9. 10. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 10. 2007

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Nerealistický zákaz propagandy, reklamy a 'public relations', aneb Nezapomněl někdo náhodou, že už nejsme Neandrtálci?

Není to poprvé a nebude to naposledy, že lidé diskutují o bezcennosti propagandy, reklamy a 'public relations' (PR), a taky tentokrát mají pro to v BL dobrý důvod...

Když se člověk zamyslí nad tím, co v poslední době slyší a čte v médiích, tak hned pochopí, že intelektuály napadne, že by bylo nejlepší, to všechno zakázat, nebo ještě lepší, kdyby to, co se dá s těmi výše uvedenými výrazy spojovat, ani neexistovalo,. Někomu to ale může připadat divné, takový svět bez společenské komunikace o myšlenkách a aspiracích mnoha lidí ve společnosti, v době dělby práce a v industrializovaném světě.

Když mluví se o propagandě, tak by se mělo myslet na rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolání nebo zesílení určitých postojů nebo jednání, a to nejen ve spojením se zkreslováním faktů. Že se často zapomíná na to, že propaganda nemusí být spojena se lží a ani ne s polopravdou, to je pochopitelné, když se na příklad jen pomyslí na zdůvodnění války v Iráku, na nutnost amerických protiraketových základen v Polsku a v ČR a na výrok jednoho katolického duchovního, že AIDS se šíří v Africe prostřednictvím záměrně infikovaných prezervativů, dovážených ze západních zemí. A protože slovo propaganda je nejstarší ze třech výše uvedených, není divu, že se někdy mluví také o propagandě pro nějaké zboží, nebo dokonce o reklamě, která propaguje něco, co vlastně není oprávněné.

Rozdíl mezi reklamou a 'public relations' zase je, že v případě reklamy se za umístění informací platí, a to se alespoň oficiálně v případě PR nedělá. Proto v novinách na příklad by měli být kontaktní osoby pro reklamu členy reklamního oddělení a pro PR by to měli být členové redakce. Že to lidé nedodržují, to má něco co dělat se skutečností, ale ne s pravidly chování specialistů na PR.

Tolik k pojmům, teď něco k mé drzosti o neandertálcích. Ano, vím, že v Německu se myslí, že je málo mladých Němců na světě, ale ono je jich ještě víc než dost, aby se společnost mohla spravovat bez společenskékomunikace. A to není nová věc 21. století. Už dříve tomu tak bylo a i po nás to tak bude, že člověk by neměl jen vědět, koho volit, ale na příklad taky, kde dostat léky, kde sociální podporu, kde může sportovat, kde se setkat lidmi na koncertě...

Že by naproti tomu člověk nemusel vědět, že existuje nový lék, o kterém se stejně nedozví, že nepomáhá víc než starý, že je ale zato dražší než ten starý, že člověk by nemusel být lákán spoře oděnými mladými ženami, aby si koupil auto, které je pro něho vlastně příliš drahé a pro životní prostředí příliš škodlivé, že by nemusel být přesvědčován, ať vyzkouší novou značku cigaret, když mu cigarety stejně škodí, to se ví, proti tomu by se mělo, je-li to vůbec možné, něco dělat, a to někdy i zákazem, protože lidé někdy nevěří tomu, co vidí, někdy dokonce nechtějí jednat podle toho, co vědí.

V této souvislosti je ale zajímavé, že jsou to vlastně novináři, kteří by měli rozhodovat podle svých etických pravidel, které PR informace kriticky použijí a jak a které nepoužijí, a měli by veřejně poukazovat na to, když začnou propaganda, reklama a PR mít na společnost nedobrý vliv.

Ta čtvrtá moc ve státě je ohromně důležitá, potíž je jen to, že novináři si svůj důležitý úkol mnohdy ani neuvědomují, jindy je zas utlačuje vedení redakce a někdy novináři jednají proti své roli hlídacího psa demokracie z vlastní vůle a docela úmyslně. Život je život, co se proti tomu dá dělat?

                 
Obsah vydání       9. 10. 2007
9. 10. 2007 Výsledky ověřování hygienické studie ministerstva obrany na Marshallových ostrovech jsou nevěrohodné
9. 10. 2007 Obering: Měli jsme dobrý cíl a nebyla mlha
9. 10. 2007 Lhostejná země Michal  Černík
9. 10. 2007 Barma a Chevron aneb lidská práva na prodej Daniel  Veselý
9. 10. 2007 Aféra jménem Andula (V. část) Josef  Brož
9. 10. 2007 Slovinsko vzkvétá Jaroslav  Polák
9. 10. 2007 Osobní zkušenost ze Slovinska Jiří  Patermann
9. 10. 2007 Putin -- Zubkov -- Putin Tomáš  Lipták
9. 10. 2007 Výzva 5 bodů Auto*matu Hynek  Hanke
9. 10. 2007 Reklama je mentální odpad
9. 10. 2007 Reklama Josef  Vít
9. 10. 2007 Podprahový efekt reklamy
9. 10. 2007 Je jiný svět možný?
9. 10. 2007 R jako Reklama Petr  Pojar
9. 10. 2007 Noviny versus Elity (a naopak) Miloš  Štěpánek
9. 10. 2007 Zakarpatsko ovládla Juščenkova Naša Ukrajina Ivan  Hopta
9. 10. 2007 Ožehavá historie Pavel  Kopecký
9. 10. 2007 Nerealistický zákaz propagandy, reklamy a 'public relations', aneb Nezapomněl někdo náhodou, že už nejsme Neandrtálci? Uwe  Ladwig
9. 10. 2007 Manipulace v Britských listech: Jsme v plusu !
9. 10. 2007 Bezohlednost ODS nezná mezí: platbu i za kojence v inkubátoru
9. 10. 2007 Drsný smysl pro humor redakce Lidových novin Jiří Š. Cieslar
8. 10. 2007 "Svět bez loga" by byl světem spravedlivějším, ale nebude Štěpán  Kotrba
8. 10. 2007 K zákazu reklamy: raději regulace
8. 10. 2007 Zakažte reklamu a zhroutí se společnost Bohumil  Kartous
8. 10. 2007 Uvádějme zkreslování mainstreamových médií systematicky na pravou míru
8. 10. 2007 Podle ČTK se distribuují v Kodani drogy Dalibor "Exx" Záhora
8. 10. 2007 Hnědí a zelení. Vzájemný boj, ale i prorůstání Pavel  Pečínka
8. 10. 2007 Iránská státní televize informuje o holocaustu Richard  Seemann
8. 10. 2007 K diskusi o vzdělávání Pavel  Barák