9. 10. 2007
Výzva 5 bodů Auto*matu,,O Praze se právem říká, že je jedním z nejkrásnějších měst světa. Při přebíhání přechodů, kde svítí zelená sotva pár vteřin, nebezpečném kličkování na kole mezi kolonami aut kvůli neexistenci cyklistických pruhů, nebo složitém obcházení vozů zaparkovaných už i na chodníku ale člověk sotva věří, že se nachází v obdivovaném srdci Evropy,'' píše se ve výzvě iniciativy Auto*mat adresované vedení Prahy. |
,,O Praze se právem říká, že je jedním z nejkrásnějších měst světa. Při přebíhání přechodů, kde svítí zelená sotva pár vteřin, nebezpečném kličkování na kole mezi kolonami aut kvůli neexistenci cyklistických pruhů, nebo složitém obcházení vozů zaparkovaných už i na chodníku ale člověk sotva věří, že se nachází v obdivovaném srdci Evropy,'' píše se ve výzvě iniciativy Auto*mat adresované vedení Prahy. Co autoři výzvy chtějí? Kulturnější intervaly zelené na přechodech či zahrnutí prvků cyklistické infrastruktury do všech rekonstrukcí. Především však chtějí, aby byla vypracována dlouhodobá koncepce pro podporu pěší a cyklistické dopravy. Nic takového Praha zatím nemá a nezdá se, že by to někoho z vedení města nějak zvlášť trápilo. Například zatímco celoevropský slogan Evropského týdne mobility zněl ,,Ulice lidem'', pražský magistrát si to pružně přeměnil na ,,Za bezpečnost silničního provozu''. Iniciátor projektu Auto*mat Martin Mareček se jen diví: ,,Evropský týden mobility má vést ke zklidňování automobilové dopravy, nikoliv k provozu.'' Že by snad městu nějak záleželo na cyklistické dopravě odmítá i primátor Pavel Bém: ,,Hlavně šlo o bezpečnost provozu, o pohodlné cestování městskou hromadnou dopravou a až hluboko pod tím je jakási cyklistická stezka'', řekl Bém při příležitosti otevírání Štefánikova mostu pro MF Dnes. Komisi RHMP pro cyklistickou dopravu tak nezbývá, než si dále vést svou partyzánskou válku. Již teď je ale zřejmé, že většinu věcí, které po několika letech projednávání konečně slíbila na letošní rok (instalace 250 stojanů na kola, realizace většího množství představených stání pro cyklisty či zprůjezdnění Vyšehradského tunelu) se jí dotlačit k realizaci nepodaří. A to nemluvím o výstavbě cyklostezek, která je tak žalostná, že k Evropskému týdnu mobility museli slavnostně otevírat půl roku starou stezku na Zbraslav -- kapacitně nedostačující a na totální pražské periferii. Auto*mat proto sbírá podpisy Pražanů pod výzvu k pěti konkrétním jednoduchým krokům, které by Prahu alespoň o kousíček posunuly směrem k jiným západoevropským metropolím. Jejich realizaci chce vyžadovat a kontrolovat v průběhu příštího roku. Autor aktivně podporuje rozvoj městské cykloturistiky a projekty rozvoje cykostezek v Praze |