16. 9. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 9. 2004

Po tři dny vězněm Paříže

Když se letadlo společnosti ČSA, v němž jsem seděl, přiblížilo k pařížskému letišti Charles de Gaulle, ranní slunce prozářilo oblohu, a já se radoval, že konečně taky jednou budu mít příjemný přestup, ne jako v tom věčně deštivém Amsterodamu. Netušil jsem, jak hluboce se mýlím. Sotva letadlo přistálo, vydal jsem se hledat přepážku 'Transfer', protože mi v Praze řekli, že na právě takto označené přepážce si mám vyzvednout palubní lístek pro další cestu. Přepážku 'Transfer' jsem našel celkem snadno; postavil jsem se do fronty a čekal. Přitom jsem si všiml, že všichni kolem mě vypadají nápadně nervózně: Američan, který stál za mnou, stále vykřikoval, že Francouzi jsou známí svými obstrukcemi, zatímco pravděpodobně anglická rodina přede mnou plakala, že jim uletělo letadlo.

Já sám jsem byl celkem klidný, na přestup jsem měl ještě skoro dvě hodiny; zpoždění, s nímž letadlo ČSA přistálo, se mi nezdálo být významné. Nervozita ostatních cestujících mi byla o to divnější, že já sám jsem neměl dojem, že by se dělo něco mimořádného, všechno se zdálo být otázkou několika málo minut -- kolem fronty chodil mladý muž v uniformě, bral si od cestujících doklady a mluvil s nimi, takže to vypadalo, že některé drobnější záležitosti dokáže vyřešit operativně; ne všichni tedy budou muset čekat...

Když přišel ke mně, ukázal jsem mu pas a letenku s žádostí o palubní lístek. On si letenku vzal a odešel s ní do kanceláře, takže jsem si myslel, že se za chvíli vrátí s letenkou, doplněnou o palubní lístek. To se bohužel nestalo. Když jsem asi po hodinovém čekání konečně přišel na řadu, nevěřil jsem vlastním uším, když mi úřednice s celkem milým úsměvem sdělila, že mi právě uletělo letadlo. "Jak to, že uletělo, odlétá přece zhruba zhruba za hodinu?" "Když myslíte..." řekla, a gestem mi naznačila, že to tedy můžu zkusit stihnout.

Stále ještě jsem nechápal, proč bych letadlo neměl stihnout, hodina je přece dost dlouhá doba! Požádal jsem ji, zda by mi mohla vrátit letenku, kterou mi předtím ten mladý muž v uniformě odnesl do kanceláře. Přinesla ji a podala mi ji. Zeptal jsem se na palubní lístek a ona mi sdělila, že palubní lístek mi vydají na jiné přepážce. Nezdržoval jsem se vyptáváním, proč mě tedy nechali čekat zhruba hodinovou frontu, když přece ten mladý muž v uniformě musel vědět, že -- stejně jako většina ostatních cestujících -- spěchám na další spoj.

Proběhl jsem skleněnými dveřmi a nasedl do letištního autobusu, který mě měl dovést na terminál č. 1, z kterého mělo odlétat mé letadlo. Řidič černé barvy pleti rozhodně nikam nespěchal. Dokonce ve mě svou pomalostí vyvolával dojem, že se snad domnívá, že veze skupinku turistů na vyhlídkovou projížďku; úsměvem mi dával najevo, že se mým ťukáním na hodinové sklíčko v žádném případě nenechá nijak znervóznit. To už mi začínalo docházet, proč Francouzská spojka nemohla být jiná než francouzská a proč střecha, která spadla jen tak, sama od sebe, aniž by bylo zemětřesení, nemohla spadnout nikde jinde než tady.

K terminálu č. 1 jsme přijeli sotva dvacet minut před odletem a fronty, které jsem uviděl před sebou, mě konečně přivedly k poznání, že svůj spoj opravdu nestihnu.

Na informacích mi poradili, abych se obrátil na Air France; ta prý smluvně zastupuje ČSA a mohla by mi poskytnout odškodnění, vzhledem ke zpoždění, které letadlo z Prahy mělo. Jenomže na Air France mi řekli, že letadlo ČSA mělo zpoždění jen asi dvacet minut, a to je prý příliš málo na to, aby mi odškodnění poskytli. Bohužel, další letadlo poletí až za tři dny.

Zeptal jsem se tedy, zda si mohu alespoň vyzvednout svoje druhé zavazadlo, to, které se přepravuje v nákladním prostoru. Řekli mi, že to samozřejmě mohu, protože považovali za vyloučené, aby zavazadlo bylo naloženo bez příslušného zavazadlového lístku, který jsem měl u sebe. Jen prý si pro ně musím zajít na zavazadlovou službu. Na zavazadlové službě mi asi po dvouhodinovém marném hledání (opět s milým úsměvem) sdělili, že velmi litují, ale že zavazadlo bylo již naloženo a že si je tedy budu moci vyzvednout po svém příletu v cílové stanici. Takto obsloužen českými a francouzskými aeroliniemi a personálem pařížského letiště nezbylo mi tedy nic jiného než tři dny zůstat v Paříži, ve městě, ve kterém jsem do té doby nikdy nebyl, jehož jazyk neovládám, kde nikoho neznám a na které jsem nebyl v nejmenším zvědavý.

Po tři dny jsem si tedy prohlížel Paříž. K svému nemalému překvapení jsem zjistil, že ačkoliv jsem se o Paříž nebo o francouzskou kulturu vůbec nikdy vědomě nezajímal, většinu Paříže jaksi znám: Eifelova věž, Champs-Élysées, Norte-Dame, Vítězný oblouk... Dokonce jsem znal i některé menší ulice či uličky, resp. spisovatele, po nichž jsou tyto pojmenovány: Avenue Victor Hugo, Rue Balzac, Rue Anatole France... Paříž má zdá se výborný marketing, a mě napadlo, zda personál místního letiště není jeho součástí.

Tomu by nasvědčovala příhoda, která se mi stala při odletu:

Protože jsem neměl peněz nazbyt a protože jsem tři dny nechtěl zůstat hlady, k snídani jsem si čokoládový zákusek; myslel jsem si totiž, že jej mohu snadno sníst i na pokoji. Tohle řešení se ukázalo jako ne moc dobré: nenakrájený zákusek se špatně jedl. To mě přimělo k úvaze, že bych si mohl obstarat nůž. Kapesní nožík obvykle nosívám v tašce, před odletem jsem ho ale jistě vyndal, uvažoval jsem. Když jsem nad tím tak přemýšlel, uvědomil jsem si, že si vlastně vůbec nepamatuji, že bych svůj kapesní nožík z tašky vyndával. Podíval jsem se tedy do ní a zjistil jsem neuvěřitelné: Byl bezpečně na svém místě! Doteď nechápu, jak to že ho letištní kontrola v Praze neobjevila!!

Další moje úvaha byla následující: Neobjevili-li můj kapesní nožík na Ruzyňském letišti v Praze, jak by ho mohli objevit na tomhle pařížském letišti Charlese de Gaulla! Na základě této úvahy jsem se tedy rozhodl ponechat si nožík v tašce. Bohužel, letištní úředníci se neřídili mou úvahou: Nožík bez nejmenších potíží našli, je tedy evidentní, že jejich neschopnost se týká jen určitých přesně definovaných oblastí. To, že nožík našli, je ovšem také to jediné pozitivní, co lze na jejich adresu říct, protože místo aby jej přiložili do zavazadlového prostoru, prostě mi jej bez náhrady zabavili. (V této souvislosti se nabízí otázka, která s tím, co popisuji, souvisí jen nepřímo, přesto by ale měla být položena: Mají letištní úředníci v Praze jiné detekční přístroje než ti v Paříži?)

Do Tchaj-peje, cíle své cesty, jsem dorazil sice s třídenním zpožděním, zato ze tří zahraničních studentů postgraduálního programu právnické fakulty místní univerzity stále ještě jako první a zadím taky jako jediný. Měl by prý přiletět ještě nějaký Američan, a taky kdosi z Francie. Nevím, co zdrželo toho Američana, proč ale včas nepřiletěl včas ten Francouz, to si dokážu snadno domyslet.

Tchaj-pej, 15.9. 2004

                 
Obsah vydání       16. 9. 2004
16. 9. 2004 Vyšetřte podezření, že v ČR dochází k sterilizaci romských žen
16. 9. 2004 Po tři dny vězněm Paříže Petr  Fiala
16. 9. 2004 Jak se dnes pobavit...?! Ladislav  Žák
16. 9. 2004 Václav Žák: Nezapomínejme, že John Bok kandidoval za ODS
16. 9. 2004 Czechtek 2002: "Mámo neblázni, přijedou -- zatancujou a odjedou" Martin "Juki" Jyrkinen
16. 9. 2004 CzechTek 2002: Vox populi aneb co na to andělé Martin "Juki" Jyrkinen
16. 9. 2004 Turecko před branami Evropské unie Radek  Vogl
15. 9. 2004 Literatura se stala terčem mediální manipulace Petr  Bílek
15. 9. 2004 Fahrenheit 9/11: Která část vašeho těla je nejošklivější? Tomáš  Tetiva
16. 9. 2004 Semeno, které spadlo do trní Rut  Brodská
15. 9. 2004 Přísná bezpečnostní opatření na kanadských letištích postihnou tisíc zaměstnanců Miloš  Kaláb
15. 9. 2004 V centru Prahy už se nebude bydlet?
15. 9. 2004 Bude zničeno bývalé Kino U hradeb? Petr  Kužvart
1. 9. 2004 Hospodaření OSBL za srpen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
16. 9. 2004 Vyšetřte podezření, že v ČR dochází k sterilizaci romských žen   
16. 9. 2004 Po tři dny vězněm Paříže Petr  Fiala
15. 9. 2004 Literatura se stala terčem mediální manipulace Petr  Bílek
14. 9. 2004 Muslimové a politické násilí   
14. 9. 2004 Jak česká média nekorigují nesmysly politiků Michal  Škop
14. 9. 2004 John Bok: "Držím hladovku, protože Gross posiluje policejní stát" Jan  Čulík
14. 9. 2004 Kotrba: "Informace, uvedené v předmětném článku byly mou autorskou spekulací" Štěpán  Kotrba
14. 9. 2004 Přírůstky do památníku Zdena  Bratršovská, František Hrdlička
13. 9. 2004 Gromanova iracionální kritika knihy Exil a politika Pavel  Paleček
13. 9. 2004 Definitívny koniec československej jari Peter  Greguš
13. 9. 2004 Jak je to se Zifčákovými "komunisty" Štěpán  Kotrba
13. 9. 2004 V zámku a v podzámčí Zdena  Bratršovská, František Hrdlička
13. 9. 2004 Neffovské "vývody": Hloupý komentář, ale obstojný hollywoodský scénář Bohumil  Kartous

Francie RSS 2.0      Historie >
16. 9. 2004 Po tři dny vězněm Paříže Petr  Fiala
3. 9. 2004 Zákaz šátků ve Francii vstoupil v platnost bez protestů   
31. 8. 2004 Francouzští novináři žádají o zrušení zákazu nosit muslimské šátky   
6. 8. 2004 Chateaubriand: Fumaroliho itinerář poezie a teroru Josef  Brož
5. 8. 2004 Korupční galaxie Charlese Pasquy se rozpadá na kusy Josef  Brož
27. 7. 2004 9. thermidor druhého roku první Francouzské republiky Jiří  Nezval
15. 7. 2004 Případ Cesare Battisti   
14. 7. 2004 Francouzka, která se měla stát terčem útoku neonacistů, si útok vymyslela   
8. 7. 2004 Giscardova ústava nedává naději   
2. 6. 2004 Baron Seillière bude vydávat i... Michaela Moora Jana  Roy
1. 6. 2004 Návštěva tibetského představitele v Paříži Simone  Radačičová
31. 5. 2004 Nastolí Francie mír na Pobřeží slonoviny? Simone  Radačičová
24. 5. 2004 Další praskliny v budově pařížského letiště   
11. 5. 2004 Vzniká proeurópska centristická strana   
3. 5. 2004 Generálov pád Peter  Greguš