10. 7. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
10. 7. 2008

Katyň - film o ideologiích, které zešílely

Přesně ve vynikající tradici žurnalisticko-politického stylu, který známe u nestora polských filmových režisérů Andrzeje Wajdy od jeho filmu Popel a démant (1958) až po Muže z mramoru (1977) a do určité míry i Muže ze železa (1981), natočil Wajda poctu svému zemřelému otci, který byl jedním z několika tisíc polských armádních důstojníků, které v roce 1940 zavraždila NKVD v Katyni.

Výborný film Katyň (2007) je jedním z dalších svědectví o druhé světové válce a o hrůzných událostech v době vlády totalitních režimů ve středovýchodní Evropě, podobně jako třeba Polanského Klavírista, anebo Kachyňův Poslední motýl. Wajda (nar. 1926) neztratil v stáří nic ze své tvůrčí potence a originality, přestože, pozoruhodně, tento film natočil v jednaosmdesáti letech! Svou přízračností snímek upomíná na přízračnost svého poválečného, klasického filmu Popel a démant, i když, samozřejmě, během desetiletí přibylo Wajdovi na zralosti, pevnosti režijního vedení a určité "klasičnosti".

Cílem bylo pro Wajdu zjevně na konci života zanechat za sebou přesvědčivé svědectví o tom, čím Středo a Východoevropané museli projít ve dvacátém století: zvěrstvy způsobenými vládami, založenými na zešílevší ideologii, na něž se často zapomíná, anebo se jejich interpretace v současnosti stává věcí politického boje a propagandy, čímž se náboj autentického svědectví nebezpečně likviduje. Ne tak u Wajdy. Nesmírně cenné na Wajdově filmu je, že hovoří sine ira et studio - nepodporuje žádnou ideologii, na události pohlíží z hlediska normálních lidí.

Mimochodem, Wajdův film není protiruský. Vyplývá to z toho, že právě ruský důstojník zachrání hlavní hrdinku, manželku polského důstojníka, a její dceru, s nastavením vlastního života, když je přijde Stalinova tajná policie NKVD zatknout.

Snad nejpozoruhodnější na Katyni je, jak nezkušeně lidé reagují na první nápor vítězných totalitních režimů. Připomíná to zkušenost v Peroutkově románu Oblak a valčík, kdy se pražští bankéři a podnikatelé, zvyklí na usedlý středostavovský způsob života, poprvé během transportu do nacistického koncentráku setkávají s nelidskou brutalitou, která je okamžitě poníží na úroveň zvířete - a nemají pro to měřítka ani obranu.

Podobná scénám v Peroutkově románu je v Katynu těsně po příchodu nacistů do Polska scéna zasedání profesorů na krakovské univerzitě, kteří se naivně a starosvětsky domnívají, že bude vysoká škola moci fungovat a uhájit si akademickou nezávislost i v novém režimu. Zasedání však zahájí důstojník SS, který ctihodným profesorům bez okolku oznámí, že univerzita se likviduje - nato do starobylého sálu vtrhnou němečtí vojáci a profesory odvlečou do koncentračního tábora.

Katyn zaznamenává nejen brutální zvěrstva obou režimů, nacistického i stalinského, v Polsku čtyřicátých let, zvěrstva, způsobená zešílevší ideologií, a státní mocí, která v zahraničí sobecky prosazuje svou moc, ale také jejich následnou propagandistickou manipulaci i tresty pro všechny, kdo se lživé propagandě (polské důstojníky údajně neusmrtila NKVD v roce 1940, ale němečtí nacisté až r. 1941) pokusí postavit.

Film v jedné chvíli zajímavě kritizuje i nacionalismus polského státu, jíž byli přehnanou, a tedy nepraktickou, hrdostí naplnění polští důstojníci. Po porážce polského státu, na podzim 1939, kdy Polsko napadlo nacistické Německo i stalinský Sovětský svaz, jsou Rusy zajatí polští důstojníci před odvozem do táborů shromážděni na určitém místě a střeženi jen velmi ležérně. Hlavního hrdinu, polského důstojníka Jerzyho, navštíví na místě jeho manželka s dcerou. Zapřísahá ho, když místo není řádně hlídáno, aby se převlékl do civilních šatů a utekl s ní. Manžel jí vysvětluje, že jako polský vojenský důstojník má vojenskou čest, učinil vojenský slib, a musí tedy zůstat jako voják v zajetí. Nemůže se tedy vzdát své vojenské hodnosti a dát přednost rodině. Nepraktický ideologický postoj zabíjí - manžel v Katyni zahyne.

Snímek postupuje ve skocích, děj se zastavuje vždy v klíčových momentech polské historie, pokaždé o několik měsíců či let později. Z českého hlediska je snad zajímavé, že pováleční kolaboranti s novým komunistickým režimem v Polsku nejsou nadšení, utopističtí stalinisté, ale pragmatici - L"Na stranu prosovětského režimu se přidáváme proto, že chceme aspoň něco polského zachránit. A proto není vhodné mluvit o sovětském masakru v Katyni." "A co se stane, až bude jednoho dne Polsko svobodné," zeptá se jeden středoškolský učitel. "Polsko nebude nikdy svobodné, o tom vás můžu ubezpečit," odpoví mu v roce 1945 jeho mladá ředitelka jeho školy, která se rozhodla dělat kariéru. Film je důležitý proto, že ukazuje, co dokáže nelidská ideologie a sobecká státní moc způsobit lidským bytostem.

                 
Obsah vydání       10. 7. 2008
10. 7. 2008 Bushka versus stát: Poloviční vítězství snaživého primitiva Štěpán  Kotrba
10. 7. 2008 Katyň - film o ideologiích, které zešílely Jan  Čulík
10. 7. 2008 "Speciální schopnosti" raket Šaháb Štěpán  Kotrba
10. 7. 2008 Martin Bursík: Kvůli rozporům ve Straně zelených chci uspořádat sjezd
10. 7. 2008 Je možné změnit názor na radar? Jan  Burian
10. 7. 2008 Jak láká stoka Ema  Čulík
10. 7. 2008 The attraction of the gutter Ema  Čulík
9. 7. 2008 Film není mrtvý. A mrtvý není ani formát VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Film's not dead. And neither is VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Západ zjišťuje, že na třetí svět nemá Jan  Čulík
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík
10. 7. 2008 O dobru proti nadzlu Ondřej  Slačálek
9. 7. 2008 Pro světový mír není nebezpečnější program Vojtěch  Filip
9. 7. 2008 Missile defense deal Štěpán  Kotrba
9. 7. 2008 Spolčení burzovních hlupců Petr  Baubín
10. 7. 2008 První ze čtyř žalob Ligy v případu CzechTek uspěla
9. 7. 2008 Zrození politika je smrtí šaška Bohumil  Kartous
9. 7. 2008 Martin Bursík věří protiraketovému štítu více než americký Kongres Ivan  Větvička
9. 7. 2008 Nesmyslné stíhání Libuše Bryndové za samoléčbu konopím Anna  Čurdová
10. 7. 2008 Klystýr, nebo kůrovec? Hynek  Hlavenka
10. 7. 2008 Jak zabít nudu při okurkové sezóně Wenzel  Lischka
9. 7. 2008 Mám doma...?!? Ladislav  Žák
9. 7. 2008 Demokracie vs. bezpečnost? Ladislav  Žák
9. 7. 2008 Stydím se za představitele své země Pavel  Novotný
9. 7. 2008 Jdi a otevři dveře...aspoň průvan bude
9. 7. 2008 8.7. 2008 = Den hanby Miroslav  Pořízek
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
8. 7. 2008 Vorlův Gympl: Jak film vyjadřuje všeobecnou občanskou nespokojenost v České republice Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hřebejkův Medvídek: dobře napsaný, zábavný scénář bez hlubšího záběru Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hrůza! Ema  Čulík
8. 7. 2008 The Horror! Ema  Čulík
10. 7. 2008 I to je blues   holger
8. 7. 2008 Společně proti základně Jan  Keller, Oskar  Krejčí, Rudolf  Převrátil, Michael  Marčák, Jiří  Maštálka, Kateřina  Konečná, Jan  Neoral
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Filmový festival Karlovy Vary 2008 RSS 2.0      Historie >
10. 7. 2008 Jak láká stoka Ema  Čulík
10. 7. 2008 The attraction of the gutter Ema  Čulík
10. 7. 2008 Katyň - film o ideologiích, které zešílely Jan  Čulík
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík
9. 7. 2008 Západ zjišťuje, že na třetí svět nemá Jan  Čulík
9. 7. 2008 Film není mrtvý. A mrtvý není ani formát VHS Ema  Čulík
9. 7. 2008 Film's not dead. And neither is VHS Ema  Čulík
8. 7. 2008 Vorlův Gympl: Jak film vyjadřuje všeobecnou občanskou nespokojenost v České republice Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hřebejkův Medvídek: dobře napsaný, zábavný scénář bez hlubšího záběru Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hrůza! Ema  Čulík
8. 7. 2008 The Horror! Ema  Čulík
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Dva filmy, které se moc nepovedly, a jedna dobrá francouzská "komedie" Jan  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík