16. 4. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 4. 2009

Učící se mediální pracovníci

Když jsem si přečetl článek paní Ireny Ryšánkové "Učící se učitelé", nebyl jsem si zcela jistý, jestli autorka některé skutečnosti, o nichž píše, myslí skutečně vážně. Jsa rovněž učitelem nemohu nereagovat. Dle mého názoru je mírně zmatený, vyskytují se v něm těžko zpochybnitelné skutečnosti, ale i polopravdy, účelová tvrzení a závěry vyvozované nesprávně či z nesprávných skutečností, napsal čtenář, který se představil jako Václav Pávek.

Vezměme to postupně. Autorka se zúčastnila semináře s učiteli ve Sněmovně. Chtěla s nimi o médiích diskutovat a ve svém článku se diví, že ti dospělí lidé tam přišli se svými vlastními, už utvořenými názory. Nevím, co jiného očekávala. Při diskusi je přece třeba názor druhého vyslechnout, respektovat, reagovat na něj...

Učitelé prý kupodivu chtějí, aby jim média pomáhala v jejich práci. Aby v televizi bylo vidět méně krve a patologicky se chovajících jedinců. Více pořadů zaměřených na výchovu dětí, podporujících tvorbu pozitivních životních hodnot, podporujících toleranci, ochotu pomáhat druhým, poznávání dobra a zla. Chtějí obnovit vysílání pro školy, které by bylo v souladu s osnovami. Chtějí, aby média přijala díl odpovědnosti za to, jak působí na své diváky. Hrůza! Co všechno by ti drzí učitelé vlastně nechtěli?

Jistěže svět, který ukazují televizní zprávy je plný krve, násilí, sobectví, naši čelní představitelé se chovají sobecky a vulgárně... a tak dále. Problém je právě v tom, že tento obraz není skutečný svět, je to jeho nepatrná výseč. Krajnosti, které jsou nám znovu a znovu předkládány a mohou tak svým neustálým opakováním vzbuzovat dojem, že jsou normou. Je-li nějaký podnět velmi často opakován, dochází nakonec k jeho zvnitřňování a jedinec ho přijímá za svůj. To je ostatně třeba i principem reklamy.

Jak říká v článku citovaný Jeroným Klimeš, s jehož slovy stoprocentně souhlasím:

"dá se předpokládat, že opakující se mediální násilí má spíše kumulativní a dlouhodobější účinek a jeho časté zobrazování může mít svým způsobem normotvorný dopad. Děti a mládež, pokud jsou vystavovány obrazům násilí častěji, mohou mít pocit, že násilí je normálním a běžným způsobem řešení konfliktů a problémů."

Ovšem autorka na tento citát navazuje slovy: "Ale copak tomu tak není? Copak není násilí normálním a běžným způsobem řešení konfliktů a problémů v této společnosti?" A já odpovídám ne, není. Požádal bych autorku, aby laskavě vyšla na ulici, důkladně se kolem sebe rozhlížela a všímala si, jak lidé kolem ní řeší své konflikty. Ač je to mediálně zcela nezajímavé, lidé kolem nás se bez násilí drtivou část svého života docela dobře obejdou. Pokud to neudělají, nakonec na to obvykle doplatí. Lidé se přece k sobě v průběhu historie nezačali chovat kulturněji, nevymysleli zákony a pravidla společnosti kvůli nějakým ideálům. Udělali to výhradně jen proto, že je to pro společnost i jedince v ní dlouhodobě výhodné a praktické.

Média skutečnost deformují. Učitelé se nezlobí na zrcadlo odrážející skutečnost, ale na křivý střep, který ji deformuje do divácky atraktivní krvavé podívané. Je zbytečné je kvůli tomu účelově napadat, nazývat je "frustrovanou, dnešek nechápající skupinou lidí". Oni jsou to totiž úplně normální lidé, jejichž chápání skutečnosti se liší od ostatních lidí nejspíš jen o něco lepším vhledem do problematiky výchovy a vzdělávání dětí, kterou se chtě nechtě den co den zabývají. Spíše se obávám, že tuto skutečnost nějak nevzala do úvahy autorka.

Skutečně mě rozesmála poznámka, že "učitelé nepřišli na to, že by potřebovali vychovat zejména rodiče", věčný to evergreen hovorů ve sborovnách po každých třídních schůzkách. To snad dotyčná paní opravdu nemohla myslet vážně.

To, že největší podíl na výchově má rodina, je snad většině soudných lidí zcela zřejmé. Samozřejmě, že především na rodičích záleží, na co se svému potomkovi dovolí dívat a jak to interpretují. Rodina je nejcitlivějším a nejrychlejším indikátorem společnosti, změny ve společnosti se jako první projevují právě v rodině.

Nejvíce mě ovšem dojala představa průměrného učitele:

"Většinou je to padesátiletá dáma, která ... Je placená hůř, než sekretářka a děsí se důchodu. Přivydělává si po večerech v Tescu, aby uživila děti. Je nervózní... Nerozumí dětem a děti odmítají rozumět jí. Je frustrovaná..."

Když odhlédnu od spíše úsměvného způsobu, jakým autorka sesypala všechny učitele do jednoho pytle, a soustředím se na fakta, která uvádí: Padesátiletá dáma živící ze svého špatného platu děti, kterým nerozumí... Dejme tomu, i když je nutné brát v úvahu, že podíl žen zakládajících rodiny v pozdním věku byl dříve poněkud jiný než dnes. Ale je vidět, že o práci učitele jako takové má autorka výrazně zkreslené představy. Má-li učitelka malé děti, její odpoledne vypadá tak, že po vyučování letí do školky, cestou nakoupí, pak doma uvaří, uklidí, vypere, děti uloží. Po večeři ovšem opravdu nechvátá do Tesca, ale sedne k hromadám sešitů, které je nutné opravit a k přípravám na další den. Skutečně neznám žádnou učitelku, která by měla druhé zaměstnání. A ani náhodou mi nikdo nenamluví, že takových je "většina".

Myslím, že ona naprostá většina učitelů je oproti představě, která je nám v článku předkládána, celkem realistická. Že plně chápou, co média dělají. Že produkují to, co lidé chtějí vidět a slyšet a na čem tudíž vydělávají. A zabývat se jakýmsi filtrem pro děti, výběrem toho, co by mohlo možná pro společnost znamenat přínos někdy v budoucnosti, by pro ně patrně znamenalo omezit sledovanost a zisk a tudíž je to v dnešní až příliš ekonomicky zaměřené společnosti značně nereálné. Je zbytečné hledat si další pokulhávající důvody a argumenty proč to nejde typu "kdo určí hodnoty přínosné pro společnost".

Na druhou stranu když už se učitelů ptáte, co by si přáli, buďte připraveni na odpověď. Zkuste se zamyslet nad tím, proč jsou přání učitelů právě taková jaká od nich zazněla. Patrně o něčem vypovídají. A to, že budete hledat, proč jsou ti, kteří odpovídají, špatní, asi není ta pravá cesta.

Než "chápat z výrazů učitelů" při sezení na jednom semináři nějaké skutečnosti a dokonce z nich pak vyvozovat závěry, to už by možná bylo lepší si přečíst, z čeho vlastně mají ti učitelé mediální výchovu učit. Cože se to po nich chce (rámcový vzdělávací program je úžasné čtení pro dlouhé večery, vřele doporučuji každému zájemci). A pak si s nimi zkusit o tom diskutovat...

Že je to nereálné? Příliš mnoho práce? Ale vždyť přece dynamika dnešního světa nepřipouští pohodlnost!

Možná by se média mohla poučit dřív, než začnou poučovat o druhých. Možná bychom pak proti sobě nemuseli nejen na konferencích stát jako "my" a "oni".

                 
Obsah vydání       16. 4. 2009
16. 4. 2009 BBC: "Náš reportér na Blízkém východě porušil zásady nestrannosti"
16. 4. 2009 Robert Fisk: Jak můžeme důvěřovat zbabělé BBC?
16. 4. 2009 Britská vláda bude poskytovat občanům dotaci 150 000 Kč na koupi elektrických automobilů
16. 4. 2009 Na slinutých píscích prezidentských slibů Karel  Dolejší
16. 4. 2009 Immanuel Wallerstein: Jaký byl smysl setkání G-20? Immanuel  Wallerstein
16. 4. 2009 O Rakousku
15. 4. 2009 Krugman: Rakousko je horkým kandidátem na státní bankrot
16. 4. 2009 Pentagon klade důraz na alternativní paliva a úspory
16. 4. 2009 Sarkozymu "jde Obama na nervy"
16. 4. 2009 Etnické napětí v Moldavsku
16. 4. 2009 Somálští piráti by dali přednost rybám
16. 4. 2009 Patnáct set indických zemědělců spáchalo sebevraždu kvůli zadlužení
16. 4. 2009 Velitelé US Air Force: Redukce F-22 je záležitostí priorit
16. 4. 2009 Habsburky zlikvidoval incest, zjistila studie
16. 4. 2009 Talibán sbírá peníze v pákistánském Karáčí
16. 4. 2009 Ruský prezident Medveděv poskytl rozhovor kritickému listu
16. 4. 2009 Učící se mediální pracovníci
16. 4. 2009 O nebezpečí inflace a deflace, neboli O rozdílné roli politiků a ekonomů Uwe  Ladwig
15. 4. 2009 Peak Oil: Má někdo samopal, který nepotřebuje?
15. 4. 2009 Stratfor: Obamova strategie na summitech
15. 4. 2009 Britští konzervativci: Trhy musejí sloužit dobru společnosti
14. 4. 2009 Finanční predátoři, Island a potřeba nového světového měnového systému Jindřich  Kalous
15. 4. 2009 Proč bylo Bushovo prezidenství taková katastrofa
14. 4. 2009 Krize horší než zemětřesení? Lubomír  Lédl
13. 4. 2009 Honba na čarodějnice na Filozofické fakultě univerzity Karlovy? Jan  Čulík
14. 4. 2009 Jak přemýšlet o literatuře? Lukáš  Borovička
14. 4. 2009 Co namísto kapitalismu a socialismu?
12. 4. 2009 Hospodaření OSBL za březen 2009

iDnes publikuje rozhovory s majiteli bordelu RSS 2.0      Historie >
16. 4. 2009 Učící se mediální pracovníci   
31. 8. 2007 Další výrazné posílení důvěryhodnosti portálu iDnes...   
26. 8. 2007 Žijeme ve svobodný zemi a podnikání v erotice je normálka   
25. 8. 2007 "Ne všechno, přicházející ze Západu, je kvalitní"   
25. 8. 2007 Bordely v Čechách legální nejsou   
25. 8. 2007 Lehký případ funkcionálního analfabetismu Václav  Chyský
25. 8. 2007 Kam v Kanadě do bordelu? Nikam - policie vás pošle na školení Miloš  Kaláb
25. 8. 2007 iDnes, "Nejdůvěryhodnější zpravodajský portál" idolizuje i pornoslužby pravidelněji   
24. 8. 2007 "Nejdůvěryhodnější zpravodajský portál na 'českém' internetu" interviewuje majitele bordelu! Jan  Čulík
24. 8. 2007 Kam "utéct" před tím, co se děje v této zemi?   
24. 8. 2007 Proč by se ženy měly starat o děti?   
24. 8. 2007 Má Jan Čulík něco proti bordelům? Štefan  Švec