Amerika byla 11. září 2001 napadena nepřítelem, který
představuje kvalitativně novou rovinu "mezinárodní teroristické sítě", přirovnávané
neokonzervativními ideology k nacismu a namířené proti Západu,
modernitě, demokracii, svobodě. Bushovy USA, čerpající z mytologizujícího
pojetí amerického angažmá v boji proti Hitlerovi a komunismu, se prohlásily
za ztělesnění všech hodnot, na nichž stojí naše kultura, a postavily se do
pozice tvrdého potírače uvedeného nepřítele. Brzy ale přišly problémy: protiústavní věznice na Guantanámu, týrání
v Abú-Graíb, obléhání Falúdži nerozlišující teroristy a prosté irácké obyvatelstvo
(což je ovšem nesmírně obtížné), apod. K tomu je třeba přičíst
špatný vývoj v izraelsko-palestinských vztazích i vnitřní lidskoprávní problémy
USA, spojené s různým "vlasteneckým" či "protiteroristickým" zákonodárstvím
(viz mj. zprávy amerického PEN klubu). Vzhledem k tomu všemu
lze dnes tvrdit, že morální nárok na světové vedení, který snad Spojené
státy mohly proklamovat po 11. září na základě celosvětových sympatií, byl
promrhán a obrácen v pravý opak.
Nejnovější události ukazují, že vedle morální diskreditace ztrácí USA půdu
pod nohama i ryze mocensky. V Iráku už nejsou schopni určit za koho
a proti komu vlastně bojují. Zdá se, že válčí už jen za zbytky vlastní tváře
a prakticky proti všem. Hloubku porážky na všech rovinách, od ekonomické
(ohromný rozpočtový schodek) až po mediální, nelze v současné době
ještě odhadnout. Autorita světové supervelmoci se drolí, je otázka, kdo
obsadí vzniklá mocenská vakua.
Jaký lze očekávat vývoj v Iráku? Bohužel se zdá, že místo přehodnocení strategie
hodlají zřejmě Spojené státy zavřít oči a kráčet, po kosmetických úpravách,
v nastoleném kurzu. Jejich neschopnost pochopit, že skončila doba
"osy zla" a že je třeba jednat se všemi zeměmi regionu, zejména s Í ránem,
je neuvěřitelná. Posílení antiamerického a islamistického Íránu je přitom již
nyní nezvratným důsledkem americké intervence a nelze na tom nic změnit.
Není mi jasné, čeho chtějí v této chvíli USA v Iráku dosáhnout. Buď se
opřou o sunnitskou menšinu proti šíitskému proíránskému bloku, pak
ovšem samy začnou kráčet ve stopách svrženého diktátora. Ještě horší
alternativou ale může být dělení Iráku mezi tři hlavní skupiny (sunnity, šíity
a Kurdy), neboť v podobných situacích nastávají prudké spory o přesná
vymezení úřadů a teritorií, hrozí etnické čistky a prohlubování separatistických
tendencí. V případě Kurdů to znamená i potenciální destabilizaci
Turecka, člena NATO a žadatele o vstup do EU. Můžeme se dočkat něčeho
ještě horšího, než byla válka v bývalé Jugoslávii.
Těžko předvídat. Jisté je, že existuje-li nějaká naděje, pak jejím základním
kamenem je vůle samotných Iráčanů ke smíření a dohodě. Martin Škabraha je filozof, působí na Univerzitě Palackého v Olomouci |
Bojí se, že by skončily
jako Sadám. (Jedinou nezastrašenou zemí je perský, šíitský Írán.)
Pokud bylo cílem Američanů vybudovat liberálně-demokratický, prozápadní
Irák, jenž by se stal vzorem všem arabským a moslimským zemím, selhali flagrantně.
Selhali dokonce i pokud jde o vytvoření stabilní vlády v Iráku, která
by měla situaci v zemi pod kontrolou. Bush měl navýšit počet amerických jednotek -- o 40 až 60 tisíc -- na jaře 2004,
kdy měl rozdrtit jak sunnitskou rebelii ve Fallúdži, tak i milici proíránského,
radikálního šíitského klerika Muktady Al-Sadra. Jednal tehdy s Iráčany příliš
mírně, aby získal jejich "srdce a mysli" pro projekt demokracie a vzájemné
spolupráce. Ty nezískal, ale ztratil naději na stabilitu a řád v Iráku, který by
sice nebyl demokratický, ale zato pevný. Tehdy by mu navýšení jednotek ještě
americký lid toleroval, ony jednotky mohly situaci stabilizovat a pevná (byt
nedemokratická) vláda celého Iráku mohla mít naději na úspěch.
Nyní již nic z toho neplatí: trpělivost amerického lidu s válkou v Iráku se
vyčerpala a v Iráku dochází ke kmenovému konfliktu mezi sunnity a šíity. Ten
se bezpečnosti Západu primárně netýká, ale naději na kompromisní vládu
v Iráku pohřbívá.
V této situaci je pro Američany, tak i pro Iráčany, ale i pro nás ostatní nejlepším
řešením: rezignovat na demokratickou, kompromisní vládu v jednotném Iráku
a Irák de facto (i když ne nutně de iure) rozdělit na severní kurdskou část, střední
sunnitskou a jižní šíitskou část -- a v každé z nich penězi a zbraněmi podporovat
tu nejvíce prozápadní frakci, ať na svém území nastolí pevný, i když nedemokratický
režim. Tím by Američané získali silně proamerický Kurdistán, dostatečně
proamerický šíitský jih a ne příliš přátelský sunnitský střed Iráku. Kurdové budou
silně proameričtí, neboť díky USA poprvé v dějinách získají svůj stát, většinoví
šíité budou přijatelně proameričtí, neboť díky USA získají vládu nad většinou Iráku,
a sunnité budou Američany sice nenávidět, ale zároveň i potřebovat, neboť ti
budou jedinou hrází před mstou ze strany většinových šíitů.
Všechny ostatní arabské země jsou většinově sunnitské a po rozpadu Iráku
budou spojenectví s USA vítat jako svou životní potřebu proti šíitskému Íránu
aspirujícímu na atomové zbraně. Američané chtěli na blízkém východě liberální
demokracii, té už nedosáhnou ani náhodou. Nechtěli imperiální Realpolitik;
ale právě ta jejich pozici zachrání. Díky vděčnosti Kurdů, konfliktu
sunnitů a šíitů, jakož i strachu Arabů před Peršany budou mít paradoxně více
spojenců, než by si zasloužili. Jak řekl již Bismarck: "Bůh ochraňuje blázny,
opilce a Spojené státy americké." Železný kancléř měl pravdu i v tomto, jako
ostatně v mnohém. Roman Joch je ředitelem Občanského institutu |