3. 2. 2006
ŠtěkŠtěk: "Jsme spojenci Izraele". Vytí: "Vítězství Hamasu v palestinských volbách ukázalo v plné nahotě prostoduchost evropské politiky, zejména evropské levice, která si myslí, že islámský terorismus lze pacifikovat mírností a penězi". Vrčení: "Zatímco v islámském světě roste radikalismus a nenávist, Evropu a částečně i Ameriku zaplavily názory, že neexistuje žádná univerzální morálka a že naše morální hodnoty nemůžeme vnucovat jiným kulturám (nadechněte se, vytí kontinuálně pokračuje). Podle této mentality má paní Matka boje (matka sebevražedných atentátníků, pozn. autora) plné právo posílat své syny zabíjet Izraelce. A když se v Londýně či Madridu islámští teroristé rozhodnou zabíjet Evropany, musíme to respektovat jako autentický projev jejich kulturní odlišnosti." Kňučení: "Jestliže je však tento civilizační střet hotovou věcí (To je přece hrozné, dělá s tím někdo něco?, pozn. autora), je nesmyslné zrazovat vlastní civilizaci." Tak takhle nějak se chová unavený "top dog" při venčení na názorových stránkách jím stále ještě řízeného deníku. |
Jak jsem se dozvěděl v souvislosti s "přesunutím" šéfredaktora MF Dnes Pavla Šafra "na jinou práci" v mediálním koncernu Mafra v jednom z komentářů na serveru Mediář.cz, jedná se jen o "únavu materiálu, u Top dogs žádná vzácnost, uvidíte Pavel si odpočine a za pár let bude zase něco řídit třeba TV ÓČKO nebo něco jinýho v naší grupě... a šéf to byl celkem dobrej." Tolik anonymní výpověď nějakého obyčejného psa, lépe řečeno podpsa. Možná, že obsadit největší noviny psí smečkou nebyl úplně nejlepší nápad, ale když to lidi čtou.... Ale zpět k samotnému maxipsovi. Pavel Šafr asi má potřebu vypořádat se nějak se světem, ještě než se odebere na zasloužený odpočinek před vůdcovstvím v další smečce, a to způsobem převážně psím. Což takhle první štěk a následující vytrvalé vytí. No jistě, hodnej. Uvažovat o tom, že by situace po palestinských volbách mohla být pozitivním signálem si přece mohou dovolit jedině levičáci a multikulturalisté schvalující vraždy a teroristické útoky (ZDE a ZDE). My jsme přece spojenci Izraele, a tamto jsou naši nepřátelé. My a oni; dobro a zlo. A my jsme samozřejmě ti dobří. Psi to prostě vidí černobíle. Podobně laděné názory mají vesměs právě extrémisté. Do jaké míry je každý z nich schopen a ochoten je prosazovat, to je samozřejmě jiná věc. I to vrčení je dost naivní. Možná se Pavel Šafr bude upřímně divit, ale univerzální morálka skutečně neexistuje. Je to nesmysl v čase i prostoru. V čase se mění společně s kulturou a v prostoru je diferencována jejich růzností. Morálka je ve skutečnosti sférou lidského chování a jednání, vycházející z etických norem, respektive mírou, jakou společnost tyto normy dodržuje. Na podobě etických norem se podílí takové společenské veličiny, jako je třeba náboženství, právo, tradice, veřejné mínění. Jelikož je morálka společenský fenomén, je tato míra určována vnitřní i vnější politickou situací a velmi také životní úrovní. Různé etické ideo-logie určitě mají spoustu stejných principů, ale jejich konfrontace s realitou teprve vytváří skutečnou morálku. Univerzální morálka... Pavel Šafr pravděpodobně předpokládá kantovské kategorické imperativy, ale doba poněkud pokročila. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že by nebylo jednodušší, kdyby jedinec naprosto sjednotil své osobní maximy s kategorickými imperativy, ale realita je poněkud jiná. Jedinec (běžný, průměrný jedinec) je ve větší míře příjemcem morálky, než jejím určovatelem. Můžeme poukázat třeba na nacistické Německo. Souhra společensky působících faktorů způsobila, že drtivá většina Němců podporovala Adolfa Hitlera. Velká většina těchto Němců zároveň po druhé světové válce nacismus odmítla a začala žít demokraticky. Byla to ale pořád tatáž společnost, tvořená stejnými jedinci. Nemusíme ani chodit tak daleko, stačí si uvědomit, jak je to s českou společností ve vztahu k vlastní minulosti. Neschopnost chápat, že stejný jedinec před rokem 1989 a po roce 1989 sdílí v rámci společnosti úplně rozdílné hodnoty, což se nutně projevuje na morálce, je tlustou červenou čárou táhnoucí se od změny politického systému dodnes. Má to ale cenu vysvětlovat psovi? Kňučet nad "hotovým střetem civilizací" je pod psa, natož pod maxipsa. Konec éry šéfredaktora ještě nemusí nutně znamenat konec civilizace. Používání pojmu "střet civilizací" se stalo velice oblíbeným sloganem. Je to typický mediální výkřik, který má hlouposti dodat punc intelektuality. Doposud jsem se nesetkal s ničím jiným, než s hypotézou Samuela Huntingtona, ale Pavel Šafr mluví o jakémsi "hotovém střetu civilizací". Měl by o tom uvědomit Huntingtona, ochránce anglo-protestantské kultury, který ve své poslední publikaci (Kdo jsme? Hrozby americké národní totožnosti, 2004) poukazuje spíše na kulturní asimilaci, než na střet. A mimochodem - každý, kdo neštěká a nekňučí s námi, podporuje teroristy, schvaluje vraždy a je vinen velezradou vlastní civilizace. Pac na to. Na jiných místech svého nijak dlouhého, ale "nabitého" článku, ještě Pavel Šafr uvádí, že válka v Iráku tuto zemi osvobodila (dodnes osvobozuje, pozn. autora) nebo že Izrael je "výspa naší kultury" (???, pozn. autora). Kromě toho také říká, že většina Arabů jsou fanatici. Co k tomu dodat? Snad jen to, že jestli Pavel Šafr řídil MF Dnes stejně dogmaticky, jako píše své světodějné názory, musí být skutečně top dog:) |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
5. 2. 2006 | Lidé čtěte ! | ||
4. 2. 2006 | Bulvární úzkost českých šéfredaktorů | Jan Čulík | |
3. 2. 2006 | Vzdělanostní společnost, univerzity a kvalita vzdělání | Boris Cvek | |
3. 2. 2006 | Civilizační retardace a katalyzátory modernosti | Martin Škabraha | |
3. 2. 2006 | Google uprostřed kontroverze o cenzuře a plagiátství | ||
3. 2. 2006 | Bush řekl Blairovi: "Invazi do Iráku provedeme stůj co stůj" | ||
3. 2. 2006 | Vydali byste v Německu antisemitské kreslené vtipy? | ||
3. 2. 2006 | Štěk | Bohumil Kartous | |
2. 2. 2006 | Zapomenuté slzy v Kongu | Jan Klusáček | |
2. 2. 2006 | Bush: Amerika se zbaví závislosti na ropě | ||
2. 2. 2006 | Amerika: Je energetická změna reálná? | ||
2. 2. 2006 | Sedlecký vyloučen z České komory architektů? | Jan Mech | |
1. 2. 2006 | Ombudsman: "Postup policie na CzechTeku byl nepřiměřený" | ||
1. 2. 2006 | Jistoty a Prosperita = elektrifikace a sověty | Jaroslav Pour | |
1. 2. 2006 | Klaus by měl veřejně přiznat, že jeho privatizační metody byly katastrofální | Václav Žák |