23. 12. 2003
Kolosy válcují knihkupceHypermarkety po trafikantech a prodejnách hraček, potravinářského a průmyslového zboží, začínají likvidovat i knihkupce. Letošní vánoční tržby knihkupců byly zatím až o 30 procent nižší než loňské. Za takovým propadem samozřejmě celkově kolosy stát nemohou, ale několik údajů za povšimnutí stojí.
Oddělení knih včetně komiksů zavedl Carrefour, Makro i další. Vtip je v tom, že knihkupci si mohou k ceně u beletrie přihodit 30 % a na učebnicích 21 %. To je například důvod, proč ve většině knihkupectví učebnice nejsou.
|
Hypermarkety požadují na vydavatelích nekompromisně 50% rabaty. Jinak je do distribuce nevezmou. Na cestě vydavatel -- prodejce se operuje už s doporučenou cenou, takže klasická knihkupectví nakupují o dvacet procent dráž. Nemohou pak velikánům konkurovat v cenách ani ve slevách. Odtud je už jen krok k centralizované kontrole toho, co vůbec budou lidé nižších vrstev číst, co si budou myslet i koho následně volit nebo jaký životní styl vůbec zvolit. Při našich uměle nízkých mzdách se kniha stává luxusem a nejnižší pořizovací náklady u 60 % spotřebitelů nutností.
|