27. 9. 2004
Přesun brněnského nádraží je v každém případě potřebný a správnýSmrkovského argumenty a pseudoproblémy zamindrákovaných "strážců veřejného blaha" jsou opět na stole"Nebojím se referenda občanů, protože věřím v jejich soudnost" Jde do tuhého. Za několik dní Brno zažije velký happening v podobě prvního městského referenda. Ať žije přímá demokracie! řekne si jistě mnoho lidí. Odborný problém se politikařením posunul do polohy, kterou mají vyřešit občané - laici. A na ně je útočeno všemi dostupnými, ale i nevkusnými prostředky. Některé e-maily, které jsem dostal já nebo mí kolegové, lze snad považovat i za šíření poplašné zprávy. Praví se v nich, že přesun nádraží potrvá více jak dvacet let, úplně vysaje městský rozpočet, nakonec nezbude ani na údržbu chodníků, odsun vyvolá zmatek ve veřejné dopravě, chaos vznikne i pro řidiče osobáků atd. Vše končí výzvou podle vzoru "obejděte všechny své známé, překonejte ostych a navštivte všechny lidi ve své ulici, vchodu a přesvědčujte je o variantě nádraží v centru". Proč? |
Tento téměř totalitní atak je bezesporu reakcí na dlouhodobou neschopnost vedení města komunikovat s veřejností a přiblížit jí projekt přestavby železničního uzlu včas, srozumitelně a s ohledem na koncepci trvale udržitelného rozvoje. Již při výstavbě současného nádraží před téměř dvěma stoletími odborníci věděli, že se jedná o provizórium, které nemůže do budoucna obstát. Celé generace architektů a urbanistů později přinášely náměty a projekty, které by svízelnou dopravní situaci a průjezd vlaky městem řešily. Není pravda, že radnice předkládá tento projekt jako nóvum, podobné jsou však argumenty, které ho negují. Již v šedesátých letech minulého století se brněnským občanům na mítinku vysmál tehdejší předseda federálního shromáždění soudruh Smrkovský, když zdůvodňoval, že potřebné dvě a půl miliardy nelze uvolnit a že by rád viděl vládu, která by takovýto šílený projekt schválila. A jsou tu opět stejné hlasy, vedené v podstatě ve stejném duchu, které chtějí projekt přestavby železničního uzlu uspat, nejlépe na celé další století. Nechci se zabývat detailně ekonomickou a odbornou problematikou této akce při posouzení efektivnosti řešení přestavby uzlu, ale jako designér mohu garantovat, že projekt - ač przentován jako velkolepý, je v každém případě potřebný a správný. Má požadované parametry uživatelského komfortu na úrovni světového standardu. A navíc odpovídá duchu a vzmachu generací našich předků, kteří dokázali v klidném a idylickém prostředí pisáreckého údolí zbudovat stejně ambiciózní projekt brněnského výstaviště, z něhož my všichni, a tedy i ti bolestínští zastánci nehybnosti, profitujeme. Naši předci tehdy vsadili na budoucnost a my jsme jim za to dodnes vděčni. Udělali z provinčního města město evropského střihu. Naší povinností dnes je navázat na hodnotu takovýchto činů a nepřipustit v referendu variantu nihilismu a zápecnictví. Brno je nemocné město, především proto, že o cokoliv se snaží jedna skupina, hned v zárodku druhá parta neguje. Máme více než patnáct let díru na náměstí Svobody, na jejíž zacelení bylo vypsáno několik architektonických soutěží. Vždy se našel někdo, kdo křičel víc nahlas a poslal celý projekt ke dnu. Důvodem může být skleněná věžička, v jiném případě "moc skleněná" fasáda, příště se určitě najde zase jiný pseudoproblém. Vždy je za tím neukojená ambice tu nezvolených, tu opozičních, tu zamindrákovaných samozvaných "strážců veřejného blaha". Členové Rady a Zastupitelstva města Brna prošli řádnými demokratickými volbami a zvítězili v nich. Od roku 1989 je projekt přestavby železničního uzlu legálně "na stole" a prošel řadou oponentur, včetně toho, že tento záměr byl vládou schválen. Město má stabilní politické vedení a proto má nejen morální právo rozhodovat o osudu takto přijatých rozvojových koncepcí. Je to legální, legitimní a platí to všude ve vyspělém demokratickém světě. Nebojím se referenda občanů, protože věřím v jejich soudnost. Hlavně občané ze severních částí Brna by měli projevit velkou míru solidarity s "jižany", kteří uskutečněním projektu získají to, co "seveřané" mají od nepaměti. Tedy stejnou kvalitu přístupu k centru. A zcela na okraj by mně zajímalo, kde a v kterých čtvrtích příznivci referenda bydlí. Karel Kobosil je ředitelem Design centra ČR, a stal se kandidátem hnutí Nezávislí na senátora za Brno Doplňkové informace redakce Britských listů a další informační zdroje:
Místní referendumMístní referendum o otázce: Souhlasíte s tím, aby město Brno v samostatné působnosti podniklo všechny kroky k modernizaci železniční stanice Brno-hlavní nádraží ve stávající poloze podél ulice Nádražní? se na území statutárního města Brna uskuteční v sobotu dne 9. října 2004. Hlasování začíná v 8.00 hod. a končí v 16.00 hod.Pokud vás složitě formulovaná otázka mate, pak vězte, že kdo chce hlasovat pro nové nádraží na starém místě pak na hlasovacím lístku v referendu zvolí ANO. Kdo chce hlasovat pro přesun nádraží na nové místo pak na hlasovacím lístku v referendu zvolí NE. Hlasovací lístky nebudou občanům roznášeny do schránek před konáním referenda, oprávněný občan obdrží hlasovací lístek od okrskové komise přímo v hlasovací místnosti. Hlasovací místnosti budou umístěny ve stejných objektech, ve kterých se konají běžné volby. J. Myslivec: Kauza brněnské hlavní nádraží - Obecný přehled a historie ZDE Přestavba železničního uzlu - ofic. stránky projektu ZDE Přestavba železničního uzlu - Šance pro Brno - stránky magistrátu Brno ZDE
Přestavba železničního uzlu - Předkládací zpráva vládě ČR z roku 2002 ZDE
stránky občanské koalice Nádraží v centru ZDE stránky Brněnského dopravního kruhu k přestavbě železničního uzlu Brno ZDE |
Přesun brněnského nádraží - téma voleb | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
27. 9. 2004 | Smrkovského argumenty a pseudoproblémy zamindrákovaných "strážců veřejného blaha" jsou opět na stole | Karel Kobosil | |
24. 9. 2004 | Nádraží u Svratky aneb Utopené miliardy | Josef Ludvík |