13. 12. 2007
Pro Prahu: Víc přechodů, víc cyklistických pruhů a bezpečnější křižovatkytisková zpráva Auto*Mat předal radním pět bodů pro Prahu. Výzva má přes dva tisíce podpisů. PRAHA -- Koncepce na podporu chodců, delší zelené na přechodech, více cyklistických pruhů, zprůjezdnění jednosměrek pro kola a bezpečnější křižovatky. To je pět požadavků Auto*Matu pro přívětivější Prahu (1), které dnes zástupci iniciativy předali hlavnímu městu Praze (2). Výzvu podpořily přes dva tisíce lidí, další se stále mohou připojovat. Splnění pěti opatření má přispět k větší bezpečnosti a komfortu obyvatel Prahy. Za rok Auto*Mat vyhodnotí, jak město s požadavky občanů naložilo. |
"Na pět jednoduchých kroků jsme městu dali symbolický rok. Pak přístup Prahy vyhodnotíme a v rámci Evropského týdne mobility 2008 zveřejníme, jakých úspěchů Praha dosáhla a které šance promarnila" vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu. Podle něj jsou opatření navržená Auto*Matem levná a snadná, vycházejí ze zkušeností jiných evropských velkoměst, která jsou v podpoře udržitelné mobility dále než Praha. Příznivci Auto*Matu dnes předali balíček se 2 201 podpisem pod výzvou 5 bodů pro Prahu radnímu hlavního města Petru Štěpánkovi. Před magistrátem probíhalo v zimním počasí veselé shromáždění cyklistů, matek s kočárky a pěších ozdobených symboly Vánoc. "Balíček s podpisy vyjadřuje, jaký dárek by si Pražané přáli od vedení města," řekla Tereza Vohryzková z Auto*Matu. Radní Petr Štěpánek, který má na starosti životní prostředí a cyklistickou dopravu, řekl: "Město je připraveno zapracovat generel cyklistické dopravy do závazné části územního plánu, který bude přijat zřejmě v roce 2010. V rámci připravovaných dopravních staveb probíhá v Odboru městského investora i Technické správě komunikací revize staveb a dopravního značení tak, aby většina nové dopravní infrastruktury obsahovala řešení pro cyklisty, například samostatné pruhy. Budou-li souhlasit úřady městských částí, je většina podnětů realizovatelná. Iniciativu Auto*Mat vítám, v Praze je třeba udělat maximum pro preferenci pěších, cyklistů a MHD," řekl Štěpánek. Radní pro dopravu Radoslav Šteiner, který původně přislíbil, že výzvu převezme spolu s Petrem Štěpánkem se na poslední chvíli omluvil. "Setkání na schodech radnice považuji za teatrální gesto," napsal Auto*Matu Šteiner s tím, že je ochoten se setkat v tiskovém salonku. Auto*Mat mu proto předal dopis s informací o Pěti bodech pro Prahu později. Šteiner při převzetí dopisu potvrdil zájem města o zlepšení podmínek pro pěší a cyklisty. "Považuji většinu požadavků Auto*Matu za reálnou. Jsme připraveni v řádu několika týdnů rozpracovat možnosti jejich zavedení do praxe a minimálně velkou část z nich realizovat již v roce 2008." Obyvatelé i návštěvníci hlavního města mohou 5 bodů pro přívětivější Prahu podpořit svým podpisem až do podzimu 2008, a to buď na některé z akcí Auto*Matu, nebo na internetové stránce http://auto-mat.cz/vyzva. Iniciativa bude nové podpisy průběžně předávat vedení města, spolupracovat na realizaci konkrétních opatření a kontrolovat činnost magistrátu. Přílohy: 1) 5 bodu Auto*Matu pro Prahu: ZDE Podrobný komentář k 5 bodům pro Prahu: ZDE p> 2) Dopis Auto*Matu radním hlavního města Prahy5 bodů pro Prahu -- předání výzvyVážený pane radní Šteinere, vážený pane radní Štěpánku, dovolujeme si Vám předat 2.186 podpisů pod výzvou 5 bodů Auto*Matu pro Prahu a vyzvat Vás k naplnění požadavků této výzvy. Výzvu 5 bodů Auto*Matu jsme sestavili v rámci Evropského týdne mobility 2007, protože jsme znepokojeni nedostatečností kroků Prahy k naplnění cílů udržitelného rozvoje v oblasti dopravy v našem městě. Kvalita ovzduší v Praze je vedle průmyslového Ostravska nejhorší ze všech míst České republiky. Koncentrace zejména prachových mikročástic a oxidů dusíku na mnoha místech překračují zákonné hygienické limity; podobná je situace také s hlukem. Je známo, že tyto problémy jsou převážně způsobeny individuální automobilovou dopravou. Praha proto musí podporovat alternativy, které povedou ke zlepšení neúnosné situace. Zvyšování podpory veřejné dopravě (kterou obyvatelé Prahy vykonají 43% svých cest) je pro uspokojení poptávky po městské dopravě klíčové, zdaleka však ne dostatečné. Řešení, která nabízí 5 bodů Auto*Matu pro Prahu, nejsou složitá ani drahá. Vycházejí ze zkušeností učiněných jinými evropskými městy, která jsou v podpoře šetrných a udržitelných způsobů dopravy o něco dále než Praha, a směřují k rozvoji ekologicky, energeticky i zdravotně nejpříznivějších způsobů dopravy -- chůze a cyklistiky. Námi navrhovaná opatření přispívají také k proměně veřejného prostoru -- k větší bezpečnosti ulic, větší atraktivitě prostoru pro chůzi, setkávání i další aktivity (např. rozvoj pouličních kaváren). Jsme proto přesvědčeni, že pozitivní vliv těchto opatření -- budou-li uvedena v život, brzy pocítí o ocení obyvatelé města i jeho návštěvníci. Signatářům naší výzvy jsme slíbili, že budeme aktivity Hlavního města Prahy v oblasti mobility průběžně sledovat, v rámci Evropského týdne mobility 2008 pak vyhodnotíme dosažené úspěchy i promarněné šance a naše hodnocení zveřejníme. Na realizaci konkrétních opatření vedoucích k přívětivějšímu městu budeme rádi v průběhu roku 2008 spolupracovat. Děkujeme, že se požadavky obsaženými v naší výzvě budete zabývat. S pozdravem, za Auto*Mat Michal Křivohlávek. |