13. 12. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 12. 2007

Pro Prahu: Víc přechodů, víc cyklistických pruhů a bezpečnější křižovatky

tisková zpráva

Auto*Mat předal radním pět bodů pro Prahu. Výzva má přes dva tisíce podpisů.

PRAHA -- Koncepce na podporu chodců, delší zelené na přechodech, více cyklistických pruhů, zprůjezdnění jednosměrek pro kola a bezpečnější křižovatky. To je pět požadavků Auto*Matu pro přívětivější Prahu (1), které dnes zástupci iniciativy předali hlavnímu městu Praze (2). Výzvu podpořily přes dva tisíce lidí, další se stále mohou připojovat. Splnění pěti opatření má přispět k větší bezpečnosti a komfortu obyvatel Prahy. Za rok Auto*Mat vyhodnotí, jak město s požadavky občanů naložilo.

"Na pět jednoduchých kroků jsme městu dali symbolický rok. Pak přístup Prahy vyhodnotíme a v rámci Evropského týdne mobility 2008 zveřejníme, jakých úspěchů Praha dosáhla a které šance promarnila" vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu. Podle něj jsou opatření navržená Auto*Matem levná a snadná, vycházejí ze zkušeností jiných evropských velkoměst, která jsou v podpoře udržitelné mobility dále než Praha.

Příznivci Auto*Matu dnes předali balíček se 2 201 podpisem pod výzvou 5 bodů pro Prahu radnímu hlavního města Petru Štěpánkovi. Před magistrátem probíhalo v zimním počasí veselé shromáždění cyklistů, matek s kočárky a pěších ozdobených symboly Vánoc. "Balíček s podpisy vyjadřuje, jaký dárek by si Pražané přáli od vedení města," řekla Tereza Vohryzková z Auto*Matu.

Radní Petr Štěpánek, který má na starosti životní prostředí a cyklistickou dopravu, řekl: "Město je připraveno zapracovat generel cyklistické dopravy do závazné části územního plánu, který bude přijat zřejmě v roce 2010. V rámci připravovaných dopravních staveb probíhá v Odboru městského investora i Technické správě komunikací revize staveb a dopravního značení tak, aby většina nové dopravní infrastruktury obsahovala řešení pro cyklisty, například samostatné pruhy. Budou-li souhlasit úřady městských částí, je většina podnětů realizovatelná. Iniciativu Auto*Mat vítám, v Praze je třeba udělat maximum pro preferenci pěších, cyklistů a MHD," řekl Štěpánek.

Radní pro dopravu Radoslav Šteiner, který původně přislíbil, že výzvu převezme spolu s Petrem Štěpánkem se na poslední chvíli omluvil. "Setkání na schodech radnice považuji za teatrální gesto," napsal Auto*Matu Šteiner s tím, že je ochoten se setkat v tiskovém salonku. Auto*Mat mu proto předal dopis s informací o Pěti bodech pro Prahu později.

Šteiner při převzetí dopisu potvrdil zájem města o zlepšení podmínek pro pěší a cyklisty. "Považuji většinu požadavků Auto*Matu za reálnou. Jsme připraveni v řádu několika týdnů rozpracovat možnosti jejich zavedení do praxe a minimálně velkou část z nich realizovat již v roce 2008."

Obyvatelé i návštěvníci hlavního města mohou 5 bodů pro přívětivější Prahu podpořit svým podpisem až do podzimu 2008, a to buď na některé z akcí Auto*Matu, nebo na internetové stránce http://auto-mat.cz/vyzva. Iniciativa bude nové podpisy průběžně předávat vedení města, spolupracovat na realizaci konkrétních opatření a kontrolovat činnost magistrátu.

Přílohy:

1) 5 bodu Auto*Matu pro Prahu: ZDE

Podrobný komentář k 5 bodům pro Prahu: ZDE

p> 2) Dopis Auto*Matu radním hlavního města Prahy

5 bodů pro Prahu -- předání výzvy

Vážený pane radní Šteinere,

vážený pane radní Štěpánku,

dovolujeme si Vám předat 2.186 podpisů pod výzvou 5 bodů Auto*Matu pro Prahu a vyzvat Vás k naplnění požadavků této výzvy.

Výzvu 5 bodů Auto*Matu jsme sestavili v rámci Evropského týdne mobility 2007, protože jsme znepokojeni nedostatečností kroků Prahy k naplnění cílů udržitelného rozvoje v oblasti dopravy v našem městě.

Kvalita ovzduší v Praze je vedle průmyslového Ostravska nejhorší ze všech míst České republiky. Koncentrace zejména prachových mikročástic a oxidů dusíku na mnoha místech překračují zákonné hygienické limity; podobná je situace také s hlukem. Je známo, že tyto problémy jsou převážně způsobeny individuální automobilovou dopravou. Praha proto musí podporovat alternativy, které povedou ke zlepšení neúnosné situace.

Zvyšování podpory veřejné dopravě (kterou obyvatelé Prahy vykonají 43% svých cest) je pro uspokojení poptávky po městské dopravě klíčové, zdaleka však ne dostatečné.

Řešení, která nabízí 5 bodů Auto*Matu pro Prahu, nejsou složitá ani drahá. Vycházejí ze zkušeností učiněných jinými evropskými městy, která jsou v podpoře šetrných a udržitelných způsobů dopravy o něco dále než Praha, a směřují k rozvoji ekologicky, energeticky i zdravotně nejpříznivějších způsobů dopravy -- chůze a cyklistiky.

Námi navrhovaná opatření přispívají také k proměně veřejného prostoru -- k větší bezpečnosti ulic, větší atraktivitě prostoru pro chůzi, setkávání i další aktivity (např. rozvoj pouličních kaváren). Jsme proto přesvědčeni, že pozitivní vliv těchto opatření -- budou-li uvedena v život, brzy pocítí o ocení obyvatelé města i jeho návštěvníci.

Signatářům naší výzvy jsme slíbili, že budeme aktivity Hlavního města Prahy v oblasti mobility průběžně sledovat, v rámci Evropského týdne mobility 2008 pak vyhodnotíme dosažené úspěchy i promarněné šance a naše hodnocení zveřejníme.

Na realizaci konkrétních opatření vedoucích k přívětivějšímu městu budeme rádi v průběhu roku 2008 spolupracovat.

Děkujeme, že se požadavky obsaženými v naší výzvě budete zabývat.

S pozdravem, za Auto*Mat Michal Křivohlávek.

                 
Obsah vydání       13. 12. 2007
13. 12. 2007 Komorní demonstrace před saúdskoarabským vězením -- reportáž jen lehce rozverná Jan  Potměšil
13. 12. 2007 Hemžení "nepřítomných" diplomatů Petr  Nachtmann
13. 12. 2007 Kauza Adély Rajdlové znovu u Městského soudu Zdeněk  Jemelík
13. 12. 2007 Prezidentské volby v USA 2008: Ron Paul versus Barack Obama? Jan  Zeman
13. 12. 2007 Proč se vyhýbáte důležitým otázkám? Petr  Nachtmann
13. 12. 2007 Medveděv
13. 12. 2007 Chtěl bych, aby nám ministerstvo zahraničí lhalo za naše peníze kvalifikovaně Ladislav  Žák
13. 12. 2007 Někdo se má a někdo má něco, jen škoda, když to jsou dluhy, aneb Žít s korunou navíc Uwe  Ladwig
13. 12. 2007 Pro Prahu: Víc přechodů, víc cyklistických pruhů a bezpečnější křižovatky
13. 12. 2007 Význam lokálních tratí pro současnost se možná prokáže dříve, než bychom očekávali
13. 12. 2007 Jsem pro Švejnara i za cenu podpory ze strany komunistů Boris  Cvek
30. 11. 2007 Jací jsme
13. 12. 2007 Sacharovova cena pre komunistu Jaroslav  Drobný
13. 12. 2007 Na počátku zrodu sumerské civilizace stál zřejmě obdobný problém, nedostatek přírodních zdrojů Lenka  Vytlačilová
13. 12. 2007 Čunkovy hlasy Pavel  Kopecký
13. 12. 2007 Nejnovější zlodějna Sandra  Wain
13. 12. 2007 Co já vím Lawrence  Ferlinghetti
12. 12. 2007 Tvoje první cigaretka, Barbie Bohumil  Kartous
12. 12. 2007 A kdypak o korupci promluvíte vy, pane Schwarzenbergu? Ondřej  Slačálek
12. 12. 2007 Jak si představovat demokracii Petr  Kokaisl
12. 12. 2007 Analýza BBC: Je dušení vodou mučením, nebo ne?
13. 12. 2007 Zkouším lítat
12. 12. 2007 Absence vojenské kontrarozvědky se začíná viditelně projevovat Štěpán  Kotrba
11. 12. 2007 MZV ČR: Že jsou zbraně z ochuzeného uranu nebezpečné, nás nezajímá, nám vadilo, že rezoluci "původně iniciovala Kuba"
11. 12. 2007 Žádost o vysvětlení, zaslaná na ministerstvo zahraničních věcí Jan  Zeman
11. 12. 2007 Ochuzený uran
11. 12. 2007 Jak se v Čechách dodržuje právo aneb odpověď americkému brouku Miroslav  Šefara
11. 12. 2007 Aféra jménem Andula (XX. část) Josef  Brož
10. 12. 2007 Nejlépe střežené státní tajemství Zdeněk  Jemelík
10. 12. 2007 Kosovská evropská republika? Egon T. Lánský
17. 11. 2007 Hospodaření OSBL za říjen 2007