2. 2. 2006
O segregované výuce romských dětítisková zpráva Evropského centra pro práva Romů Evropské centrum pro práva Romů (ERRC) představuje vydání českého překladu svojí publikace "Stigmata: Segregovaná výuka Romů ve školách střední a východní Evropy, průzkum modelů segregovaného vzdělávání Romů v Bulharsku, České republice, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku", publikované v anglickém originále poprvé v roce 2004. Analýza komentující vývoj v České republice zejména s ohledem na vydání nového školského zákona v roce 2005 byla pro toto vydání dobrovolně poskytnuta českými autory. |
Rasová segregace Romů ve vzdělávání ve střední a východní Evropě způsobila nenapravitelné škody mnoha generacím Romů. Romové byli vychováváni se stigmatem méněcennosti, byl jim odepřen rovný přístup ke vzdělání i pracovnímu uplatnění a bylo jim zabráněno užívat výhod vzdělávání a života v multikulturní společnosti. Vytvoření segregovaných škol pro Romy proběhlo částečně jako důsledek celkové segregace obyvatelstva. Jindy k rasové segregaci vedlo fungování vzdělávacího systému v zemích, které vylučovaly Romy z důvodů jejich zvláštního jazyka a kultury. A konečně byla rasová segregace důsledkem vědomého úsilí škol a jiných úřadů oddělit romské děti od neromských z důvodů sahajících od osobní zášti vůči Romům až k ústupkům tlaku neromské veřejnosti. ERRC podniklo výzkum v zemích střední a východní Evropy dokumentující empirické fakty o separátním vzdělávání Romů a praktiky, jejichž výsledkem byla segregace ve školách. "Stigmata" popisují nejobvyklejší formy segregace romských dětí ve vzdělávání založené na jejich etnickém původu. V každé z pěti zkoumaných zemí byla zaznamenána nesrovnatelně nižší kvalita vzdělávání oproti průměrným standardům. Do dnešního dne vlády nedokázaly zavést opatření, jež by segregaci bránila. S výjimkou Maďarska, které na počátku tohoto tisíciletí zavedlo opatření, která mají zabránit segregaci ve speciálních školách a vést k eliminaci některých forem segregace ve školách, se žádná z dotčených vlád nepokusila o žádný zásadní krok směrem k desegregaci vzdělávacího systému. Publikace obsahuje doporučení pro státní orgány. Komplexnost problému segregovaného školství si vyžaduje důkladnou právní a vzdělávací reformu. Stěžejní body představuje prevence další segregace a dosažení rovného zacházení ve vzdělávání. Výsledkem desegregace by mělo být:
Stigmata jsou výsledkem výzkumu provedeného v letech 2002-2003 s přispěním Fondu pro projekty v oblasti lidských práv Ministerstva zahraničních věcí Velké Británie a za stěžejní podpory Institutu otevřené společnosti, Fordovy nadace a Trastu Rubena a Elisabeth Rausingových. Aktualizovaný výzkum v České republice byl prováděn v únoru 2005 skupinou výzkumníků ERRC, Ligy lidských práv a Společenství Romů na Moravě. Tento výzkum byl uskutečněn s podporou Akčního programu Evropské komise pro boj s diskriminací. |