22. 2. 2005
Multinacionální společnosti:Čeští zaměstnanci nemají dostatečnou kvalifikaciČeští zaměstnanci, kteří se ucházejí o práci v pražských pobočkách hlavních multinacionálních společnosti, nemají základní kvalifikaci, píše tento týden pražský hospodářský list Czech Business Week, vycházející v angličtině. Zahraniční investoři vyjadřují znepokojení, že čeští pracovníci nemají tzv. "měkkou kvalifikaci": neumějí komunikovat, neumějí dobře pracovat v týmu a efektivně vyjednávat. Špatně zvládají cizí jazyky a neumějí řádně zacházet s počítači. |
Zahraniční investoři prý nechtějí poukazovat otevřeně na tyto nedostatky, avšak podle CBW, zástupce státní organizace CzechInvest přiznal 15. února na setkání s investory, že vláda bude muset začít podnikat specifické kroky, aby si Česká republika udržela konkurenceschopnost se sousedními postkomunistickými zeměmi. Česká republika už v podstatě zcela přišla o svou atraktivitu pro ty zahraniční investory, kteří by chtěli v ČR zakládat továrny pro zvýšenou výrobu na základě nízkých nákladů na zaměstnance. Zahraniční firmy nyní v ČR hledají kvalifikované zaměstnance, například odborníky na informační technologii a účetní odborníky. Jejich kvalifikace se považuje za srovnatelnou s kvalifikací obdobných odborníků na Západě, avšak v ČR jsou podstatně levnější. Velké nadnárodní společnosti jako DHL, Exxon Mobil a Accenture otevírají v Praze svá servisní střediska. Hlavním problémem při rozšiřování těchto center je, že i když čeští pracovníci, najímaní pro práci v těchto střediscích, mají sice solidní kvalifikaci v určitém oboru, když mají spolupracovat v týmu, předložit výsledky své práce, komunikovat a řídit podřízené, nejde jim to, dochází k chaosu. Vedoucí pracovníci nejsou schopni konstruktivně komunikovat se zaměstnanci. Mnoho manažerů stále ještě bere jakoukoliv kritiku příliš osobně. Čeští zaměstnanci také neumějí jazyky. Sice dokáží říci, kde byli na dovolené, ale nedokáží komunikovat o technických záležitostech. Střediska multinacionálních firem potřebují především angličtinu, ale také zaměstnance s dalšími jazyky, jako je norština, švédština a ukrajinština. Západní firmy tedy posílají své české zaměstnance do zahraničí na doškolování. Mimo jiné dostávají při tomto školení případy, které mají řešit, a očekává se, že dokáží výsledky své práce vysvětlit a obhájit. Součástí školení je také výuka ohledně toho, jak vést schůzi a jak dospět ke konkrétním závěrům. Kompletní článek v angličtině ZDE |