3. 1. 2007
Znáti samu podstatu Boží jest znáti Jeho Jméno...Nehodlám polemizovat s názory čtenáře Václava Kadlece , al El není vlastní jméno nějakého konkrétního boha, ale vlastnost boha. V hebrejštině znamená podstatné jméno El sílu, vládu či nadvládu. Doslova je to tedy bůh vládnoucí, neboť různá jména boží mají v Tenachu a na něj navazující kabale svůj kontextuální význam. Tím zároveň odpovídám Tomáši Kolocovi na jeho výzvu po uznání jedné jediné morálky: mnoho sjednotitelů už bylo, ještě více sjednocovaných. Mezi silou, vládou a nadvládou je obdobný sémantický rozdíl, jako mezi humanitou, humanitní vědou a humanitárním bombardováním. Principy boží i lidské bývají totiž různě vykládány. Jak se komu hodí... Jedni káží vodu a pijí víno. Druhým je to ale upřeno. |
Eloah je jednotné číslo, Elohím je množné číslo, Elohim jsou tedy "bohové"... Záměna množného a jednotného čísla se obecně vykládá buď jako pluralis maiestatus či pluralis amplitudinis, mající ozvláštnit oslovení boha - úřadu či navýšit jeho vliv. To je jeden výklad. Ten druhý, prozaičtější, tkví v postupné proměně polyteismu v monoteismus. Další výklad významu je daleko více vycházející z neuchopitelné a nedokonalým člověkem nepopsatelné jsoucnosti vyšší bytosti, jejíž jméno nelze ani vyslovit. A tak zatímco "moderní" výklad bible pro sedláky v Evropě používá jednoho shrnujícího jména - Hospodin (gospodъ staroslověnsky pán - Drážďanská , Kralická bible), Kyrios ( κύριος řecky pán - Septuaginta), Dominus (Vulgáta), originální znění hebrejské je daleko pestřejší a mnohovýznamovější. Jména boží, určené v tu chvíli projevovanými vlastnostmi, boží povahou, jsou definovány kontextuálně k situacím a poslelstvím. JaH ( יה , bina - porozumění: třetí sefira kabaly), JeHoV, (Jehova - ve skutečnosti známe jen souhlásky יהוה způsobí, že se stane) jako Bůh věčný a skrytý (chochma - moudrost: druhá sefira kabaly, tif'eret - krása: šestá sefira). V talmudské době se soustředily spekulace o tetragrammatu יהוה do tajemného nevyslovitelného Božího jména, kryptogramu, který měl mít v úplné formě 4, 12, 24, 48 a 72 písmen. Ehje ašer ehje "Ten, který byl a bude". (Ex. 6,2-3 , keter - koruna: první sefira kabaly), El Šaddaj ydv Bůh Všemohoucí, El Chaj (jesod - základ: devátá sefira kabaly), Adonaj אדני - pán (malchut - království a šekina - přítomnost: desátá seifra kabaly), El Oah / El Ohím אלהים jako bůh / bohové stvořitelé - silný , plný síly, vládnoucí - ochraňující, žehnající, a starostlivý. Bůh soudce, bůh"společenské" smlouvy (din - právo a gevura - síla : pátá sefira kabaly). A nebo také proklínající. Protože je si nutno uvědomit, že význam klatby v současném kulturním kontextu jako součásti černé magie či žehnání jako součásti bílé magie zmizí, jakmile je magickým vše a neexistuje rozdíl mezi "dobrým" kouzlem a "zlým" kouzlem. Všechna jsou přenesenými božími zásahy a kroky boha nepřísluší lidem hodnotit. (Job 1,5; 1,11 a 2,9. ) Bůh nepůsobí jen dobré, ale i zlé. Eli, Eli, lema sabachtani? , pravil Matouš - aramejsky... El אל je Bůh silný - protiklad lidské slabosti, plný lásky (Chesed - láska a gedula - velikost: čtvrtá sefira kabaly); ha-šem שם Bůh tajemství, Bůh jména, nejlépe asi psát s velkým J neboť jde o samojsoucnost onoho nevyslovitelného Jména božího ; Adošem je pak Pán jména; Kedoš Jisrael Svatý bůh lidu Izraele; Ašer Eheie, Ararita, Melech ha-olam je Král všehomíra; Ha-Makom je Bůh všudypřítomný; Eleon je Nejvyšším bohem mezi všemi, Adonai cevaot (necach - vítězství: sedmá sefira kabaly), Elohim cevaot (hod - sláva: osmá sefira), Eloha Vedaath, JHVH Zidkenu, Elohim Gibor, Adonai Melek, JHVH Elohim.... Strom 10 sefir, to je deset 10 pračísel, deset sfér poznání, deset božích jmen, deset sil božích, které určují pozemské události - základ židovské mystiky, kabaly. Pro ty, kteří chtějí vědět víc: Sefer Jecira ZDE Jindřich Cornelius Agrippa z Nettesheimu: Okultní filosofie II. ZDE
Islám je na tom ještě hůře, neboť zde je jmen božích celkem 99... Jen námatkou: al-Ghafúr - Odpouštějící , as-Sami' - Slyšící , al-Madžíd - Slavný , al-Alím - Vědoucí , al-Wahháb - Dárce , al-Azíz - Mocný , al-Malik - Král , al-Fattáh - Otevírající , ar-Rahim - Slitovný , ar-Rahman - Milosrdný, al-Muqít - Vyživující, ar-Rašíd - Vedoucí správnou cestou . |