9. 10. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 10. 2007

Reklama je mentální odpad

Bohumil Kartous hodnotí současnou reklamu jako mentální odpad a současně obhajuje nutnost její existence, neboť údajně bez ní by se zhroutila naše společnost. Fungování této společnosti je založeno na mentálním odpadu - není liž pravda? Ve skutečnosti však tento mentální odpad v naší společnosti dostává stále větší prostor a média jsou na něm přímo existenčně závislá. Některá úplně a některá o něco méně. Komerční televizní a rozhlasové stanice by skutečně velmi rychle zanikly bez mentálního odpadu, velká část tisku rovněž... Dramaturgie těchto médií je sestavována tak, aby umožnila maximální působení mentálního odpadu na diváky, píše Svatopluk Němec.

Nejdražší reklamní spoty jsou v časech, kdy se na televizi dívá nejvíc lidí. Soubory spotů (stále se prodlužující) jsou opakovaně vkládány do vysílaných programů, aby jim diváci nemohli uniknout. Hlavním důvodem existence těchto médií již není obohacování mentálního a citového života milionů diváků. Celková informačně/desinformační a zábavní programová náplň těchto médií ( o nějaké kultuře už se příliš nedá mluvit) slouží více méně jako nosič reklamy - hlavního zdroje příjmů.

Diskutabilní je rovněž pozitivní funkce reklamy pro udržení konkurence. Naše společnost je ve skutečnosti do značné míry ovládána monopoly (často skrytými za existenci několika firem, které fungují jako kartely - udržují cenovou hladinu ve svých oborech, liší se jen v detailech, které mají vytvářet zdání tvrdé konkurence). Tato monopolně se chovající ekonomická seskupení propojená s politickou sférou, vynakládají velké prostředky na reklamu, která slouží k vytváření jejich pozitivního image u obyvatelstva. Skutečná ekonomická soutěž vede k efektivnější výrobě a distribuci a ve svém důsledku ke zkvalitnění a zlevnění výsledných produktů pro spotřebitele. Kontrolní otázka pro autora článku: dochází u nás ke zlevňování nebo ke zdražování klíčových položek pro obyvatelstvo ( energie, voda, potraviny, poplatky za bydlení)? Jedná se tedy u nás o skutečnou ekonomickou soutěž?

Největší nebezpečí současné reklamy v našich médiích spočívá podle mého názoru v jejím úspěšném vytváření iluzí o skutečnosti u diváků - tisíckrát opakovaná lež se totiž bohužel v naší společnosti již stala skutečností. Základem fungování naší současné společensko-ekonomické formace je iluze o tom, že vyšší míra příjmů a konzumace vede ke šťastnějšímu životu. Rád bych upozornil na to, že tato základní iluze je v naší společnosti jejím občanům vnucována nejen reklamou, ale současně chováním hlavních aktérů naší politicko-ekonomické i kulturní scény, kteří jsou sami produkty této iluze.

Negativní působení všudypřítomné reklamy by bylo možné alespoň částečně omezit -v demokratické společnosti je totiž možné se rozumně dohodnout na tom, že nebudeme vysílat reklamu uprostřed filmů a sportovních přenosů a vymezíme reklamě její zvláštní časy - ať se divák může svobodně rozhodnout, zda se chce dívat na reklamy či nikoliv. Obávám se však, že v naší společnosti, která je pouze zdánlivě demokratická, avšak v podstatě je ovládaná ekomicko-politickými zájmovými skupinami - nebude dosažení této jednoduché dohody vůbec snadné.

                 
Obsah vydání       9. 10. 2007
9. 10. 2007 Výsledky ověřování hygienické studie ministerstva obrany na Marshallových ostrovech jsou nevěrohodné
9. 10. 2007 Obering: Měli jsme dobrý cíl a nebyla mlha
9. 10. 2007 Lhostejná země Michal  Černík
9. 10. 2007 Barma a Chevron aneb lidská práva na prodej Daniel  Veselý
9. 10. 2007 Aféra jménem Andula (V. část) Josef  Brož
9. 10. 2007 Slovinsko vzkvétá Jaroslav  Polák
9. 10. 2007 Osobní zkušenost ze Slovinska Jiří  Patermann
9. 10. 2007 Putin -- Zubkov -- Putin Tomáš  Lipták
9. 10. 2007 Výzva 5 bodů Auto*matu Hynek  Hanke
9. 10. 2007 Reklama je mentální odpad
9. 10. 2007 Reklama Josef  Vít
9. 10. 2007 Podprahový efekt reklamy
9. 10. 2007 Je jiný svět možný?
9. 10. 2007 R jako Reklama Petr  Pojar
9. 10. 2007 Noviny versus Elity (a naopak) Miloš  Štěpánek
9. 10. 2007 Zakarpatsko ovládla Juščenkova Naša Ukrajina Ivan  Hopta
9. 10. 2007 Ožehavá historie Pavel  Kopecký
9. 10. 2007 Nerealistický zákaz propagandy, reklamy a 'public relations', aneb Nezapomněl někdo náhodou, že už nejsme Neandrtálci? Uwe  Ladwig
9. 10. 2007 Manipulace v Britských listech: Jsme v plusu !
9. 10. 2007 Bezohlednost ODS nezná mezí: platbu i za kojence v inkubátoru
9. 10. 2007 Drsný smysl pro humor redakce Lidových novin Jiří Š. Cieslar
8. 10. 2007 "Svět bez loga" by byl světem spravedlivějším, ale nebude Štěpán  Kotrba
8. 10. 2007 K zákazu reklamy: raději regulace
8. 10. 2007 Zakažte reklamu a zhroutí se společnost Bohumil  Kartous
8. 10. 2007 Uvádějme zkreslování mainstreamových médií systematicky na pravou míru
8. 10. 2007 Podle ČTK se distribuují v Kodani drogy Dalibor "Exx" Záhora
8. 10. 2007 Hnědí a zelení. Vzájemný boj, ale i prorůstání Pavel  Pečínka
8. 10. 2007 Iránská státní televize informuje o holocaustu Richard  Seemann
8. 10. 2007 K diskusi o vzdělávání Pavel  Barák