"A na co to těm děckám bude?" -- úvaha o výuce cizích jazyků
26. 1. 2011
Dovolím si ještě jednu poznámku týkající se dnešního školského a vzdělávacího (často nejde o totéž) systému, ke které mě přiměl článek kolegy Štěrby a nedávné články o prachbídné úrovni jazykových znalostí našich studentů. Nedávno jsem seděl s několika kolegyněmi ve školní jídelně našeho gymnázia a diskutovali jsme nad tématem výuky jazyků, napsal čtenář Michal Jánský.
Já, jakožto nejazykář, jsem byl ve zjevné nevýhodě. Nicméně jsem si dovolil navrhnout, že ke zkvalitnění komunikačních dovedností našich ratolestí by jistě přispěla možnost jazykových pobytů v zahraničí. V rodinách rodilých mluvčích. Nedávno jsem se zajímal o možnosti realizovat takovéto výměnné pobyty a zejména jejich financování z prostředků Evropské unie. Zajímalo mě, co na to naši jazykáři.
Jejich reakcí jsem byl naprosto šokován. První reakcí bylo: "A na co to těm děckám bude?" Opáčil jsem, že přeci v jazykově autentickém prostředí se jejich komunikační dovednosti zlepší. Že se naučí mluvit v cizím jazyce, jestliže jejich pobyt bude dostatečně dlouhý. Vždyť je přece v praxi vyzkoušeno, že nejlépe a nejrychleji se člověk naučí mluvit cizím jazykem, má-li jakési teoretické základy a následně je do tohoto jazykového prostředí vyslán. Žádná hodina angličtiny, i kdyby ji vedl rodilý mluvčí, tuhle zkušenost nenahradí.
To jsem se ale potázal se zlou. Bylo mi vytčeno, že jakožto nejazykář věci nerozumím. Kdepak by se děcka naučila jazyk prostě jen tím, že budou v anglických rodinách. Jestli jsem nespadl z višně. Takhle se jazyk nikdo nenaučí! Nikdy se toho nenaučí tolik, jako v lavici ve třídě. I ti rodilí mluvčí mi byli vyčteni. Prý jde o nesmysl, jak může jazyk učit někdo, kdo nemá metodicko-didaktické vzdělání. Už jsem pochopil, proč na naší škole nemáme rodilého mluvčího jako lektora ani jednoho. Znechucen jsem od stolu odešel. Odešel jsem s plným pochopení, proč naši studenti neumí hovořit ani jediným světovým jazykem. Pokud se to nenaučí sami ve svém volném čase sledováním zahraničních TV stanic nebo internetových stránek v cizím jazyce.
VytisknoutObsah vydání | Středa 26.1. 2011
-
24.1. 2011 / Termovizní měření - spolehlivá analýza úniků tepla20.1. 2011 / Politics of Language: Approaches to Nations, Communities and Cultures in Contemporary Central Europe26.1. 2011 / Zahraniční vysílání BBC vyhodí 650 novinářů26.1. 2011 / O špičkách ledovců a limitech hluku26.1. 2011 / Fórum s mottem : Je čas přejít od slov k činům!26.1. 2011 / Petice "SOS zdravotnictví"26.1. 2011 / Podpora svobody sdílení informací po internetu by měla končit tam, kde začíná omezování práv autora digitálního díla25.1. 2011 / Kosovského premiéra Hashima Thaciho identifikují dokumenty NATO jako "vlivného aktéra organizovaného zločinu"25.1. 2011 / Míchejte a nepřestávejte!25.1. 2011 / Diskuse: Reformy a my - jaké máme šance?7.1. 2011 / Hospodaření OSBL za prosinec 2010