29. 10. 2007
Design Centrum před zánikem, nebo před tolik potřebnou transformací?V pátek 19. října 2007 bylo pracovníkům Design centra České republiky oznámeno z úst náměstka ministra průmyslu a obchodu ČR, Mgr. Luboše Vaňka to, co odborná veřejnost tušila už dlouho: zrušení státní organizace ke konci roku 2007. Následně byla na stránkách MPO zveřejněna informace "Podpora designu má posílit export", která odkrývá záměr vlády poměrně transparentně. Ještě předtím byl na MPO zveřejněn scénář Čtyři varianty budoucího fungování Design Centra České republiky. Vedoucí pracovníci a zejména ředitel Design Centra ČR zaspali vývoj, i když času bylo dost. Dodnes si myslí, že je možné vytvářet pouze exhibiční expozice, z jejichž exponátů jen velmi mizivá část nalézá odezvu v průmyslu. Hlavně že je teoretici chválí... Cílem průmyslového designu je ale masová výroba, nikoliv výroba exkluzivních originálů či konceptů a virtuální realita národních cen a pochvalných článků placených teoretiků. |
Na konceptuální tvorbu si každý designer musí vydělat designem pro praxi. Stejně zhoubný trend je vidět i na mnohdy nepraktické, nerealizovatelné, průmyslově nepoužitelné a akademicky spekulativní produkci pražských ateliérů Vysoké školy uměleckoprůmyslové, odtržených od reality českého průmyslu. Před rokem proběhly volby a vláda, která nastoupila, tvrdě obhajuje zájmy podnikatelů. Praxe, nikoliv teorie. Dlouhodobá a nyní nerealizovatelná strategičnost, mnohdy nepraktická akademičnost v její činnosti nemají místo. To, že vláda ODS nepřeje jakékoliv státní podpoře inovativních podnikatelských aktivit a minimalizuje roli samotného státu v ekonomice, bylo jasné už při pečlivějším přečtení Modré šance - před volbami. Vedení Design Centra na tento vývoj nereagovalo. Karel Kobosil strategii DC nezměnil i když si změněné situace musel být vědom. Zázrak nepřišel. Reakce vedení DC na Římanovo rozhodnutí je plná uražené ješitnosti a nepochopení. Cynickou otázkou je, zda by se DC za posledních deset let uživilo, kdyby se mělo spolehnout pouze na financování firmami - podobně, jak tomu bylo v podniku ÚBOK ještě na počátku devadesátých let. Pravdou je, že design centra existují ve všech zemích Evropy. Pravdou ale také je, že například v Německu se striktně orientují nikoliv na koncepty, ale na podporu malého a středního podnikání a podporují pouze takové projekty, které praxe potřebuje. Třešínky na dortu nemohou být většinou onoho dortu. Na základě usnesení vlády č. 758/2007 ruší MPO pod vlajkou ODS například Program pro podporu tvorby nových pracovních míst v regionech nejvíce postižených nezaměstnaností . Proč by se nemělo zrušit či radikálně transformovat Design Centrum? Dle informací MPO přechází pod křídla státní agentury CzechTrade, která své služby zaměřuje na zvyšování konkurenceschopnosti, má být podpora aplikace designu v průmyslové výrobě se zadáním "Design pro export". Přestává tak teoretické žvanění o designu, začíná tvrdá práce pro reálnou praxi. A nejspíše bez nepoučitelného Karla Kobosila. A nedivil bych se ani biči čubovského chozrasčotu. Sežeňte si dvě koruny z průmyslu, a stát vám přispěje jednou korunou. A teprve tato metoda ukáže, zda je Design Centrum potřebné a přináší do procesu výroby ekonomicky vyčíslenou přidanou hodnotu, nebo zda se bez něj všichni obejdou. |