22. 12. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 12. 2003

Teze averroistické

Svět je věčný,
činy lidské nejsou řízeny božskou prozřetelností,
bůh nemůže dát nesmrtelnost věci smrtelné,
duše je neměnná podle filosofie, podle víry se však mění,
přírodní filosof může popírat stvoření světa,
protože je popírají přírodní důkazy.

Věřící však může popírat věčnost světa, to jest nestvoření,
protože je popírají nadpřirozené důvody,
stvoření světa není možné, ač to víra tvrdí,
filosof nemusí věřit ve zmrtvýchvstání,
neboť je nedokazatelné rozumem,
řeči teologů jsou založeny na bájích,
v křesťanství a v jiných náboženstvích jsou báchorky a výmysly,
křesťanský zákon zakazuje studium,
filosofové jsou mudrci světa,
není nic lepšího, než svoboda filosofie.

12. století

Poznámky:

1 Averroismus -- filosofický směr navazující na učení arabského lékaře, právníka a filosofa Ibn Rušda Abu-l-Valída Muhammada Ibn Ahmada Ibn Muhammada (1126 -- 1198), veskrze skvělý intelektuální kacířský směr, který měl skrze panteismus blízko k ateismu a svobodě vědeckého bádání. Tu měla umožnit teorie dvojí pravdy -- teologické a filosofické, jež jsou na sobě navzájem nezávislé. Stoupence averroismu pronásledovali svorně křesťané, židé i islám.

2. Filosofií je zde míněna veškerá světská učenost, zahrnující již nejen mudrování o světě a postavení člověka v něm, tedy filosofii v dnešním smyslu, ale i zárodky veškerých přírodních věd a technicky. Averroismus ji staví proti náboženství a teologii. Svobodu bádání postavil proti dogmatům víry.

Zaslal Petr Kužvart

                 
Obsah vydání       22. 12. 2003
21. 12. 2003 Sunday Express: Saddáma zajali Kurdové, nikoliv Američané
21. 12. 2003 Saddám měl být zadržen kurdskými jednotkami, zdrogován a poté vydán Američanům Josef  Brož
20. 12. 2003 Saddámovo zatčení: Datle v prosinci?
22. 12. 2003 Ad datle: Proč nekontaktujete odborníky?
22. 12. 2003 Ad datle: Byl Saddám zajat v červenci? Jan  Čulík
22. 12. 2003 Digitální politikum - aneb říkají-li dva totéž, bývá to většinou totéž Štěpán  Kotrba
22. 12. 2003 Z tunelu do tunelu Ivan  Hoffman
22. 12. 2003 Předvánoční úvaha o institutu milosti Zdeněk  Jemelík
22. 12. 2003 České školství se už nemá kam dál rozkládat Hynek  Hanke
22. 12. 2003 Je české školství skutečně tak mizerné? Ivo  Poláček
16. 12. 2003 Tip na vánoční dárek: nový výbor z Britských listů
22. 12. 2003 Francouzi mají právo zakázat nošení náboženských symbolů ve školách
22. 12. 2003 Odškodnění obětem agrese Josef  Vít
22. 12. 2003 Teze averroistické
20. 12. 2003 Vykašlete se na New York, nakupte vánoční dárky v Bratislavě,
22. 12. 2003 Zemanov odkaz na Slovensku Martin  Muránsky
19. 12. 2003 Zapatisté v Mexiku: deset let revoluce Ondřej  Slačálek, Alice  Dvorská
19. 12. 2003 Nejpřísnější právo může znamenat i největší bezpráví Jiří  Dolejš
18. 12. 2003 Politický konsensus ve Francii je jiný
19. 12. 2003 Svědectví Zdeněk  Bárta
19. 12. 2003 Prichádzajú anjeli... Martina  Nemethová
19. 12. 2003 Nesnáze českého udělování milostí Jan  Čulík
20. 12. 2003 Štěpán Kotrba navržen členem Rady Českého rozhlasu Jan  Čulík
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 12. 2003 Valná hromada Občanského sdružení Britské listy
30. 11. 2003 Hospodaření OSBL za listopad 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech