2. 11. 2006
Počasíčko? Al Lauder, CME: K tomu se nemohu vyjádřit, protože neumím českyV článku "Klimt to není, ale podnikání ve východoevropské televizi je senzační" (název odkazuje na to, že Al Lauder nedávno zakoupil jeden známý obraz Gustava Klimta) konstatuje americký deník New York Times, že někdejší problémy Al Laudera s podnikáním ve (středo)východní Evropě zmizely, že Al Lauder nedávno tiše prodal polovinu svého podílu v podniku Central European Media Enterprises za 190 milionů dolarů, což znamená, že celý podnik má nyní hodnotu 380 milionů dolarů, a to je o hodně víc než byla původní investice 40 milionů dolarů před dvanácti lety. Avšak co píše NYT o morálce a slušnosti a dodržování smluv? |
Článek v New York Times se zmiňuje o tom, že v roce 1999 Vladimír Železný "vypnul signál televize Nova a začal se zaměstnanci stanice vysílat odjinud". Konstatuje také, že CME posléze vyhrála arbitráž nad Železným i na Českou republikou a získala odškodné ve výši 29 milionů dolarů (od Železného) a 355 milionů dolarů od českého státu. Posléze firma CME koupila televizi Nova znovu od PPF "a soukromého investora" za 910 milionů dolarů. Ale co etika a dodržování smluv? Článek pokračuje: České fiasko byla nejhorší chvíle společnosti CME. Avšak Lauder a jeho firma vyvolaly během let celou řadu kritiky. Například v Československu (sic!) byla firma obviněna, že se chová bulvárně. "Aby získali licenci, představili projekt, který měl být srozumitelný, přístupný a osvícený, ale jakmile tu licenci dostali, začali vysílat bulvár," říká Jan Čulík, který vyučuje českým studiím na Univerzitě v Glasgow. "V demokracii se očekává, že takový závazek splníte." Namísto toho, konstatuje Čulík, televize Nova vysílala game shows, americké soap opery, zpravodajství plné zločinnosti a předpověď počasí, v níž meteoroložka "vystupovala před kamerou nahá a postupně se oblékala podle toho, jaké počasí mělo příštího dne následovat," uvedl. Minulý týden Lauder řekl, že "zpravodajství televize Nova je vyvážené" a že se nemůže vyjádřit o jeho kvalitě, protože "nehovořím česky". The Czech fiasco was the company's worst moment. But Mr. Lauder and his company have generated their share of other criticism over the years. In Czechoslovakia, for example, the company was accused of going downmarket.
"To win the license, they presented a program that was to be accessible and enlightened, but the moment they got the station they went downmarket," said Jan Culik, professor of Czech studies at the University of Glasgow. "In a democracy you are expected to honor that commitment." Instead, he said, the station carried game shows, American soap operas, news heavy on crime and a weather forecast in which the forecaster "would appear naked before the camera and get dressed according to what weather was to follow the next day," he said. Last week Mr. Lauder said "the station's news was balanced," and he could not comment on its quality, because "I don't speak the language." Kompletní článek v angličtině ZDE |