24. 3. 2005
Klacek v rukou mediálních ideologů?Reakce na článek Štěpána Kotrby Klacek v rukou novinářských troglodytů. Se zájmem, postupně přerůstajícím v údiv, jsem si přečetl článek Štěpána Kotrby (člena Rady pro Český rozhlas) s titulkem Klacek v rukou novinářských troglodytů, uveřejněný na internetovém serveru Britské listy dne 23. 3. 2005, píše Kamil Miketa, ředitel agentury Korzo. Autor v něm mimo jiné líčí svou představu o fungování tiskové agentury Korzo.cz, jejímž jsem spoluzakladatelem a nynějším majitelem na příkladu zprávy o tom, že se zpěvačka Helena Vondráčková rozhodla obrátit se v záležitosti svého sporu s publicistou Janem Rejžkem na štrasburský soud.Předně se chci důrazně ohradit proti tvrzení, že tisková agentura Korzo.cz má smlouvy s celebritami a je placená za to, že o nich uveřejňuje články. |
Tisková agentura Korzo.cz žádnou takovou smlouvu nemá, v našem zpravodajském servisu již šestý rok uveřejňujeme zajímavosti a novinky ze světa českých a zahraničních známých osobností. Ve více než 20 000 článcích, které jsme za tu dobu uveřejnili, se "vystřídalo" více než 1000 českých a zahraničních celebrit, přičemž základním kritériem při výběru článků je nejen zajímavost tématu, ale stejně tak důraz na ověření publikovaných informaci. I proto nebyla na tiskovou agenturu Korzo.cz za celou dobu svého působení podána jediná žaloba. Mezi divize společnosti Korzo.cz, s. r. o. patří - kromě tiskové agentury, nakladatelstvími multimediální divize -- rovněž komunikační divize Presnews.cz, která pro své klienty z řad obchodních společností i společností působících ve sféře show-bussinesu zajišťuje standardní služby například v oblasti servisu tiskových zpráv, zajišťování tiskových konferencí, či pořádání společenských či prezentačních akcí. To považuji za zcela normální a legitimní produktovou nabídku v rámci portfolia soukromé společnosti, zaměřené na činnost v oblasti médií. Autor článku zřejmě přehlédl, že služby v oblasti "PR a reklama" nabízí na svých internetových stránkách (www.ctk.cz) například i veřejnoprávní Česká tisková kancelář, aniž by ji někdo mohl podezírat z nekalých mediálních praktik. Koneckonců i veřejnoprávní Český rozhlas má své vlastní vydavatelství knih, CD a MC (které inzeruje a on-line prodává knižní tituly na www.cro.cz), na čemž nespatřuji nic neobvyklého či zarážejícího. Rovněž jsem naprosto nepochopil výrok autora o (cit.)"dezinformační informaci o tom, že se Vondráčková odvolá k Evropskému soudu pro lidská práva..." Pravda je taková, že tisková agentura Korzo.cz jako první přinesla informaci, ověřenou osobně u Heleny Vondráčkové, o tom, že se zpěvačka hodlá odvolat ve výše zmiňované kauze k Evropskému soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Tuto informaci - doplněnou samotnými redakcemi médií o další citace Heleny Vondráčkové - v nichž vysvětluje své rozhodnutí obrátit se na štrasburský soud, postupně publikovaly všechny tuzemské televizní stanice, velká část celoplošných rádií, deníků i internetových médií. Mimo jiné i "nebulvární" Radiožurnál, patřící pod veřejnoprávní Český rozhlas, který tuto zprávu uvedl hned druhou v pořadí za aktuální informací o klesajících hladinách českých toků, které hrozily povodněmi, přičemž až po této zprávě následovala například informace o tom, že předseda Evropské komise José Barroso uvítal dohodu ministrů financí Evropské unie o reformě paktu stability a růstu (Radiožurnál, Stalo se dnes, 21.3. 2005, 21.00h). Další poznámka autora o (cit.)"líných redakcích", přebírajících servis tiskové agentury Korzo.cz, rovněž svědčí o ne příliš velké znalosti problematiky tiskových agentur. Agenturní zpravodajské servisy přebírá většina českých i zahraničních médií především proto, že tyto materiály zvyšují informační pestrost médií a v neposlední řadě šetří lidské zdroje a tím i náklady médií. Opět se nabízí otázka, zda je i Český rozhlas -- v jehož Radě autor článku působí - takovým "líným médiem", když používá servis ČTK, Reuters či DPA..? Osobně si to nemyslím, protože mantinely světa veřejnoprávních i soukromých médií dnes již naštěstí nepodléhají žádným mediálním ideologům či plánovačům. Kamil Miketa generální ředitel KORZO.CZ, s. r.o. |