7. 7. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Tom Mc Carthy
7. 7. 2008

Co s tím má co společného politika?

Amerika a její Návštěvníci

Všeobecně řečeno, politika je ošemetná věc. Z tohoto důvodu se mnoho lidí často rozhodne se jí úplně vyhýbat. V posledních letech vzniklo tolik filmů, které jsou šarmantní a zajímavé a zůstávají pevně v oblasti osobních vztahů. A samozřejmě, na to si nikdo nemůže stěžovat. Tento moderní humanitární přístup a populární psychologie lidi velmi baví a dobře se prodává V nejlepším případě to dokáže být nesmírně tragické a krásné. Ale, bohužel, není možno se omezovat pouze na tento segment života. Někdy se lidé v určité zemi střetnou s jinými lidmi, někdy začnou být problematické zákony, někdy jsou intimně osobní vztahy ovlivněny mezinárodní politikou. A pak to vede filmaře k tomu, aby váhavě vstoupili do minového pole, jímž je politilka. Ve filmu The Visitor (Návštěvník) učinil Tom McCarthy tyto kroky.

McCarthy je muž, který má charisma. Jako mnoho amerických herců má jemný, smetanový hlas a příjemné chování, které způsobuje, že se uvnitř cítíte v pohodě. Když uváděl v Karlových Varech svůj film, vtipkoval, usmíval se, vytvořil velmi sympatický dojem. A zdálo se mi, že tento sympatický Tom by se nikdy nesrovnával s aktivistou, jakým je Michael Moore. Ale když jsme o tomto filmu hovořili s přáteli poté, co jsme ho zhlédli, došla jsem nevyhnutelně k závěru, že s oběma filmovými tvůrci sympatizuji, kvůli způsobu, jímž zacházejí s politickými problémy. Nechci tvrdit, že jsou oba tito filmoví tvůrci totožní, ale jak se ukáže, jejich filmy mají něco navzájem společného.

Srdečnému McCarthymu by se asi můj úvod zdál podivný. Nezamýšlel, aby byl Návštěvník politický film. Řekl nám, že film vznikl ze vztahu mezi jeho dvěma hlavními postavami - předměstského a stagnujícího univerzitního profesora a živého a nesmírně sympatického mladého syrského přistěhovalce. Teprve, když začal příběh svého filmu podrobněji připravovat, objevil detenční střediska, v nichž jsou zadržováni přistěhovalci, kteří mají být deportováni. A tak vznikl tento film. Na základě svého rozhořčení se McCarthy rozhodl natočit film o šokujícím a destabilizujícím způsobu, jímž bývají přistěhovalci bezdůvodně vytrženi ze svého nového života a posláni zpět do země svého původu.

Začněme tím, s čím Tom chtěl, abychom začali - s postavami. Náš bělošský hrdina se jmenuje Walter Vale. Je to stárnoucí, zdeprimovaný středostavovský profesor, který na univerzitě v Connecticut vyučuje o globalizaci a o ekonomice rozvojových zemí. Jeho rodina se rozložila - jeho syn je v Londýně, jeho manželka je mrtvá. Neochotně cestuje do New Yorku, aby tam přednesl přednášku, jejímž je "spoluautorem" (čti: nenapsal ji). Když dorazí do svého newyorského bytu, zjistí, že po pětadvaceti letech jeho nepřítomnosti se v bytě usídlili noví nájemníci. Na scéně se objevuje Tarek - šarmantní mladý Syřan a jeho senegalská přítelkyně Zainab. Z laskavosti, anebo v důsledku středostavovského pocitu viny, jim dovolí, aby v bytě zůstali, dokud si nenajdou nové ubytování. Přirozeně se všichni spřátelí a tak jsme svědky mnoha vtipů ohledně neohrabanosti bělochů ve srovnání s neotřelým přátelstvím tmavých cizinců (viz taková kulturní klišé jako "bělošští muži neumějí tancovat"). Tarek začne Waltera učit hrát na djembe (to je africký buben) a jsme svědky vzniku přijemného mezikulturního přátelství. Ovšem pouze do té doby, kdy Tarka omylem zatknou nějací policisté v civilu. Jsou nesmírně hrubí, a dovídáme se, že Tarek i Zinaib žijí v Americe ilegálně.

A teď přestávají Tarek a Zainab být jen šarmantními cizinci - stávají se reálným zosobněním Walterova dosud odtažitého akademického výzkumu. Když jim Walter zpočátku sdělí, čím se živí, že studuje "ekonomiku rozvojových zemí", Tarek žoviálně odpoví, "Ale, to jsme my! Sýrie, Senegal!"

Dál v tomto filmu si Walter, který upadal do bezsmyslné a polomrtvé existence, uvědomí, že v životě existuje i energie - na světě žijí živí lidé a existuje tam fantastická bubnová hudba. Walter nachází v nových kulturách, které objevuje, čerstvý vzduch. Vracejí mu energii a oplátkou za to Walter poskytuje ze vší své síly pomoc uvězněnému Tarekovi a jeho ztracené rodině, dokonce vezme i jeho matku do divadla a na večeři. Jak hezké.

Je jasné, že Walterova nově nalezená filantropie má dvojí motivaci. Zjevně vidí, že se Tarek a jeho blízcí dostali do obtížné situace, a chce pomoci. Kromě toho ale je zjevné, že z toho všeho má osobní prospěch - nejen že má pocit, že chová eticky, ale zároveň je to pro něho nový, příjemný způsob života.

Mohli bychom ho odsoudit za poskvrněné motivy, ale myslím, že to není třeba. Walter byl na začátku filmu nepříjemný, skoro skrblický, a tak by bylo nepřesvědčivé, kdyby se najednou proměnil v nadšeného, hluboce morálního charitativního pracovníka. Scrooge byl taky dohnán k změně strachem ze samoty.

Takže, proč je tento film politický? Máme tady celou řadu velmi pěkných postav. Scény mezi Walterem a Tarekem jsou intimní a jiskřivé - obsahují potěšující humor a je jasné, že vztah mezi nimi byl pro film odrazovým můstkem. Avšak prostřednictvím těchto scén se tyto postavy zároveň stávají i nám sympatické a vyvolávají v nás empatii pro přistěhovalce, kteří mohou pro některé lidi být zdrojem strachu a obav. Teď si můžeme říct, "Ale, jsou to chudáci, jsou tak sympatičtí, proč jsme na ně tak krutí?" Walter se v jejich věci velmi silně angažuje, a zažije velmi silně pociťované rozhořčení. "Nemůžete prostě jen tak lidi takto odvážet!! Slyšíte mě? Chci říct, slyšíte mě?" křičí na bezpečnostní stráže v imigračním vězení. Film je možná o jednotlivých lidských postavách, ale tito lidé se téměř stávají pouhými příklady špatného fungování politiky. A přitom se všichni tak dobře hodí pro své role: Walter je stárnoucí pedant, ale dá si říct a vnímá nové věci kolem sebe. Je neohrabaný, ale má smysl pro humor, a tak je nám nakonec blízký. Stává se růžovými brýlemi, skrze něž to všechno vidíme A jeho "návštěvníci" - jsou tak přístupní a čistí a milí - jsou přátelskou tváří imigrace. Dovídáme se, že Zainab je dobrá muslimka a film obsahuje občasnké odkazy na muslimskou kulturu - Tarek a jeho matka říkají svým blízkým "habibti"... Mnoho jich však není, celkem vzato, se zdají všichni být dobře integrováni do americké kultury.

Vezmeme-li ten film jako celek, režisér ho má dokonale pod kontrolou. Je to dílo profesionála - někoho, kdo ví, co dělá. Osobní scény jsou velmi efektivní - zábavné, dobře napsané, dobře nasnímané, dobře zahrané. Je potěšení se na ně dívat. A politický aspekt tohoto filmu je také velmi dobře vystavěn. Postavy jsou sympatické, události se odvíjejí velmi systematickým, i když do určité míry předpověditelným způsobem.

A v tom jsou ty podobnosti s Michaelem Moorem. Moore je mistr svého umění. Ví přesně, co má udělat, aby v amerických (i jiných) divácích vyvolal určité pocity - každý záběr Moorových filmů zaměřuje naše myšlení určitým směrem. A McCarthy to dělá také - jeho film přesně vypovídá, co si máme o tom všem myslet. Vyvolává v nás hnus nad odporným chováním americké policie a imigračních úředníků - všichni z nich jsou ukázáni jako hrubci a primitivové. "Dodržuju předpisy. Jiné informace nemám." A tak se to všechno zdá být tak korektní. Neexistuje tu žádná složitost - ani v postavách, ani v příběhu, ani v myšlenkových vzorcích, které se nám mají objevit v mozku. A problémem je právě to mají se nám tam objevit. Bylo by lepší, kdybychom viděli druhou stranu. Ale to byl odpálilo všechny miny na tomto politickém bojišti. A to je pro zábavu příliš složité.

Film je dobře natočený. McCarthy si zaslouží chválu za jeho citlivost, s níž vylíčil příjemnou a zábavnou konverzaci. Film je příjemné sledovat určitým lehkým způsobem - avšak když se McCarthy rozhodl zabývat se tak problematickou otázkou, jakou je přistěhovalectví (je to v současnosti relevantní snad v každé zemi světa), neměl se snažit vyhýbat se skutečné debatě. V důsledku toho je film tak trochu nepřesvědčivý. Rozesměje vás. Avšak impulsem k zamyšlení v žádném případě není.

                 
Obsah vydání       7. 7. 2008
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
5. 7. 2008 Lidská společnost není k žití? Jan  Čulík
7. 7. 2008 Kvůli radaru 20 hektarů lesa padne, 85 hektarů prořídne, přiznal Bursík Štěpán  Kotrba
7. 7. 2008 Týden.cz: Studie o radaru jsou nepřesné, přiznal Bursík
7. 7. 2008 Setká se ministryně Riceová se zástupci iniciativy Ne základnám? Vladislav  Černík
7. 7. 2008 8. 7.: Podpis smlouvy, kterou občané nechtějí
7. 7. 2008 Od úžerníků k nadnárodním firmám Jakub  Polák
7. 7. 2008 Nesvoboda na úvěr Linda  Sokačová, Ondřej  Slačálek
7. 7. 2008 Dva filmy, které se moc nepovedly, a jedna dobrá francouzská "komedie" Jan  Čulík
7. 7. 2008 ČSSD: Stavba amerického radaru v Brdech je krokem nelegitimním a nebezpečným
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík
7. 7. 2008 Letní motiv Petr  Hrbáč
7. 7. 2008 Bez komentáře
6. 7. 2008 Pronikání do složitostí registračního systému Jan  Čulík
5. 7. 2008 Agresivní politika hotelu Thermal je zaměřena proti ženám
5. 7. 2008 Stručný pozdrav z Karlových Varů Jan  Čulík
4. 7. 2008 Jsou za odporem české veřejnosti proti radaru v Brdech ruské a arabské peníze? Jakub  Rolčík
7. 7. 2008 Kursk - 65 let od bitvy, která rozhodla o porážce Německa Richard  Seemann
7. 7. 2008 Prosazení Václava Klause byl moudrý krok Štěpán  Kotrba
7. 7. 2008 Je Amerika darebácký stát? Štěpán  Steiger
4. 7. 2008 Immanuel Wallerstein: Když se tvrdí hoši rozhodnou být diplomaty Immanuel  Wallerstein
4. 7. 2008 Polsko odmítlo nabídku USA na raketovou základnu
4. 7. 2008 Jak Cizinecká policie v Praze bojuje proti cizincům
4. 7. 2008 Imigrační politika státu není věcí Cizinecké policie Milan  Daniel
4. 7. 2008 Fronty před cizineckou policií jako odvrácená strana otevřené náruče Štěpán  Kotrba
5. 7. 2008 Tato xenofobie není přijatelná - ale dělejte si, co chcete, ovšem otevřeně Jan  Čulík
6. 7. 2008 Imigrace Petr  Wagner
7. 7. 2008 Triumf stredovekej mysle Philip  Ball
7. 7. 2008 Prognóza Gazpromu: Evropa bude kupovat plyn za 500 USD
7. 7. 2008 Věcně o nevěcnosti: když se kýč schovává za morální imperativ Zdeněk  Vyšohlíd
7. 7. 2008 Znovu o Palestincích a Izraelcích Pavel  Urban
7. 7. 2008 Vzdělaní a lopaty
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Filmový festival Karlovy Vary 2008 RSS 2.0      Historie >
7. 7. 2008 Amerika a její Návštěvníci Ema  Čulík
7. 7. 2008 America and her Visitors Ema  Čulík
7. 7. 2008 Dva filmy, které se moc nepovedly, a jedna dobrá francouzská "komedie" Jan  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
6. 7. 2008 Pronikání do složitostí registračního systému Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík
5. 7. 2008 Stručný pozdrav z Karlových Varů Jan  Čulík
5. 7. 2008 Lidská společnost není k žití? Jan  Čulík
5. 7. 2008 Agresivní politika hotelu Thermal je zaměřena proti ženám