4. 10. 2007
ČR chce být papežštější než papežBude Česká republika protiprávně utajovat jinde přístupné informace?Sněmovní Výbor pro obranu začal jednat o novele zákona, která chce utajovat pod odvoláním na NATO a EU (které tento typ informací ovšem neutajují) celý balík informací, které dnes spadají pod zákon o svobodném přístupu k informacím. Návrh zákona je na webu psp.cz jako tisk č. 280. Níže publikujeme rozbor organizace Iuridicum Remedium, proč je tento návrh, papežštější než papež, z demokratického hlediska nepřípustný: |
Připomínky k návrhuzákona, kterým se mění zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů sněmovní tisk č. 280 Problematická část návrhu -- část druhá a třetíÚvodem nutno zdůraznit, že ačkoli bylo zpravodajem k zákonu řečeno, že jde o "čistě technickou novelu" , není tomu tak. Návrh v části, která omezuje svobodný přístup k informacím razantně zasahuje do práva každého na svobodný přístup k informacím veřejné moci zakotveného
Jedná se o informace kategorie NATO UNCLASSIFIED v rámci Organizace Severoatlantické smlouvy a informace typu LIMITE v rámci Evropské unie. Návrh v části třetí mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím tak, že přímo zakazuje poskytovat informace NATO UNCLASSIFIED a LIMITE, a to bezvýjimečně. Návrh úpravy je doplněn v části druhé novelou zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě tak, že v rámci spisové služby stanoví nakládajícím osobám povinnost zajistit, aby se s informací resp. dokumentem neseznámila "neoprávněná osoba". Tou je každý, kdo nezbytně nepotřebuje dokument k výkonu své funkce či pracovní činnosti. "Specifické" informace typu NATO UNCLASSIFIED a LIMITE jsou tak v zákoně o svobodném přístupu k informacím postaveny na roveň informacím utajovaným, a to aniž by bylo v právním předpise stanoveno či alespoň odkázáno na podmínky vzniku těchto informací, pravomoc tyto informace za takové označovat a podobně. Tato úprava nesplňuje podmínky dovolených výjimek z práva na svobodný přístup k informacím podle výše uvedených nadzákonných předpisů, který je stát povinen dodržovat. I. Absence právního závazku utajovat informace NATO UNCLASSIFIED a LIMITEPovinnost utajovat informace NATO UNCLASSIFIED (případně je neposkytovat veřejnosti) není založena žádným mezinárodním závazkem. Dohoda mezi smluvními stranami NATO o bezpečnosti informací, vyhlášená pod č. 75/2001 Sb. (nikoli 75/2000 Sb., jak je chybně uvedeno v důvodové zprávě) zavazuje k ochraně a utajování informací, které vymezuje jako "informace, které jsou takto označeny a mají původ v NATO". Neobsahuje názvy označení; z povahy označení NATO UNCLASSIFIED je však zřejmé, že o nejde o označení informace jako utajované či důvěrné, nýbrž právě naopak. Výše uvedená dohoda nijak neodkazuje na Bezpečnostní standardy NATO, které nejsou mezinárodněprávním závazkem ČR, nebyly vyhlášeny ve sbírkách ČR, nejsou běžně dostupné a jde tedy prakticky o interní organizační instrukci. Jako taková nemůže v žádném případě být důvodem pro omezení přístupu práva na svobodný přístup k informacím. Kategorie informací LIMITE není uvedena v klasifikaci utajovaných informací podle právních předpisů Evropských společenství, konkrétně rozhodnutí Rady EU 2001/264/EC, rozhodnutí Komise 2001/844/EC a nařízení Rady č. 1958/3 Euratom, které samy stanoví, že kromě definovaných typů utajovaných informací (TOP SECRET, SECRET, CONFIDENTIAL, RESTRICTED) není utajování jiných dokumentů přípustné. Odkaz na výše uvedené předpisy v důvodové zprávě s tím, že obsahují závazky k utajování daných informací, je tedy přinejlepším nesprávný. Jako taková nemůže v žádném případě být informace označená LIMITE důvodem pro omezení přístupu práva na svobodný přístup k informacím.
II. Absence úpravy označování "specifických" informacíV textu návrhu je bez jakéhokoli odkazu stanoveno, že informace označené NATO UNCLASSIFIED a LIMITE nebudou poskytovány, což prakticky umožňuje i svévolné označení dokumentu jakéhokoli typu výše uvedenými názvy a jejich vyvedení z režimu svobodného přístupu k informacím. S ohledem na stále se vyskytující případy nezákonného a často vynalézavého odpírání přístupu k informacím není v žádném případě podobné zneužití tohoto označení pouhou teoretickou možností. III. Materiální povaha informací NATO UNCLASSIFIEDInformace NATO UNCLASSIFIED jsou například Podmínky zaměstnávání civilních zaměstnanců, běžně dostupné online v síti internet, z jejichž textu je zřejmé, že zjevně neobsahují sebeméně citlivou, důvěrnou či potenciálně bezpečnostně problematickou informaci. Shrnutí:Občané jsou absolutně omezeni ve svobodě požadovat informace podle zákona č. 106/1999 Sb ohledně kategorie informací, které nejsou vymezeny v právním pořádku ČR, není znám proces jejich vzniku, což je jednak samo o sobě protiústavní a jednak to vytváří prostor pro zneužívání institutu . Děje se tak, aniž by byly tyto informace zařazeny mezi utajované a aniž by byly splněny či prokázáno splnění přísných podmínek pro výjimky připuštěné Listinou a mezinárodními úmluvami z povinnosti státu zpřístupňovat komukoli informace o své činnosti. Není zřejmé, kdo, v jakém rozsahu, z jakých důvodů, na jak dlouhou dobu rozhoduje o označení informací výše uvedeným způsobem. Ústavní stížnost proti neposkytnutí informace typu NATO UNCLASSIFIED či LIMITE by tedy byla velmi pravděpodobně úspěšná, stejně jako domáhání se ochrany práv u nadnárodních institucí (Výbor pro lidská práva, Evropský soud pro lidská práva) se všemi důsledky v podobě odpovědnosti za škodu, případně nemajetkovou újmu ad. Paradoxem je, že zatímco ve skutečně technické části novely se pro výlučnou skupinu osob v rámci orgánů veřejné správy i soukromého sektoru (osoby oprávněné nakládat s utajovanými informacemi typu Vyhrazené) zavádí benevolentnější režim při nakládání s těmito informacemi (což není předmětem našich výhrad), na druhou stranu se všem ostatním občanům zamezuje přístup k informacím typu NATO UNCLASSIFIED a LIMITE. DOPORUČENÍ:Doporučujeme tedy vznést k tisku č. 280 p o z m ě ň o v a c í n á v r h, kterým by byla vypuštěna část druhá a část třetí navrhované novely. Poznámky:i) Návrh byl původně předložen vládě bez změny zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (současná část třetí), omezení přístupu k informacím LIMITE a NATO UNCLASSIFIED se mělo zřejmě dosáhnout pouze novelizací zákona č. 499/2004 Sb., o spisové a archivní službě, kde se stanovila povinnost neposkytovat tyto informace úředníkům. Poté, co byli konzultováno odborníci na svobodný přístup k informacím, kteří vyjádřili názor, že úprava neodpovídá závazkům v oblasti ochrany informací, došlo k doplnění o výslovnou restrikci v novele zákona o svobodném přístupu k informacím. Rozpor s ústavním pořádkem a mezinárodními úmluvami tím ovšem (samozřejmě) odstraněn nebyl. ii) Návrh postrádá v rozporu s Legislativními pravidly vlády 19.3.1998 č. 188 část s vyznačením stávající právní úpravy s vyznačením navrhovaných změn. JUDr. ing. Helena Svatošová je právničkou Iuridicum Remedium |