9. 10. 2007
Podprahový efekt reklamy |
Problémem reklamy není až to, zda a jak vnucuje člověku ten "přístroj, co cvičí za něj". U toho přístroje je možno použít znalosti a inteligenci a třeba i nějaký nezávislý rozbor a takové tvrzení potvrdit či vyvrátit, poznamenává Petr Novotný. Problémem reklamy je to, že v člověku primárně vzbuzuje pocit "někdo jiný někde jinde se má lépe než ty". Reklama tohoto pocitu využívá k podsunutí druhé části tvrzení "ale když utratíš peníze za tohle, tak to napravíš". Člověk dokáže tuto druhou část tvrzení vědomě odmítnout - ale ta první část v něm zůstává; *tahle* manipulace je podvědomá. Osobně za velkou část negativního konzumerismu a za velkou část poruch depresivního typu viním právě tuto všudypřítomnou reklamní manipulaci: "Někdo jiný někde jinde se má lépe než ty." Lidská psychika proti tomu ještě nenašla obranu. Pokud je legitimní pomoci zákazu chránit člověka před kouřením, jedovatými hračkami nebo vysokými rychlostmi v autě, je určitě legitimní jej bránit i před tímto útokem. |