3. 11. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 11. 2006

Zaveďme povinné volby

Vývoj České republiky ovlivňují minority: straníci, grázlové, novináři a -- malý počet aktivních voličů

Dnes je 3. listopadu. Před pěti měsíci proběhly v České republice volby do Poslanecké sněmovny.

Je pět měsíců po volbách. Česká republika je bez vlády. Proběhl jeden "pokus" (přidržme se tohoto termínu) o sestavení vlády. Nyní se sice na politické scéně jedná, ale fakticky se nic neděje. Co se děje v zákulisí, raději nevědět.

Kdyby byl prezident Václav Klaus demokrat a nepohrdal ústavou, mohla situace vypadat jinak. Pět měsíců je doba, během níž:

- mohl být třikrát jmenován premiér

- mohly proběhnout tři ústavou předepsané pokusy o sestavení vlády

- mohla být ustavena fungující vláda s důvěrou Poslanecké sněmovny nebo

- mohly být všechny pokusy neúspěšné a mohl již být stanoven termín předčasných voleb.

Namísto toho proběhl jen jeden pokus o sestavení vlády. Trval čtyři měsíce a byl ukončen 3. října hlasováním Poslanecké sněmovny o důvěře. Od té doby uběhl právě měsíc. Prezident nového premiéra nejmenoval. Proces předepsaný Ústavou ČR neprobíhá.

Občané, platící diváci této mizerné frašky, bezmocně přihlížejí, jak se jejich země zvolna proměňuje v příslovečnou "banánovou republiku".

Volby jako pomůcka pro interpretaci voleb

Když vláda Mirka Topolánka nezískala důvěru Poslanecké sněmovny, prezident Klaus nejmenoval nového premiéra. Svůj krok (nekrok) zdůvodnil tím, že nechce ovlivnit průběh komunálních voleb a voleb do Senátu.

Tyto volby již proběhly. Bez ohledu na dílčí úspěchy ČSSD, je jejich nepopiratelným vítězem ODS. Prezident výsledek voleb do Senátu pojal jako jakýsi dodatek k výsledkům voleb do Poslanecké sněmovny a ústy svého tajemníka Ladislava Jakla sdělil, že druhý pokus o sestavení vlády by měla získat ODS.

Zdůvodnění prezentované úřadem hlavy státu zaznívá již několik týdnů také z českých aktivistických medií. Volby do Senátu prý naznačily trendy, vývoj preferencí v české společnosti. Faktická porážka ČSSD (ať už ji Jiří Paroubek pojmenovává jakkoli) prý dala jasně najevo, že předseda ČSSD by neměl získat "svůj" pokus o sestavení vlády. Volby do Senátu prý byly zároveň jakýmsi referendem, v němž voliči (až nyní ovšem, pět měsíců po volbách do Poslanecké sněmovny) rozhodli.

Tento způsob argumentace není ničím novým. Občanská demokratická strana vydávala volby do parlamentu za referendum již v roce 1992, aby ospravedlnila své odhodlání rozdělit tehdejší Československo.

Vítěze voleb volil každý osmý

Ústava není trhací kalendář nebo rolička toaletního papíru, z níž bereme, kdy a kolik se nám hodí. Jde o promyšlenou, jakkoli ne dokonalou konstrukci, jež má (vedle jiného) poskytnout vodítko, dle něhož lze postupovat v situacích podobných té současné. Je jakousi pojistkou proti svévoli potenciálních uzurpátorů moci. Právě proto je prezidentův současný postup-nepostup tak nebezpečný -- může být předehrou ke stále progresivnějšímu narušování funkce demokratického právního státu.

Ústava ČR vymezuje zřetelně vztah mezi volbami do Poslanecké sněmovny a vznikem vlády od těchto voleb (ne od voleb do Senátu) odvozené. Korekce výsledků voleb do Sněmovny volbami do Senátu je absurdní pitomost, jíž se někteří politici a novináři snaží dát hlasu voličů jiné, jim vyhovující vyznění.

Sami občané, voliči, si jsou vztahu mezi volbami do Poslanecké sněmovny a sestavením nové exekutivy vědomi a proto je jejich volební účast při volbách do Sněmovny vždy výrazně vyšší než při volbách do Senátu.

Letos dosáhla volební účast v druhém kole voleb do Senátu asi 21%. Při poměru hlasů pro jednoho či druhého kandidáta 60:40 to znamená, že pro vítěze hlasovalo nějakých 12,5% oprávněných voličů. O vítězi rozhodoval rozdíl jen pár desítek až pár tisíců hlasů.

Koho pak takový vítěz reprezentuje? Jak silný je jeho mandát? A o jakém "referendu o politickém stylu ČSSD (Jiřího Paroubka)" lze vůbec hovořit? Podle některých komentátorů odradily předvolební aféry nerozhodnuté voliče (údajně tedy mnohé potenciální voliče ČSSD) od účasti na hlasování. Jakým způsobem bude senátor ODS reprezentovat zbývajících 87,5% voličů v parlamentní komoře, kde se poslední rok hlasuje striktně podle rozhodnutí Strany?

Zaveďme povinné volby!

Nechť už se neopakuje situace, kdy rozhodnutí malé skupinky voličů je vydáváno za hlas lidu (národa, veřejnosti). Nechť už přestane záviset výsledek voleb na tom, zda je pěkné počasí, státní svátek nebo aférami zmanipulována veřejnost. Zaveďme povinnost hlasovat ve volbách.

Lze se nadít, že jakmile občané budou muset volit, začnou přemýšlet více než doposud o tom, co slyší, vidí a žijí. Začnou přemýšlet o tom, zda by přeci jen nebylo dobré dát hlas té či oné straně, když už se k té urně doštrachali.

Pro ty, kdo by nechtěli dát hlas žádné straně, by měla zůstat zachována možnost vložit neplatný hlasovací lístek. Nelze vyloučit, že by se pak naši politici, novináři a nejrůznější politologové museli "chytit za nos": Hypotetický počet 20% neplatných hlasovacích lístků v případě voleb do Sněmovny by ostře kontrastoval s hypotetickým počtem 80% neplatných hlasovacích lístků v případě voleb do Senátu. Pokud by ovšem počet neplatných hlasů nebyl obdobný. Zvýšilo by to legitimitu Senátu a jeho váhu v očích veřejnosti.

Pro ty, kdo by z principu nechtěli volit vůbec, by měla existovat možnost jakési přiměřené pokuty (či "vyplacení se") -- tisíc nebo dva tisíce Kč. Tak, aby si to ten, kdo o neúčast ve volbách skutečně stojí, aby si to mohl dovolit.

Výhody povinných voleb jsou zřejmé: Obsazení křesel v Parlamentu by odpovídalo vůli celé veřejnosti oprávněné volit, ne jen její části. Zvýšila by se legitimita mandátů jednotlivých stran, neboť by se neopíraly jen o hlasy minoritní části populace, jež se odhodlala k urnám vyrazit.

Schopnost nejrůznějších grázlů (a jejich pomocníků v mediální sféře) ovlivnit voliče ve prospěch té a v neprospěch oné strany pomocí načasovaných afér by to nejspíš neumenšilo. Odpadla by ale možnost kalkulu s tím, že vhodně vypuštěná aféra odradí voliče od účasti ve volbách.

Odpadly by rovněž všechny ty mobilizace občanů a podbízivé škemrání o to, aby voliči byli tak laskavi a šli volit. Možná by se zvýšil zájem občanů o věci veřejné a jejich angažovanost ve vztahu k těm, kdo je zastupují. A snad by povinnost volit přispěla k prohloubení demokratických způsobů vládnutí v České republice.

Poznámka autora: Výzva uvedená v tomto článku je povýtce akademická. Lze si jen stěží představit, že v Parlamentu ČR by se našla ochota vyjasnit politické poměry výše navrhovaným způsobem. Naopak se zdá, že pro mnohé politiky je výhodné držet voliče stranou od rozhodovacích procesů. Příkladem je nedávné hlasování o referendu k případnému umístění americké protiraketové základny na území České republiky.

                 
Obsah vydání       3. 11. 2006
5. 11. 2006 Saddám Husajn odsouzen k smrti oběšením
5. 11. 2006 Evropa nemá trest smrti. Proč jej Topolánek podporuje? Milan  Daniel
5. 11. 2006 Saddám Husajn odsouzen Jakub  Rolčík
5. 11. 2006 Odborný americký armádní časopis požaduje Rumsfeldovu rezignaci
4. 11. 2006 Američtí neokonzervativci zaútočili na George Bushe
4. 11. 2006 Židovská liberální unie chce po Langerovi důkazy, média to dodnes tajila Štěpán  Kotrba
5. 11. 2006 Nikaragua volí prezidenta, viceprezidenta a parlament
3. 11. 2006 Byt Milena  Zabloudilová
3. 11. 2006 § 5 OZ Jan  Potměšil
3. 11. 2006 Budoucnost Británie jako společnosti špehování
4. 11. 2006 Stížnost RRTV: Zpravodajství ČT zvýhodňuje pravicové strany
3. 11. 2006 Zaveďme povinné volby Jakub  Rolčík
4. 11. 2006 Policie: Byl tam, tak je komunista
3. 11. 2006 Dokument KSČM neodporuje ani současnému právu Bohumil  Kartous
4. 11. 2006 Hrozí vylidnění centrálních částí měst František  Beneš
4. 11. 2006 Kdy začne Transparency International vyšetřovat Langera? Štěpán  Kotrba
3. 11. 2006 Volby a volební preference Josef  Vít
3. 11. 2006 Ženám po padesátce Theodora  Žurková
3. 11. 2006 Dětská universita - aneb příklad hodný následování Uwe  Ladwig
3. 11. 2006 Irák byla cesta? A má přijatelný východ ven? Miloš  Dokulil
3. 11. 2006 Kudy, kudy? Cesta, necesta? Oldřich  Průša
3. 11. 2006 Nikaragujský strašák
3. 11. 2006 Pan Ucháč nemá informace Darina  Martykánová
2. 11. 2006 Michael  Marčák
2. 11. 2006 Školné podle Britů odrazuje mladé lidi od studia
2. 11. 2006 Dlouhověkost, myši a červené víno
2. 11. 2006 Svět 2050: Padesátiletí čtvrté světové války Miloš  Balabán, Antonín  Rašek
2. 11. 2006 Madonna s dítětem Pavel  Kopecký
2. 11. 2006 Jak žijeme, tak řídíme Ivo  Antušek
2. 11. 2006 Zelená rekapitulace Pavel  Pečínka
2. 11. 2006 Počasíčko? Al Lauder, CME: K tomu se nemohu vyjádřit, protože neumím česky
2. 11. 2006 Jazyk, nebo salát? Meike  Snijder
2. 11. 2006 Tongue, or salad? Meike  Snijder
2. 11. 2006 Egypt oživuje spolupráci s Ruskem Miroslav  Polreich
2. 11. 2006 Okrádání důchodců Wenzel  Lischka
1. 11. 2006 Kdo už konečně zastaví prolhané policejní grázly? Štěpán  Kotrba
1. 11. 2006 Konec politiky v Čechách? Jiří  Pehe
1. 11. 2006 Reklamní agentury zahájily lobbying za zachování reklamy v ČT Štěpán  Kotrba
6. 10. 2006 Hospodaření OSBL za září 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce