím Britské listy o ověření následující nehorázné informace. Přiznám, že jsem neověřoval, snad to není nějaký... jsem zapomněl jak se těm uměle poplašným zprávám říká (Pozn. red: To slovo je hoax). Ale cokoli špatné o ČEZu (a ČD) nemůže přece být daleko od pravdy:-)

ČEZ připravil jednoduchý trik, kterým vydělá desítky miliónů měsíčně. Ty pochopitelně nevytáhne z nikoho jiného než z občanů České republiky. Trik je velice jednoduchý. Každý odběratel elektrické energie před časem dostal od svého milovaného ČEZu brožuru Oranžový průvodce. Běžné kecy na kvalitním papíře jste asi zahodili stejně jako většina ostatních. Zásadní chyba, která z vaší kapsy přihraje ČEZu zbytečně téměř 150 Kč ročně, a které nemusíte platit. V brožuře je totiž napsáno, že vás váš milovaný dodavatel oranžové energie Vás automaticky přesunul do tarifu COMFORT.

Co je to takový COMFORT made in ČEZ? Tento tarif prý obsahuje "širokou škálu doplňkových služeb". Za místní hovorné si můžete zavolat na zákaznickou linku! Můžete využívat některou z forem elektronické fakturace. V ceně je i písemná korespondence s ČEZem...

Co však dělat, pokud máte na chatování jiné kamarády než ČEZ? Tarif BASIC vás vyjde ročně o 142,80Kč levněji při stejných cenách elektrické energie. Jak tyto peníze ušetřit a jak především zabránit úplně zbytečné podpoře milovaného monopolisty, který vyplácí tak pěkné roční odměny našim milovaným členům jeho dozorčí rady?

Zákaznická linka ČEZu je 840 840 840. Měla by stát místní hovorné. Na tomto čísle se můžete s tarifem COMFORT rozloučit. Pokud to neuděláte, podporujete ČEZ trik: Oproti minulému před COMFORTNÍMU období ČEZ díky COMFORT triku získává od každého miliónu odběratelů navíc naprosto bezpracně 12 miliónů korun každý měsíc! Kolik je asi v ČR odběratelů, kteří se automaticky stali členy onoho COMFORTního klubu, aniž o tom vědí? Šacoval bych to tak na tři milióny...

Lidi neuvěříte, ale je to pravda! Dneska jsem tam volal a operátorka mi řekla, že je to tak. Tak jsem jí hned nařídil změnu na tarif Basic -- je to kupodivu zdarma -- zatím!!! Budu platit míň a až je někdy v budoucnu budu volat, nebo jim psát jinak, než mailem (ten je zatím prý zdarma), tak zaplatím 40,- Kč. V době bezplatných zákaznických linek!! Ty pražský (Pozn. red: cenzurováno:-) už neví, jak by nás odřeli. Silně zvažuji, že na ně pošlu ČOIKU.

Nepodporujte ty ... ani vy a rozešlete tento mail všem svým známým. Pokud tomu nevěříte, zavolejte si nejdřív na to číslo 840 840 840 zvolte kód 0 -- ostatní služby a budete se divit!

(Následuje plné jméno, adresa a všechny kontakty pisatele.)

(Reakce dalšího čtenáře zprávy:)

Je to pravda. Také jsem s brožurou hned šlehnul do popelnice. Před 5 minutami jsem na linku 840840840 volal a byli jsme všichni automaticky zařazeni do tarifu COMFORT, jak se píše ve zprávě. S poplatkem 142,80Kc za nic. Ihned jsem udělal změnu do tarifu BASIC. Za stejné ceny za kWh, ale bez tohoto zbytečného příplatku. Chtějí říci jenom zákaznické číslo a ověření dle data narozeni a adresy a okamžitě tarif COMFORT zruší.

Jindra

V reakci na prosbu šéfredaktora Britských listů, abych údaje ověřil, jsem zavolal na udané číslo 840840840, kde mi automat žádné číslo 0 nenabídl a sveřepě po mně chtěl zákaznický kód, nicméně po stisknutí tří jedniček, které mi na číselných rozcestích přišly po udání nabídky nejsnáze vedoucí k cíli jsem dostal k uchu operátorku.

Ta po mně sice také chtěla číselný kód mé smlouvy u ČEZ, ale když jsem jí řekl, že bydlím v podnájmu, zželelo se jí mne, a tak mi na mou otázku POTVRDILA, ŽE TARIF COMFORT, V NĚMŽ SE PLATÍ ÚČTY ZA KOMUNIKAČNÍ KANÁLY JE ZÁKLADNÍ TARIF A ZÁKAZNÍK JEJ MŮŽE ZMĚNIT (A PŘESTAT TAK PLATIT ZA KOMUNKAČNÍ KANÁLY) POUZE SVOU NA EXPLICITNÍ ŽÁDOST!

Vzhledem k tomu, že mě zajímalo, jak se k celé věci vyjádří odpovědní ČEZu, našel jsem si na internetu kontakty jeho mluvčích (bylo jich celkem 14) a vytočil číslo prvního uvedeného, Vedoucího mediálního odboru a mluvčího Skupiny ČEZ Ladislava Kříže. Po deseti minutách vyzvánějícího telefonu jsem sluchátko položil a zkusil číslo Tiskové mluvčí Skupiny ČEZ Evy Novákové. Po další desetiminutovém vyzvánění jsem to zkusil znovu a dočkal jsem se. Eva Nováková telefon vzala, a když jsem řekl, že volám v zastoupení Britských listů, poprosila mě o pětiminutové strpení, neboť má druhý telefon. Po deseti minutách jsem opět zavolal já a už z ústního popisu nám zaslaných údajů informace jsem se dozvěděl, ŽE JDE O HOAX (SIC!), který na ČEZu již znají, neboť už delší dobu koluje internetem. Po zaslání našeho pramene jsem od paní (slečny) mluvčí obdržel mailem následující vyjádření:

Dobrý den,

Tak je to opravdu ona zpráva, na kterou již vždy na začátku roku již 5 let po sobě reagujeme. Jak to u těchto zpráv přeposílaných po internetu bývá, stále dokola se recyklují.

Jedná se o tzv. hoax, jehož obsah sice vypadá sofistikovaně, ale pravdivý není. Vysvětlení viz zde, princip je stále platný (Pozn. red: zdroj na webu viz ZDE)

12. 1. 2009

Nabídka Skupiny ČEZ byla od 1. ledna 2007 rozšířena o nové dvě produktové řady, a to Basic a Exclusive. Stávající nabídka produktů byla marketingově pojmenována jako řada Comfort.

Tyto řady se liší rozsahem zdarma poskytovaných podpůrných služeb a cenou. Všem zákazníkům byla přiřazena stávající produktová řada, kterou měli dosud, a která byla nově pojmenována Comfort. Rozsah služeb je shodný s rozsahem služeb, které měli zákazníci před zavedením nových produktových řad. Bez svolení zákazníka se tak nezměnil ani rozsah obsluhy, na který byl zvyklý a který je zakotven do uzavřené smlouvy, ani nedošlo ke změně způsobu tvorby ceny.

Zákazníci nově získali možnost zvolit si i řadu "Basic", díky níž mohou uspořit 120 Kč ročně. V rámci této řady je zpoplatněno případné využití call centra nebo obchodních kanceláří, zdarma je komunikace přes internet a písemná korespondence.

V rámci řady Exclusive mohou zákazníci využívat poradenské služby, např. specializované poradenství.

O nabídce nových produktů a služeb jsme informovali nejen v Oranžovém průvodci, který obdržel každý zákazník ze segmentu domácností do schránky, ale i prostřednictvím mediální kampaně. Stejné informace zákazník obdržel i na našich kontaktních místech.

U ČEZ Prodej, ve srovnání s konkurencí, je tato měsíční platba nejnižší - ČEZ Prodej 40 Kč (alternativně právě možno využít i řadu Basic, kdy je platba 30 Kč za měsíc při omezení některých služeb), E.On - 48 Kč, PRE (Pražská energetika) - 45 Kč, Bicorn - 40 Kč, Centropol - 40 Kč, Bohemia Energy - 53 Kč. Možno ověřit na stránkách ERÚ.

Takže jsme jediní, kteří nabízí něco, jak možno dále ušetřit a to se spravedlivě trestá.

Kromě toho přibyly i další řady - Kvartál, Měsíc, Fix 2010.

Ladislav Kříž, mluvčí Skupiny ČEZ

Na základě Vašeho upozornění, že zmíněný řetězový mail znovu oživl, naše dementi zaktualizujeme (zvlášť v oblasti stálých plateb většina společností již od roku 2009 zdražila, ČEZ ale stále 40 Kč Comfort a 30 Kč Basic).

Hezký den,

Eva Nováková

tisková mluvčí

ČEZ, a. s.

Duhová 2/1444

140 53 Praha 4

Česká republika

Každý čtenář, který si tento text přečte dostatečně pozorně, si z kontextu vyvodí to co já; že vyjádření mluvčích není nic, než chytré PR zformulování skutečností, které v hrubých rysech POTVRZUJÍ PŮVODNÍ INFORMACE ČTENÁŘE (jež mluvčí ČEZU označují za hoax). Jediný nový fakt, který se dozvídáme z tiskového vyjádření je, že komunikace s ČEZem byla zpoplatněna už před 1. lednem 2007, kdy došlo k onomu mírně nešikovnému firemnímu tahu, že automatický desátek, který zákazník ČEZu až dosud platil bez názvu, byl nyní pojmenován COMFORT (co na to Orwell?) a byly zavedeny nové tarify, obracejícímu pozornost k tomu, že to jde i bez paušálních poplatků za komunikaci s ČEZem -- a díky těmto tarifům, kdy nemusí platit povinně, zákazník v PR řeči ČEZu "USPOŘÍ".

Eva Nováková má úplnou pravdu, když píše, že "v oblasti stálých plateb většina společností již od roku 2009 zdražila" (což také možná vysvětluje třicetikorunový rozdíl mezi sumou kterou uvádí pisatel, a sumou, kterou uvádí tisková zpráva). Minulý měsíc jsem také "ušetřil", když jsem si náhodou všiml, že České spořitelně platím 60 korun MĚSÍČNĚ za služby, které nevyužívám, aniž mě na to kdo upozornil.

Celý mechanismus, který je tak podobný praktikám exekučních firem v České republice (Kdo se na nic neptá a neupozorňuje na sebe, vydělá víc), ústí také k podobné otázce: Jsou takovéto praktiky možné ve vyspělých demokratických zemích?

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 3.2. 2011