21. 2. 2008
Znovuzrození levice II.Svět obchází strašidlo, strašidlo krize. Střední třída se děsí tu pádu hypotečních úvěrů a akcií, tu přesunu výroby a ropné krize, tu zase něčeho jiného. Kapitalismus, který již vyčerpal systémové možnosti svého dalšího vývoje, zaujímá obrané pozice a soustřeďuje se na hledání vnitřních a vnějších nepřátel, na něž by mohl svést hněv frustrovaných a vystrašených středních tříd. Pokračování článku, jehož první část je dostupná ZDE |
Narůstání sociálních nerovností a růst nejistoty vytvářejí agresivní emocionální náboj, který se vládnoucí třída snaží ventilovat v násilí proti vhodně vybranému nepříteli, jen když se neobrátí proti kapitalistickému systému samotnému. Pokud jsou staré vládnoucí třídy v tomto svém úsilí úspěšné, může se jim podařit, že načas ovládnou myšlení veřejnosti. Za této situace pak celý systém směřuje k pravicové diktatuře, ve vyhrocenějších situacích přímo k fašismu. Tento vývoj hrozí zvláště tehdy, když je levice slabá či dočasně zcela zmizela ze scény jako akceschopný politický subjekt. Zostřování konkurence mezi jednotlivými skupinami kapitalistů -- amerických, ruských, čínských (!) atd. v jejich souboji o trhy a zásoby surovin nás opět přibližuje k nebezpečí světové války. Na tuto myšlenku se nás snaží navyknout média ovládaná finančním kapitálem, k této vizi světa, v němž je válka neodvratná, nás vedou politikové z neokonzervativních kruhů. Vyslovuji vážné podezření, že změna vlády v USA na tom změní jen velmi málo. V zájmu velkých finančních skupin je využít dočasné světové hegemonie USA k maximalizaci jejich soukromých zisků a k dobytí co nejvýhodnějších strategických pozic pro příští gigantický souboj. Irán je přitom vhodná záminka a dobrý výchozí bod k rozdmýchávání válečnické atmosféry, ke zvykání veřejnosti na myšlenku a skutečnost války. Pro úspěšné naplnění tohoto plánu je nutné pacifikovat domácí opozici a domácí kritiky. K tomu se hodí každá záminka, včetně boje proti terorismu. Veřejnost schvaluje přijímání represivních zákonů ze strachu před terorem a netuší, že to, co dnes považuje za zákony namířené proti všeobecně nesympatickým islámským teroristům (a jejich místním obdobám), to bude zítra použito proti ní samotné. Lidé se začínají obávat budoucnosti. Avšak nemají žádnou představu o zdroji těchto svých obav. Je to jen pocit, že svět ovládají tajemné síly, které ale ve skutečnosti nejsou vůbec tajemné. Je to logika fungování kapitalistického systému, je to logika bezohledného kořistění za účelem maximalizace soukromého zisku, v níž jsou zaměstnanci a veřejnost vůbec jen nástroji v rukou těchto jednotlivých mocenských a vlastnických elit. Nástroji, které používají ve vzájemném boji o moc a zisk. Za tímto účelem využívají jimi vlastněné sdělovací prostředky, jimi ovládané politiky a prodejné intelektuály, ale i ony tajné služby a všechny mocenské nástroje, které jim do rukou dává moderní stát. Paradoxní je, že všechny tyto prostředky po technické stránce vytvořili občané -- zaměstnanci, jejich používání a fungování platí ze svých daní a přispívají na ně především ve formě zisku, který pro své zaměstnavatele svou prací tvoří. To, co se obrací proti nim, co je používáno k jejich manipulaci a zastrašování jsou tedy jejich vlastní síly, jejich vlastní moc, která jim byla v procesu kapitalistické výroby odcizena a nyní je kapitalisty obrácena proti nim. Tato odcizená moc sdružených individuí (zaměstnanců) je onou tajemnou silou ovládající společnost. Děsí se tedy sami sebe, své vlastní síly, kterou ovšem jako takovou nepoznávají, neboť ji odevzdali jiným. A tak se znovu připomínají Marxova slova, že čím větší moc tvoří, tím jsou sami bezmocnější 11. Čím větší moc ve svých rukou soustřeďují kapitalisté, tím jsou bezohlednější a agresivnější. Jak již kdysi dávno napsal Aristoteles: rovnost a právo hledají vždy slabší, ti, kteří mají moc, pranic toho nedbají. Aby však svou moc udrželi, musí usilovat podle téhož autora o tři věci- předně aby poddaní byli malomyslní -- malomyslný člověk se totiž neodváží žádných úkladů-, za druhé, aby si vespolek nedůvěřovali -- neboť tyranida nepadne, dokud by určitý počet lidí neměl vzájemné důvěry ....za třetí, aby byl nedostatek prostředků -- nikdo totiž nepodniká věcí nemožných, a tak ani útoku na tyranidu, nemá-li k tomu moci. Ke své sebezáchově tak může kapitalismus využít i části svých kritiků, tj. především těch, kteří nekritizují kapitalismus, ale moderní resp. průmyslovou společnost jako takovou. Jejich proroctví o zániku moderního světa nedávají lidem žádnou naději a slibují jen temnou budoucnost. Přítomnost se tak stává tím nejlepším, co máme a kdy budeme mít. Naštěstí se nejedná o nic více, než o vyjádření osobních nenávistí těchto tzv. kritiků, někdy jde o nostalgii po zaniklém komunistickém totalitním režimu, či o snahu upoutat na svou osobu mediální pozornost za každou cenu12. Jejich katastrofické hlasy nacházejí paradoxně harmonické souznění s hlasy nejkrajnějších konzervativců a krajní pravice přesvědčující nás o ohrožení naší civilizace různými vnějšími i vnitřními nepřáteli. Strach narůstá. Kde vládne strach, tam zaniká demokracie. Schopnost zaměstnanecké veřejnosti hájit své vlastní zájmy proti sdružené síle zaměstnavatelů je nyní vážně oslabena. To má řadu příčin. Jednak se dočasně ztratila víra v možnost systémové změny. Jednak došlo k rozsáhlým změnám v sociální struktuře společnosti, v níž ztratili své postavení a početnost průmysloví dělníci a převládli pracovníci služeb a dalších profesí, jejichž životní potřeby byly dočasně saturovány v prostředí sociálního státu. To je situace, kdy dochází k atomizaci společnosti a ztrátě zájmu o velké ideály. Levicové strany v této době přestávají usilovat o odstranění kapitalismu, ale jen se mu snaží dát "lidskou tvář", aby následně nutně degenerovaly v mocenské nástroje osobní kariéry svých funkcionářů. Praxe východního bloku, zkušenost s vládou tzv. komunistických stran, která je pravicovými médii, stejně jako různými pohrobky komunistického totalitarismu, lživě vydávána za uskutečnění levicových ideálů, poskytuje odpudivou zkušenost, která předem diskredituje všechny úvahy o jiné budoucnosti, o překonání kapitalismu v nějakém spravedlivějším společenském systému. Ve společnosti, od rozpadu její prvobytně pospolné formy, však existuje zásadní střet zájmů.. Vládnoucí třídy se ze všech sil snaží o maximalizaci svého prospěchu, tj. o přisvojení co největšího podílu na bohatství, které tvoří třídy ovládané. Současně využívají ovládané třídy jako nástroje k prosazení tohoto svého zájmu i vůči okolním zemím v dobyvačných válkách, jak jsme toho svědky i nyní13. Čím větší moc ve svých rukou soustřeďují vládnoucí třídy a čím jsou třídy ovládané bezmocnější, tím větší prostor se otevírá pro maximalizaci prospěchu vládnoucích na úkor ovládaných. Tím ale také roste arogance a pýcha mocných14. To nutně vyvolává odpor ze strany okrádané a zneužívané veřejnosti. Útlak, vykořisťování, lži, podvody a zločiny, jichž se vládnoucí třídy v dějinách vždy dopouštěly, a to od starověku až po současnost, samy generují odpor v řadách utlačených a zneužívaných lidí. Přes dočasné poklesy aktivity ovládaných, tak nakonec triumfalismus a bezohlednost mocných vždy znovu vygeneruje odpor vůči sobě samým. Někde na počátku tohoto procesu stojíme právě nyní v naší zemi. To je ovšem jen první polovina pravdy. Takto generovaný odpor nesměřuje k popření stávajícího a zrození nového společenského systému, ale jen k nastolení jisté rovnováhy uvnitř daného systému. Jakmile je rovnováhy dosaženo, aktivní odpor slábne. Proto jsou v dějinách i dlouhé periody klidu, a to přesto, že fakt útlaku a vykořisťování trvá. Pro bližší vysvětlení této skutečnosti, stejně jako pro hledání sil, směřujících k popření stávajícího společenského systému, musíme proto jít hlouběji a pokusíme se o to v následující části tohoto textu. Boj neprivilegovaných vrstev za prosazení jejich zájmů se tedy vždy znovu rodí v důsledku logiky fungování samotného třídního systému společnosti15. Poněkud ahistoricky řečeno, neboť toto označení vzniklo až v r. 1789, i když skutečnost boje protikladných zájmů je stejně stará jako rozdělení společnosti na třídy vládnoucí a ovládané, levice se vždy obrozuje společně s tímto bojem, je jeho ideovým a politickým vyjádřením. Samotný tento pojem pak odkazuje na kontinuitu boje utlačených proti útlaku, shrnuje v sobě jak odkaz na důležitá historická vítězství, tak akumulaci dosavadních zkušeností. Tato historická paměť je v tomto zápase důležitým faktorem. Poskytuje zdroj zkušeností z minulých střetů a minulých zločinů, v nichž lidé nacházejí základní zdroj poučení o povaze sociální reality, v níž žijí. Tato akumulovaná zkušenost pak zvyšuje schopnost ovládaných prohlédnout lži a manipulace, jichž se moc vůči nim dopouští, i schopnost rozeznat společné zájmy. Tím zvětšuje jejich sílu a vliv ve společnosti. Proto se o výklad minulosti vedou takové boje a zakládají se zpolitizované ústavy totality, jež mají poskytnout její jedině správný obraz. Jak praví známý výrok, kdo chce ovládat budoucnost, musí ovládat minulost. Levice se tedy nerodí proto, že si to ten či onen přeje, ale generují ji rozpory nacházející se v samotném jádru třídní společnosti, její základní princip rozdělení lidí na ovládanou většinou a vládnoucí menšinu. V krátkodobém a střednědobém horizontu ale sehrávají důležitou roli i subjektivní faktory. Jestliže z dlouhodobého hlediska je vznik odporu neodvratný, v této kratší perspektivě jsou důležité i takové faktory, jako je existence levicového programu, levicového výkladu současnosti (a dějin vůbec) a politicky akceschopné levicové subjekty. Praktická potřeba si vznik této formy sebeuvědomění neprivilegovaných, ideového vyjádření jejich sociálních zájmů, nakonec vždy vynutí. V kratší perspektivě může být tento proces velmi bolestný, někdy může načas zvítězit pravice i ideově a nastolit nějakou formu své diktatury (od Musoliniho a Hitlera až k Pinochetovi), jak jsem o tom psal výše. Skutečný stav společnosti pak vypovídá o aktuálním poměru sil mezi vládnoucími a ovládanými. Přílišné oslabení levice přibližuje pak nebezpečí fašismu. Levice je dnes v kriziPo delší dobu, v období rozkvětu sociálního státu, ztráceli zaměstnanci zájem o radikální politiku i radikální myšlenky. Zkušenost s vládou komunistických stran na dlouhou dobu zdiskreditovala samotný pojem levice. Lidé práce, lidé žijící jen ze své mzdy, se tak ocitají bezmocní tváří v tvář sílícímu globálnímu kapitalismu. Krize sociálního státu, vyhrocující se sociální rozpory, začínají zvolna generovat společenskou nespokojenost. Je jen otázkou času, kdy se plně projeví potřeba artikulace a společného prosazování zájmů této neprivilegované většiny společnosti. Je jen otázkou času, kdy se obnoví volání po vzniku autentické levice. Levice ovšem nemůže být obrozena bez dlouhodobého programu a cíle. Bez splnění těchto podmínek se z ní stane jen jedna z tuctových parlamentních stran jdoucí slepě za vývojem kapitalistické společnosti a utápějící se v politických čachrech o koryta pro své funkcionáře. Bez tohoto cíle není schopna ukazovat za kapitalismus k humánnější a spravedlivější společnosti, ale jen slibovat voličům jeho lidštější tvář. To je v podmínkách klesající ochoty velkých investorů a firem přispívat svými daněmi do solidárních fondů společnosti naprostá iluze, či přímo podvod na voličích. A co více. Před lidskou společností stojí výzvy, jejichž řešení je neslučitelné se základními principy fungování kapitalistické společnosti. Ve vztahu ke globálnímu oteplování, rostoucím cenám energetických surovin a hrozbě válečných konfliktů, je naprosto nepodstatné, kdo bude předseda vlády či strany. Ukojování osobních ambicí tzv. levicových politiků či intelektuálů je zcela bezvýznamné z hlediska přežití lidstva. Vedle nutnosti kvalitativního skoku, jenž musí globálně učinit lidská společnost, má-li nalézt řešení těchto problémů, jsou osobní spory a intriky politiků nicotné. Je nutné znovu vytvořit vizi nového společenského systému, který nebude již založen na konkurenci a kořistnictví, ale na solidaritě a spolupráci svobodných lidí. Avšak formulace tohoto dlouhodobého cíle, toto obnovení naděje v lepší budoucnost není možné bez radikálně kritického přehodnocení totalitní zkušenosti (komunistické i nacistické) i vší dosavadní ideové výbavy levice. Mnoho z dříve všeobecně známých pravd bylo zapomenuto, mnoho bylo zdiskreditováno jejich propagandistickým zneužitím v ideologii totalitních komunistických stran. Je proto nutné začít znovu a radikálně, je nutné vrátit se až k samotným základům. Nebude to snadné a ani se to nepodaří ze dne na den. Ale bez ujasnění základních východisek, základních principů filosofie dějin, bude levice ideově bezmocná a neschopná zaujímat konzistentní postoje ke konkrétním politickým a společenským problémům. Bez jasné perspektivy a dlouhodobého cíle se bude jen bezmocně a chaoticky potácet ve vleku událostí, které ji budou vždy předbíhat. Druhou a podstatnou podmínkou je zrod masové nespokojenosti zdola volající po systémové změně. Bez tohoto usměrňujícího tlaku praktických potřeb neprivilegované většiny zaměstnanců zůstanou z levice jen rozhádané skupinky ambiciózních jedinců intrikující jedna proti druhé. Avšak může se něco takového vůbec stát? Existují uvnitř kapitalismu vývojové tendence směřující k jeho vlastnímu popření? Je tedy vůbec možné znovuzrození levice? Chceme-li alespoň načrtnout odpověď na tuto a v první části textu položené otázky, musíme se vrátit ke zkoumání zákonitostí, jimiž se řídí vývoj lidské společnosti. Od prvobytně pospolné společnosti ke komunismu
|