3. 1. 2007
Šílená dopravní politika britské vlády vyhání cestující z vlaků do letadel a zhoršuje globální oteplováníEkologové a organizace cestujících zaútočily na britskou vládu za to, že vyhání cestující z vlaků a vede je k tomu, aby používali levných leteckých spojů. Právě došlo totiž už k čtvrtému zvýšení jízdného na železnici za poslední rok. Šedesát procent jízdenek, prodaných na železnici, se prodalo za neregulované ceny, které určují soukromé železniční společnosti. Tyto ceny stouply až o 8,4 procent, což je třikrát více než vládní inflační cíl. Standardní otevřená jízdenka pro cestu vlakem z Manchesteru do Londýna (vzdálenost 331 km) stojí nyní 219 liber (9198 Kč) anebo 337 liber (14154 Kč) první třídou. (Existují samozřejmě i "lidštější" ceny, takové jízdenky je ale nutno kupovat dlouho předem a mají nejrůznější omezení.) |
Železniční odbory konstatovaly, že nejnovější zvýšení jízdného na železnici znamená, že britské železnice jsou nyní "daleko nejdražší v Evropě". Jason Torrance, ředitel kampaně Transport 2000, zdůraznil, že zvyšování cen na železnici je naprosto v protikladu k rétorice britské vlády o tom, že je nutno jednat proti globálnímu oteplování. Navzdory tomu, že mají britské železnice špatnou pověst, lidé očekávají zpoždění a špatné služby, železnice jsou v poslední době v Británii populární. Železniční společnosti nestačí poptávce, a tak zvyšují ceny jízdného, aby snížily počet cestujících, s nimiž si nedokáží poradit. To znamená, že daleko větší počet cestujících používá levných leteckých společností. Letecká doprava však zhoršuje globální oteplování. Britská vláda soukromé britské železnice dotuje, a to částkou 88 milionů liber týdně. Lidé dávají dnes přednost při cestě např. z Manchesteru do Londýna před železnicí létání. Cesta železnicí jednoho cestujícího z Manchesteru do Londýna produkuje 14,8 kg CO2, cesta letadlem 90 kg CO2. Podrobnosti v angličtině ZDE |