Jak jsem se mýlil v Zemanově straně -- část II.

19. 7. 2010 / Miloslav Štěrba

Nečekal jsem takový zájem o dění v jedné z malých stran. Ale jestliže v mém krajském městě SPOZ získala třetinu hlasů ex-vládní ČSSD, určitě stojí za zamyšlení, s jakým programem a s jakými lidmi toho dosáhla.

Ve stranách ekonoma Miloše Zemana byla zavedena DPH „vítězného mládí“. Zlínský lídr SPOZ, 23letý Petr Vladovič, z bezvýznamné obce Slavkov v podhůří Bílých Karpat, měl otevřené dveře do politiky díky účasti v pořadu Jana Krause „Uvolněte se, prosím“. Kam byl pozván jako kuriozita – nejmladší starosta v EU. Že předtím vykonával funkci asistenta poslance za ODS? Ale vždyť to je ta správná průprava pro lídra levicové strany!

An English version of this article is in CLICK HERE

Strategický tah, jak proniknout na druhou stranu barikády. A pak v čele nové strany zúročit své životní zkušenosti. Člověka potěší, když od mladíka slyší sociálně-demokratické poučky o solidaritě, spravedlnosti a ... potřebě přímé volby hejtmanů, prezidenta. (Jen pro zajímavost: Petr Gazdík je starostou sousední obce...)

Jeho slušovický předchůdce v roli zlínského lídra měl o něco kratší politický život. Jako zkušený podnikatel (generální ředitel) odmítl na ustavujícím sjezdu SPOZ názor předsedy strany požadující progresivní zdanění lépe placených spoluobčanů. Zcela v souladu se svým pracovním zařazením a sociálním statutem. Jeho vizí byla strana středová, podnikatelská, bez zbytečného sociálně-demokratického „smetí“, žádné odebírání peněz „úspěšným“. Až na výjimky nacházel v nově zvoleném krajském vedení SPOZ podporu ve svém liberálně-konzervativním směřování. Konečně, o programu se nediskutovalo. Oznámení předsedy jedné místní organizace, že v komunálních volbách se spojí s TOP O9, bylo přijato krajským výborem bez výhrad. Strana jako strana, hlavně že to není KSČM. (Stanovy SPOZ, § 2: Strana je levicová, proevropská a podporuje zásady sociálně tržní ekonomiky.)

V této ideologické bezbřehosti může člověk spatřit poselství dnešní doby. K čemu programové vymezování, jestliže jsme očima politických noviců všichni na jedné startovní čáře, tvoříme jeden tým a rozhodujícím činitelem se stávají finance? Co všechno si může strana dovolit, kde na to vezme peníze, kdo bude rozhodovat o jejich utrácení? To jsou hlavní témata zdejších funkcionářů SPOZ. Z praxe znají metodiku reklamy, potřebu jednoduchých hesel. Stačí vytisknout plakáty s Milošem a vedle umístit usměvavé tváře místních adeptů o funkce. Že na kandidátce scházejí osobnosti? S odzbrojující naivitou vám odpoví, že všichni jednou začínali. Tak se zrodila zlínská krajská kandidátka SPOZ s obsazením, cituji povolání kandidátů: manažer obchodu, jednatel společnosti, podnikatel (2x), generální ředitel, referent, obchodní reprezentant, daňový analytik, konzultant prodeje, asistentka ředitele, marketing corporate designer, starosta obce, OSVČ a čtyři důchodci. A tahle firma získala v parlamentních volbách na Zlínsku více než 6 % hlasů. V ČR patřila mezi nejúspěšnější. Pokud by s takovým nasazením pracovali politici SPOZ v ostatních krajích, mohli jsme mít v parlamentu další desítku „levicových“ poslanců...

Zůstává nezodpovězena otázka vyplývající z názvu strany. Jaká vlastně práva by zvolení kandidáti hájili? Napoví nám více jejich profesní zaměření? Miloš Zeman s oblibou připomínal zlínskou osobnost Tomáše Baťu, jeho vztah k práci, coby tvořitelce hodnot. Když jsem mu navrhl navázat na tuto zlínskou baťovsko-občanskou tradici třeba připomínkou Písně práce na ustavujícím sjezdu SPOZ, záblesk v jeho očích mne z plnoprávného občana přeřadil mezi čtyřnohé živoucí představitele bifteků.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 19.7. 2010