12. 6. 2007
Člověče, vždyť vy jste blázen!(příběh člověka, který jel na Hlavní nádraží Praha na kole)Denny Hozman, student hry na klavír, jezdí už dva roky po Praze na kole. Především proto, že je to pro něj nejrychlejší způsob dopravy a trošku si při tom protáhne tělo. Když ho však jednoho květnového dne, kdy potřeboval zajet vlakem do Rudné, napadla pošetilá myšlenka jet na vlak na kole, potkal se s přístupem typicky českým. Kdo že měl takový přístup? Zkrátka úplně všichni, od zloděje až po policajta. |
,,Tady jsem ho přivázal,'' ukazuje mi. ,,Je to hlídané parkoviště, tak jsem předpokládal, že tu jsou i kamery. Ale zas jsem ho nechtěl dát na ta oficiální parkovací místa, tak jsem ho tu nechal asi metr před tou značkou. Stejně na to ten hlídač vidí.'' Na hlavním nádraží v Praze neexistuje úschovna zavazadel. Byla zrušena pro nerentabilnost. Jsou tu jen automatické zamykací boxy, ale tam se zdaleka ne vše vejde. Ani jen stojan na kola v záběru bezpečnostních kamer tu není. Když přijedete na kole v Čechách na největší nádraží v zemi, problém to není, nemůžete ale zároveň chtít odjet odtud vlakem... Tak přemýšlím, jestli jsme opravdu jediné hlavní město v Evropě, ve kterém nemůže člověk přijet na největší nádraží na kole. Já si většinou na nádraží nechávam batoh, ne kolo, ale nevybavuju si, že by někde chyběla úschovna. Nemyslím nutně jen na západ, prostě ta úschovna je třeba i v Tallinnu. ,,No tak asi nejen v Evropě. Já jsem z Lovosic a tam je taky úschovna. Všude je úschovna, jenom v Praze se to nevyplatí,'' komentuje to Denny. Kolo mu ukradli, a tak se teď učí chodit pěšky. Policie po kole prý bude pátrat. No ta toho vypátrá, když registry jízdních kol si vede policie v každém okresu zvlášť. Celorepublikový registr se údajně neplánuje. ,,Hlídač samozřejmě nic neviděl, vždyť to bylo asi metr za tou oblastí, co musí hlídat'' pokračuje Denny, ,,tak jsem šel tady na služebnu policie to nahlásit. Ti se mi vysmáli, že prý jsem naivní, že si na nádraží nechám kolo.'' Policistka mu to alespoň hezky polopaticky vysvětlila, aby to pochopil: ,,No feťáci potřebujou na fet, tomu se nemůžete divit'' a odmítla se tím dále zabývat, jelikož parkoviště neleží na území nádraží, tedy s tím oni jako drážní policie nemají nic společného, a poslala ho kamsi na Bělehradskou. Když Dennyho vyhodili ze služebny drážní policie, chtěl si alespoň nějak postěžovat na ten absurdní stav, a tak se začal ptát po knize přání a stížností. Řekli mu, že zavolají dozorčí dopravy. Přišla jakási paní, která se nepředstavila, a podala mu knihu s dotazem, co že tam chce napsat. Po krátkém vysvětlení, jak že je absurdní, že na hlavní nádraží v Praze nejde zaparkovat kolo, však Dennyho uzemnila: ,,To je hezký, že si to tam chcete napsat, ale nic z toho nebude.'' Vysvětlení? ,,České dráhy jsou soukromá společnost a ta úschovna nebyla rentabilní, takže jsme jí zrušili a její znovuzavedení neplánujeme.'' Opravdu vidí České dráhy klíč k úsporám ve zrušení úschovny zavazadel? Nebylo by snad na místě z důvodu nerentabilnosti zrušit pro jistotu celé České dráhy? Kdy už České dráhy pochopí, že prostě nepojedu jejich hyper super pendolínem, když mi ani neumožní přijet na nádraží na kole nebo uschovat si tam objemnější zavazadlo? Ale především, kdy se už lidé v Čechách začnou chovat nějak normálně? Hlídač nebude přehlížet to, že mu metr za jeho revírem někdo piluje zámek cizího kola, drážní policistka Dennymu nabídne židli, uvaří čaj a řekne mu, že tam může počkat do příjezdu kolegů z městské policie, kterou ona sama přivolala? A dozorčí přepravy, kdy se už konečně dočkáme, že se se zákazníky drah bude bavit vlídně a bude se snažit jim vyjít vstříc? Protože mně z mých cest po Evropě připadá, že všude jinde než v Čechách je takové chování přirozené. O týden později dostal Denny Hoznam oficiální odpověď na svůj záznam ve knize přání a stížností. Nic z toho nebude. Po přestavbě nádraží se s úschovnou nepočítá. Kolo je možno uschovat na Masarykově nádraží. To je koneckonců taky v Praze. autor je aktivista, prosazující mj. cyklistickou dopravu |