11. 3. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 3. 2008

Nekompatibilní logika Milana Valacha

Milan Valach polemizuje ve svých článcích "Kapitalistická racionalita" a "Znovuzrození levice" "Znovuzrození levice II."a s teorií her a neodarwinismem. Oběma vytýká pohled na člověka omezený na individualismus a individuální zájmy.

Člověk samozřejmě je tvor společenský. Bez toho by teorie her vycházejících z tzv. dilematu vězně neměly vůbec smysl. V reálném světě skutečně nemáme možnost volby mezi spoluprací ve skupině a životem osamělého individua. To ovšem nikdo nevyvrací. Zmíněné teorie se nezabývají "osamělým individuem", ale konflikty mezi skupinovými a individuálními zájmy (pracovně zjednodušenými) a důsledky možných individuálních strategií řešení těchto konfliktů pro ideální (=zjednodušenou) společnost.

"Altruismus je .. chápán jako náklad, který snižuje šance altruisty. Ve společenství, v němž je altruismus společenskou normou, což jsou prakticky všechna tzv. primitivní společenství, zvyšuje altruismus šanci příjemce ... a zpětně pak i šance původního altruisty." To je asi totéž, jako tvrdit v ekonomii, že úspěšná investice není náklad, neboť přináší zisk. Tohle je samozřejmě teoretikům her a la dilema vězně jasné. Právě takto jsou totiž pravidla těchto her nastavena. Problém je v tom, že individuálně nejlepší je být sobcem ve společnosti samých altruistů. Samozřejmě jde o "neekologické" chování, do určité doby -- než podíl sobců překročí jistou mez -- se ale vyplácí. A pak už není v silách jednotlivce tento trend zvrátit (pokud se o to pokusí, ztrácí ještě víc).

Že se reálná společnost musí těmto strategiím bránit a také brání, je evidentní. Jak, to jde nad rámec popisovaných modelů. Ty se omezují pouze na vysvětlení, proč tak činí (respektive proč se takto zvyšuje jejich šance na přežití či uplatnění v konkurenci s jinou společností).

Podle Milana Valacha je takovéto vysvětlení patrně iracionální. Asi proto, že složitější modely této teorie nedávají jednoznačně "pozitivní" výsledky. Což musí být chyba, neboť bez altruismu a spolupráce člověk nemůže přežít. To je pravda. Jenže ono nejde ani tak o altruismus sám, jako spíš o jeho míru. V té se, mimochodem, tzv. primitivní společnosti značně liší.

Richard Dawkins se měl vyjádřit v tom smyslu, že svou klíčovou teorii mohl docela dobře nazvat i "spolupracující gen", aniž by na ni musel něco podstatného měnit. Pro člověka, který jeho nejznámější knihu přečetl a dal si námahu ji pochopit, to zní zcela logicky. Tato logika je ovšem nepochopitelná pro toho, kdo klade spolupráci a sobectví do absolutního, vzájemně se vylučujícího protikladu.

Že by pánové Dawkins či Ridley "přehlíželi city, jež hrají u mnoha živočichů takovou roli, především však u člověka" ? Taková výtka zní jako vtip, jehož autor buď knihy obou autorů nečetl nebo nechápe rozdíl mezi genotypem a fenotypem.

Podobné je to s nepříbuzenskou solidaritou. Sám Dawkins uvádí příklad na jednom druhu upírů. Sociobiologové ani neodarwinisté nepopírají velký význam nepříbuzenské solidarity pro lidské společenství. Tvrdí jen, že ve standardní lidské společnosti je tato solidarita méně intenzivní oproti solidaritě příbuzenské. Dalo by se říci, že příbuzenská solidarita je přirozenější. Nejsem si ovšem jistý, zda filozofie pana Valacha stupňování tohoto adjektiva vůbec připouští.

Prototypem člověka je individuum, prototypem rodiny rodina a prototypem komunity komunita. Společné kategorie pro tohle vše existují, třeba lidstvo nebo společnost. Jenže pro popis uvedeného jsou příliš obecné.

Co je zdrojem výše zmíněných nepochopení a omylů ? V nekompatibilitě logiky. Popišme si ji na v obou článcích přímo nezmíněném "Homo economicus."

Člověk ekonomický skutečně existuje (pan doktor Koukolík promine). Existuje nikoli jako reálný člověk, ale jako softwarový subsystém v našem mozku (nakolik lze v souvislosti s mozkem hovořit o softwaru). A také jako model, který zkoumá tento subsystém izolovaně od ostatních.

Tento subsystém se v praxi dostává do konfliktu s jinými podobnými subsystémy (včetně těch, jejichž projevy pan Valach zmiňuje). Způsob řešení těchto konfliktů pak závisí na našich genetických dispozicích, vědomých i nevědomých zkušenostech (včetně zdrojů deprivací) i situaci, která tento konflikt vyvolala. A také na našem sociálním okolí - obecně, i omezeném na ty, jichž se zdroj konfliktu týká.

Tohle je ovšem logika, kterou "racionální" lidé typu Milana Valacha odmítají přijmout. "Homo economicus" buď existuje nebo ne. Pokud existuje pouze částečně, pak musí být jasně popsáno, jak jsou vyloučeny konflikty se zbytkem lidské osobnosti. Pokud tyto konflikty vyloučit nelze, musí být alespoň jasně popsán způsob jejich vyřešení. To je jejich představa racionální teorie.

Ve skutečnosti je lidský život sérií rozporů. Tyto rozpory jsou často nevyřešeny, někdy nejsou ani řešeny a někdy je ani vyřešit nelze. Většinou to nevadí. Problémem se stávají pouze tehdy, pokud přejdou do konfliktu, který nelze řešit, a který má na člověka či společnost devastující účinek. (Ani to nemusí být u konfliktů pravidlem.)

Abychom docenili smysl těchto rozporů, musíme si uvědomit, že člověk i lidská společnost jsou chaotické systémy. A musíme pochopit i smysl tohoto chaosu. To není jednoduché. Zatímco naše podvědomí a intuice pracují s chaosem zcela samozřejmě, naše vědomí je nastaveno na matematickou logiku s jednoznačnými výsledky. Proto tak špatně rozumíme například kvantové mechanice.

Pro výše uvedené "racionalisty" (třeba marxisty) je rozpor a konflikt pouze zdrojem zla. (Byť v případě špatného systému -- třeba kapitalismu -- zla žádoucího.) Ať už si to tito lidé uvědomují nebo ne, racionalita pro ně znamená především harmonii. Že by rozpory, včetně neřešitelných, mohly být zdrojem síly -- za jistých podmínek a v určitých mezích - a ne pouze potenciálního zhroucení, to si vůbec nepřipouští. Argumenty, které právě s něčím takovým počítají, si podvědomě přetransformují do podoby jim srozumitelné.

Pak se ovšem snadno stane, že polemizují s nevysloveným nebo se naopak vlamují do otevřených dveří. Nebo vyvrací absolutní platnost tvrzení, které ve skutečnosti jako absolutní prezentováno nebylo. Polemizovat s takovýmito posuny bývá těžké, neboť ona transformace argumentů skutečně nemusí probíhat na vědomé úrovni.

V reálném světě, kde většinou není tak důležitá ani tak existence určitého fenoménu, jako spíš jeho frekvence, intenzita a interakce s okolím, je takováto pseudoracionalita těžko uplatnitelná. Proto se reálný svět nahrazuje obecnými kategoriemi a principy, jejichž funkce je redukována na rovnici o jedné neznámé.

V takovémto pseudosvětě může platit například i to, že maximalizace osobního zisku je v rozporu s lidskou přirozeností, protože odcizuje člověku jeho společenskost (která evidentně přirozená je). Ve skutečnosti je přirozené obojí. Stejně jako vzájemný rozpor a z něho plynoucí konflikty.

P.S. Milan Valach ve své odpovědi (BL 7.3.2008) na osmý bod polemiky pana Koukolíka a paní Drtilové odpovídá mj. "stačí se jen minimálně zajímat o politické dění u nás i ve světě, abychom zjistili, kde je pravda". (Čímž vlastně dává za pravdu tvrzení, které se pokouší vyvrátit; doporučuji si obojí pozorně přečíst.) Tak tomu opravdu je. Člověk, který se minimálně zajímá o politické dění, skutečně může zjistit -- a tedy vědět -- kde je pravda. Tím pádem nemusí o této pravdě nijak moc přemýšlet.

Kdo se zajímá o politické dění více než minimálně a hlavně poctivě -- bez primární snahy potvrdit svoji vizi světa -- ten tu pravdu poznat nemusí. Takový člověk zjišťuje, že většina politických problémů -- zejména v politice mezinárodní - je příliš složitá na nějaké pravdy. Že existují pouze více či méně vhodné popisy a více či méně dobrá či špatná řešení.

Pan Valach se v této věci odvolává na písemné autority. Dovolím si také uvést jednu : už před více než dvěma tisíci lety učil Zenon Alexandrijský své žáky, že čím větší je objem znalostí, tím delší jsou hranice s nepoznaným a tím víc člověk pochybuje i o věcech, které se jiným zdají jasné.

Tento problém má ovšem snadné řešení. Stačí prohlásit, že za touto hranicí -- nebo aspoň její částí -- nic neexistuje. Nebo, ještě lépe, si existenci nežádoucího úseku oné hranice a případného prostoru za ní vůbec nepřipouštět.

                 
Obsah vydání       11. 3. 2008
11. 3. 2008 Recyklujte, nebo přijdete do pekla, varuje Vatikán
11. 3. 2008 Člověk v tísni versus lidská práva Daniel  Veselý
10. 3. 2008 Partnerem Jednoho světa na školách je velvyslanectví státu, který mučí lidi Ondřej  Slačálek
11. 3. 2008 Jak nám vrchnost snížila daně Adam  Votruba
11. 3. 2008 Průměrná mzda v ČR je nižší než minimální mzda v Británii
11. 3. 2008 Ráno Hana  Tomšů
10. 3. 2008 EU: Klimatické změny mohou vyvolat konflikt s Ruskem
11. 3. 2008 Farmaceutický gigant Pfizer se snaží donutit lékařský časopis, aby prozradil své anonymní zdroje
11. 3. 2008 Francie před 2. kolem boje o radnice míří doleva Josef  Brož
11. 3. 2008 Oidipovského komplexu nejsme hodni Bohumil  Kartous
11. 3. 2008 Potržňování vzdělávání? Miloš  Pick
11. 3. 2008 Stereotypizace "my a oni" by byla chyba nepřispívající k hlubšímu pochopení František  Koukolík, Jana  Drtilová
10. 3. 2008 Kormidelníci archy Noemovy Michal  Vimmer
11. 3. 2008 Tíživá iracionalita racionální stupidity Jan  Paul
11. 3. 2008 Placené odběry krve ohrozí bezpečnost transfúzních přípravků
11. 3. 2008 O mrtvých jen pravdu František  Řezáč
11. 3. 2008 V kanadské Ottawě napadlo za letošní zimu přes 4 metry sněhu Miloš  Kaláb
11. 3. 2008 Izraelská přítomnost v Palestině z pohledu vybraných pramenů mezinárodního práva Martin  Janíčko
11. 3. 2008 Nekompatibilní logika Milana Valacha Pavel  Urban
10. 3. 2008 Ve Španělsku zvítězili Zapaterovi socialisté, nikoliv však s absolutní většinou
11. 3. 2008 Inovace a soudobá globalizace Tibor  Vaško
10. 3. 2008 Vítězství svobody slova (i přes malé zaváhání) Milan  Kohout
10. 3. 2008 Immanuel Wallerstein: Co může Obama změnit? Immanuel  Wallerstein
10. 3. 2008 Odchází velký bojovník Jan  Keller
10. 3. 2008 Kde ve světě podléhají američtí vojáci cizím vládám? Miloš  Kaláb
10. 3. 2008 Válka s mloky Lovelocky Karel  Dolejší
10. 3. 2008 Stupidita František  Koukolík, Jana  Drtilová
10. 3. 2008 Americká hymna a Dvořákova Novosvětská zazněly v Severní Koreji Jana  Ridvanová
9. 3. 2008 Rudolf Kučera o sobě šíří nepravdu Štěpán  Kotrba
10. 3. 2008 Omyly neoliberalismu Milan  Valach
10. 3. 2008 Odložené školné aneb hezký trik v moderním balení Jan  Mertl
10. 3. 2008 Buď se zachráníme všichni, nebo nikdo Jindřich  Kalous
10. 3. 2008 Šanghaj není Čína Lukáš  Zádrapa
11. 2. 2008 Britské listy ukazují, že tudy cesta nevede
30. 11. 2007 Jací jsme
12. 2. 2008 Hospodaření OSBL za leden 2008