Přes ležérní úvod se tento text hodlá vážněji zabývat vybranými otázkami sociální soustavy, abstrahujíc od dalšího komplexu opatření prezentovaných pod hlavičkou reforma veřejných rozpočtů. Je tomu tak z důvodu obsáhlosti celé materie, jíž svojí ekonomickou váhou dominuje právě sociální sféra. Jako důkaz stačí uvést, že pouze výdaje na důchody v roce 2002 překročily hranici 200 mld Kč, přičemž zákon č. 579/2002 Sb. o státním rozpočtu České republiky na rok 2003 stanovil celkové výdaje částkou 795362391000 Kč. Výdaje na důchody jsou tedy vyšší než jedna čtvrtina celkového objemu a při dosavadním vývoji ekonomiky bude jejich podíl dále stoupat. Jde tedy o pokus korigovat některé zkreslené pohledy na problematiku a systematicky živené mýty.
Sociální dávky
V úvodu několika poznámek považuji za účelné vyjádřit schématicky základní vazby soustavy, protože zde občas dochází k matení pojmů, stejně jako v chápání slovního spojení sociální dávky. Za sociální dávky jsou totiž často považovány pouze dávky státní sociální podpory, a to bohužel i ze strany těch, kteří si osobují právo současný systém modifikovat.
SOCIÁLNÍ
DÁVKY |
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ |
HMOTNÉ ZABEZPEČENÍ Uchazečů o zam. |
STÁTNÍ SOCIÁLNÍ
PODPORA |
SOCIÁLNÍ
PÉČE |
NEMOCENSKÉ POJIŠŤĚNÍ |
Důchodové POJIŠŤĚNÍ |
Tzv. podpora v
nezaměstnanosti |
|
|
"Krátkodobé" zhoršení
zdravotního stavu
(do 12 měs.) |
Stáří, invalidita,
úmrtí "živitele" |
Schéma samozřejmě zdaleka nepostihuje veškeré
korelace, poskytuje však určitou představu o komplikovanosti struktury a funkci
jednotlivých segmentů. Již z pojmu sociální vyplývá, že
prostřednictvím poskytování dávek společnost saturuje své příslušníky, kteří
potřebují pomoc. Činí tak zpravidla pro ztrátu příjmu, resp. neschopnosti
jednotlivce si příjem opatřit, ať již z důvodu zdravotních, tak i
"objektivně společenských."
Náhrada příjmu (a další požitky) je založena na
principu solidarity. Její
formy jsou různé, od solidarity bohatých s chudými, mladých se starými,
zdravých s nemocnými, bezdětných s těmi, co děti mají atp. Vyspělé
společnosti vycházejí jednak z obecně humanitních idejí, jednak
z mechanismu, kdy ten, kdo v určitém období sám přispíval, tak posléze
obdobné příspěvky přijímá. Zároveň, a to nejen v poslední době, se
společnost snaží příspěvky dlouhodobě monitorovat, usměrňovat, evidovat a vázat
je na budoucí nároky ve vybraných částech sociálního systému.
Typické je to u dávek sociálního zabezpečení, tedy
nemocenského a důchodového pojištění. Paradoxně právě u nich je sice nárok na
poskytování jasně vymezen, ale míra ekvivalence relativně nízká. Lapidárně
řečeno: Ze systému sociální podpory nebo sociální péče čerpá nominálně méně
občanů, než kolik jich přispívá, výše požitků je však často nepřiměřená
předchozím odvodům (ve formě daní), přičemž se ale úspory hledají především
v systému sociálního zabezpečení.
Jen pro pořádek si proto ještě
připomeňme, jak se odvádí pojistné na sociální zabezpečení.
POJISTNÉ NA SOCIÁLNÍ
ZABEZPEČENÍ
30.4 % |
NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ
4.4 % |
Důchodové
POJIŠTĚNÍ
26 % |
ZAMĚSTNANEC
1.1 % |
ZAMĚSTNAVATEL
3.3 % |
ZAMĚSTNAVATEL
19.5 % |
ZAMĚSTNANEC
6.5 % |
K druhému schématu je třeba zdůraznit, že se jedná
o odvody z tzv. hrubé mzdy ze závislé činnosti, které odvádí
zaměstnanec (nikoli tedy osoba samostatně výdělečně činná) a zaměstnavatel, a
připomenout, že spolu s pojistným na sociální zabezpečení je odváděn i
příspěvek na státní politiku zaměstnanosti (hmotné zabezpečení uchazečů o
zaměstnání má ostatně také charakter sociální dávky).
Modrá šance
Obě tabulky můžeme využít jako východisko či rámec
k dalšímu glosování aktivit naší politické scény. Začněme ho nedávnou
iniciativou poslance Tlustého, který před prázdninovými měsíci navrhl zavedení
rovného, permanentně vypláceného sociálního příspěvku (v měsíční výši 3500 --
4000 Kč). Protože ideu poprvé zveřejnil v průběhu diskusního pořadu
Sedmička komerční televize Nova, jako něco, co dokumentuje, že opozice nespí, že
připravuje cosi jako alternativu vládní reformy veřejných financí, vnímám návrh
s určitou rezervou, především jako politické gesto.
Nicméně jmenovaný i nadále obhajoval svoji
představu a následně ji jednak zpřesňoval, jednak rozvíjel. Dokonce se stala
součástí alternativy reformy veřejných financí ODS nazvané Modrá šance. Proto se
jí krátce věnuji. Její nespornou výhodou je úžasná jednoduchost, ať již
administrativní, tak i legislativní. Na druhé straně vzbuzuje podezření, že
autor sociální systém nezná ani nechápe. V tom také spatřuji její naprostou
zcestnost. Pod hlavičkou sociálna by totiž saturovala ty, co sociální dobrodiní
státu vůbec nepotřebují.
Naopak potřební by většinou dostávali tak málo, že
institut sociálního minima by pozbyl úplně význam. Tyto zjednodušující tendence
mají ovšem i jeden naprosto zásadní význam, který si jejich autoři plně
neuvědomují. V určitém "extenzivním kontextu" by tak postupně pozbyl význam
i stát, a tudíž i jeho vrcholní představitelé, mezi něž poslanci a senátoři
samozřejmě patří. Rezignace na sociální funkci je totiž rezignací na jednu
z elementárních funkcí státu.
Proto snad ani nemá význam kritizovat nákladnost
tohoto virtuálního systému, protože platba všem osmnáctiletým a starším ve výše
uvedeném intervalu (a to ještě s předpokladem valorizace) by rapidně překročila
současný objem prostředků spotřebovávaných na důchody. Signál k voličům je
ovšem jasný: "Podívejte se, ČSSD -- v rozporu se svými sliby -- se Vám chystá
uždibovat z dosud poskytovaných prostředků. To my , ačkoli jinak
kritizujeme nákladnost systému, Vám ještě přidáme, a vlastně nás ani nezajímá,
jak s příspěvkem naložíte." Protože zdravých a výdělečně činných je
v Česku (naštěstí) pořád ještě více než starých, nemocných a
nezaměstnaných, jsou adresáti nacházející se v množině voličů zřejmí.
Pokud jde o ČSSD, je obvinění obsažené
v podtextu samozřejmě odůvodněné. Přístup vládní koalice je zásadně opačný.
Na rozdíl od návrhu ODS sice její soubor opatření postrádá jakoukoli kreativitu,
lepší ale střízlivost ve vládním podání, než bezbřehá tvořivost v podobě
permanentního sociálního příspěvku.
Šetří se na optimalizaci funkčnosti státu nebo na
platy jeho představitelů?
Představám exekutivy ovšem nelze v řadě
ohledů upřít odůvodněnost, nicméně vedle neplnění slibů jí musíme vyčítat právě
naprostou absenci invence. V podstatě tak lze obtížně hovořit o reformě,
spíše o administrativních zásazích vydávaných za legislativní opatření. Toto
počínání můžeme přirovnat k úpravě jídelního lístku v restauraci, kdy
v nabídce jídel sice většinu položek ponecháme, ale tu nahradíme kachnu
kuřetem, tady kýtu plecí, místo zelí dáme někde špenát, knedlíků bude standardně
méně, přičemž bramborové vůbec zrušíme.
Menu vypadá v podstatě stejně,
jen kalorická hodnota je nižší. Restaurace ale stojí hrdě dál a navíc se tváří,
že vlastně hostům prospívá. Budou méně obézní. Nezaujatému pozorovateli ale
jaksi uniká jiný smysl kromě restrikce. Neví, kam takto uspořené finance
směřují, na co se použijí. Zda restaurace
bude digitalizovat jídelní lístky, zavádět objednávky prostřednictvím terminálů
a platby výlučně elektronickými kartami. O hosty tu nejde, protože je nesporné,
že by si raději dali kachnu se zelím placenou keš, než brambory na loupačku
hrazené pomocí bezhotovostní operace.
Nemocenské (pojištění)
Nicméně opusťme imaginární hospodu a vraťme se do
reálného světa seniorů, nezaměstnaných a nemocných. Začneme s kategorií
naposledy uvedených, tedy přesněji řečeno těch, kteří ztrácejí schopnost
pracovat krátkodobě a jimž má nemocenské a další dávky nahradit ztrátu příjmu z výdělečné činnosti. Ještě na počátku
minulého desetiletí nechybělo v zákoně č. 54/1956 Sb., o nemocenském
pojištění zaměstnanců, ustanovení § 1, podle něhož bylo "posláním
nemocenského pojištění zaměstnanců zajistit pracujícím a jejich rodinám spolu s
ochranou zdraví zabezpečení pro případ nemoci a mateřství, jakož i přídavky na
děti přispívat ke zdravému vývoji nové generace..."
Paragraf byl s účinností od
1. 1. 1993 zrušen, což ale na podstatě a
smyslu právního předpisu nic nemění. ČSSD však lze připsat k dobru, že za
její vlády zůstala zachována filozofie předpisu a že navíc zavedla nový způsob
stanovení denního vyměřovacího základu pro výpočet dávek (§ 18 zmíněného
zákona). Ten byl před tím po dlouhou dobu zmrazen na částce 270 Kč. Zavedení
dynamických redukčních hranic tak posunulo částku denního vyměřovacího základu
postupně až na 606 Kč v letošním roce (samotné nemocenské ovšem činí 50 %,
resp. 69 % denního vyměřovacího základu).
Nyní se tohoto svého kroku ČSSD, potažmo vládní
koalice zalekla a nejenže dočasně navrhuje valorizaci redukčních hranic nadále
pozastavit, ale zároveň první redukční hranici vyměřovacího základu pro výpočet
nemocenského za dobu jeho poskytování po dobu prvních 14 kalendářních dnů trvání
pracovní neschopnosti či karantény ještě redukovat na 90 %, tedy snížit o 48 Kč
na 432 Kč. Ranou jistoty je pak snížení procentní sazby za období prvních tří
kalendářních dnů pracovní neschopnosti z 50 % na 25 %
Vzhledem k charakteru tohoto pojednání nemá
význam zaobírat se dalšími podrobnostmi včetně např. prodloužení rozhodného
období ze současného čtvrtletí na jeden rok. Podstatné je, že většina dopadů
problematicky zdůvodňovaných změn postihne především střední a nízkopříjmovou
vrstvu obyvatel, pro kterou je sociální systém rozhodně důležitější než pro
"bohatší." (Skupina s průměrnými příjmy nad 20000 Kč měsíčně ostatně již
nyní pobírá nemocenské s ekvivalenci výrazně se snižující s rostoucí
úrovní příjmu.)
Zdůvodnění, že " jde o opatření, které může působit proti zneužívání
pracovní neschopnosti," je
inkorektní, protože už samo o sobě obsahuje pochybnosti a navíc hovoří o
"zneužívání," které není prokázáno. Protože, pokud by prokázáno bylo, ke ztrátám
by při správném fungování správního orgánu nedocházelo. Takže jde o spekulaci,
která v tom horším případě hojí nesystémově insuficienci státu na úkor jeho
slušných občanů.
Připravované změny v důchodovém pojištění
(základní systém)
Mnohem významnější pole pro úspory však
představuje druhá část soustavy sociálního zabezpečení, tedy důchodové
pojištění. Je také samozřejmě nejnákladnějším odvětvím celého sociálního
systému. Chtělo by se říci, že důchodci prostě vadí. Spíše je to ale tak, že
důchodce jako takový je vnímán jako indiferentní jedinec z obrovské množiny
starých nebo nemocných lidí, s nímž je třeba nakládat přiměřeně jeho
nejnutnějším potřebám se zřetelem na blaho státu, zejména její kasu. Málokdo ze
ctihodných zákonodárců si v takové chvíli současně vybaví vlastní rodiče či
prarodiče.
Přesto nutno přisvědčit zejména odůvodněnosti
kroků týkajících se zvýšení věkové hranice pro vznik nároku na starobní
důchod a zavedení nových
podmínek účasti osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) na důchodovém pojištění.
Zvýšení důchodového věku je
nezbytné
Průměrný věk roste, zkvalitnila se lékařská péče a
tedy i kondice nezanedbatelné části populace, průměrná doba dožití se
prodlužuje. Se změnou těchto faktorů tudíž nelze uplatňovat východiska z doby
před deseti nebo dvaceti lety. Stejně tak zvýhodnění žen dávno ztratilo
opodstatnění, zejména uvědomíme-li si, že se v průměru dožívají vyššího
věku než muži. Přitom tempo postupného zvyšování je zachováno, takže je
rozloženo do značného časového období, které má být ukončeno až v roce 2025
- není tedy nijak bolestivé. Spíše si dovolím nevyloučit v budoucnu jistou
akceleraci a zároveň prognózovat další zvyšování věkové hranice. Limit 63 let
nebude již s největší pravděpodobností v uvedeném roce
platit.
Povinná účast na důchodovém pojištění OSVČ
(vykonávajících samostatnou výdělečnou činnost jako hlavní), tedy bezvýjimečná
platba z minimálního vyměřovacího základu a jeho postupné zvyšování (50 %
rozdílu mezi dosaženými příjmy a vykázanými výdaji v roce 2006) jsou
opatření, která dotčené osoby sice většinou nepřijmou s nadšením, obecně
však mají logiku. Má-li systém respektovat pojistný princip, který má
v názvu, nemůže trvale řešit problémy sféry zaměstnanosti, nýbrž musí
zabezpečovat alespoň minimální rovnost zúčastněných, ekvivalenci (viz diagram) a
zároveň plnit svoji funkci, to jest výši budoucí dávky na úrovni nevyžadující
saturaci z jiných sociálních systémů. Pro ilustraci dodejme, že k 31. 12.
2002 bylo v systému evidováno celkem 983485 OSVČ.
Snížení sazby příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti o dva procentní body a zvýšení sazby pojistného na důchodové
pojištění o stejnou hodnotu samotným OSVČ nic nepřinese ani neublíží, nicméně
samostatnému
důchodovému účtu v rámci státního rozpočtu určitě pomůže.
Předčasné starobní důchody, omezení zápočtu doby
studia
Jestliže tři předchozí opatření lze akceptovat
v podstatě bez vážných výhrad, jisté pochybnosti vzbuzuje omezení zápočtu
dob studia a možností odchodu do předčasného starobního důchodu. Zejména
uvažovaná modifikace druhého z uvedených institutů představuje výraznou
rezignaci na plnění sociální funkce, byť nutno připustit posílení pojistného
principu. Zrušením dočasně snížených starobních důchodů se totiž přenáší
sociální ingerence státu na bedra občanů, kteří nemají šanci sehnat zaměstnání
anebo v minulosti dlouhodobě invalidních. Je pravda, že nadále budou moci
využít alternativy trvale sníženého starobního důchodu, nicméně zavadí se
nerovnost mezi těmi, kteří se pro takový krok rozhodují dobrovolně a těmi, kteří
jsou k tomu přinuceni okolnostmi.
V daných souvislostech mi proto vadí
argumentace akcentující skutečnost, že počet přiznávaných předčasných
starobních důchodů na celkovém počtu přiznaných starobních důchodů
v nedávné minulosti enormně vzrůstal. Směšují se zde záměrně "hrušky
s jablky," protože podíl dočasně snížených předčasných starobních důchodů
k tomuto trendu přispěl naprosto zanedbatelně a po zpřísnění podmínek
v roce 2001 se i počet žádostí o trvale snížené předčasné starobní důchody
stabilizoval. Pro úplnost uvádím ještě počty vyplácených dávek na konci minulého
roku: 195336 trvale a 12134 dočasně snížených předčasných starobních důchodů (z
celkového počtu 1335280 vyplácených starobních důchodů).
Pomineme-li obecnou a stále opakovanou výtku nízké
nápaditosti navrhovaných opatření, nelze přehlédnout ignorování, na přelomu
devadesátých let zdůrazňované, zásady zachování nabytých práv. To vyniká i v případě omezení (ukončení)
zápočtu studia považovaného podle předpisů platných před 1. 1. 1996 za dobu
zaměstnání. Je sice notoricky známo, že považování těchto dob za doby pojištění,
i když byly získány před osmnáctým rokem věku, se do zákona o důchodovém
pojištění vloudilo nedopatřením při tvorbě předlohy právního předpisu, nicméně
z tohoto stavu mohli "těžit" pojištěnci již téměř 8 let.
Jestliže se nyní navrhuje rozprostřít dopad tohoto
opatření na dobu 4 roků a ještě se otevřeně upozorňuje na možnost oslabit (v
některých případech) nepříznivé účinky (snížení starobního důchodu třeba o více
jak 1000 Kč měsíčně) uplatněním žádosti o předčasný starobní důchod, je jasné,
že mnozí noví poživatelé důchodů budou relativně znevýhodněni, přinejmenším
kráceni ve svých očekáváních. V zájmu naprosté objektivity však nutno
uvést, že pochybením legislativy došlo již na počátku k nastavení
rozdílných podmínek pro pojištěnce získávající doby studia před 1. 1. 1996,
resp. 31. 12. 1995. Doby studia získané po naposledy uvedeném datu je možné
podle platné právní úpravy započítat jen po dobu šesti let, a to po dosažení
věku 18 let.
Neměl bych zapomenout ani na zrušení omezující
hranice výdělku v souběhu s pobíráním starobního důchodu. Zůstává však
podmínka sjednání pracovněprávního vztahu na dobu určitou, ta však nově nesmí
být delší, než jeden rok. K tomuto opatření se těžko dešifruje motivace.
Spíše zdánlivě pozitivní změna nemůže ani náhodou kompenzovat ostatní restrikce,
navíc zkrácení období na které může být pracovněprávní vztah sjednán rozhodně
přínosem pro důchodce není.
Ostatní systémy soustavy ekonomicky méně
významné.
Pokud jde o státní sociální podporu a zákon
o sociální
potřebnosti, jejich reálná váha
je podstatně nižší než u sociálního zabezpečení. Náklady třeba na státní
sociální podporu se udávají ve výši téměř půl čtvrté desítky miliard korun
ročně, přičemž stejně jako u sociální potřebnosti se výhledově (do roku 2006)
mají stabilizovat zhruba na 4 % HDP.
V obou případech se při úvahách o úsporných
opatřeních z ohniska zájmu neztratily OSVČ, a to zejména ve vazbě na
průměrnou mzdu v národním hospodářství, která má být relevantní při
stanovení minimální částky příjmu z podnikání a jiné samostatné výdělečné
činnosti (50 %). V dávkové oblasti je pak vhodné zmínit zejména úvahu o
zrušení příspěvku na dopravu jako dávky státní sociální podpory.
Uvádět podrobnosti se, z výše uvedených
důvodů, pro účely tohoto pojednání jeví nadbytečné, nicméně zmiňme ještě
deklarovanou snahu optimalizovat provádění státní sociální podpory přenesením
řady činnosti a kompetencí na úřady práce. Důvody a účelnost tohoto kroku neumím
kvalifikovaně zhodnotit, jen vyjadřuji politování nad tím, že k podobnému
postupu se vláda neodhodlala v případě sociálního zabezpečení.
Téma (převedení nemocenského pojištění do resortu
zdravotnictví a sloučení výběru pojistného, případně daní) jsem zde již zmínil,
nehodlám se proto k němu v detailech vracet. Skutečností ovšem
zůstává, že navržená opatření částečně vzbuzují dojem nouzového řešení, zčásti
si pozorovatel může myslet, že stát se snaží hledat úsporné efekty především
tam, kde sám plně hradí náklady na systém včetně jeho fungování.
V ekonomicky nejnáročnější důchodové oblasti to tak není. I zde ovšem stát
financuje schodek na účtu a prakticky i administrativní náklady.
Punc diletantství
Provizornost je v podstatě imanentní celé
"reformě veřejných financí." Vnucuje se pocit, že primárním faktorem celého
snažení je pud sebezáchovy, hlásící se stále silněji s blížícím se termínem
hlasování o státním rozpočtu. Vláda postrádá manévrovací prostor a úspornými
opatřeními se sama sobě snaží hodit záchranný pás.
Největším neštěstím současné vládnoucí garnitury
(v "technickém" slova smyslu) jsou vyschlé privatizační prameny. Například
aktuální úvahy o prodeji dlouhodobě ziskového Budvaru v tomto kontextu jen
dokládají bezradnost a zoufalou úroveň akceschopnosti vlády. Zároveň však i
bezohlednost (nejen vůči pivařům), s jakou si opatřují prostředky na udržení
vlastní životní úrovně, byť pod rouškou oprav dopravních cest...
Občan, nebo chcete-li pojištěnec, potažmo práce
neschopný anebo důchodce je brán za rukojmí. Že nejde o skutečnou a důslednou
reformu, je dále patrné z většinou plošné, neselektivní redukce výdajů. Návrhy,
předkládané zejména odbory (jak zřejmo, ne se všemi souhlasím), které by
restriktivněji postihovaly vrstvu tzv. "horních deseti tisíc," jsou pro potřeby
vlády nezajímavé. Jednalo by se sice často o systémové změny, ale
s nedostatečným finančním efektem a navíc obtížemi při jejich prosazování v
Parlamentu. Každý si nakonec může snadno spočítat kolik v úhrnu přinese
zvýšení odvodů, dejme tomu o 10000 Kč, u této skupiny "bohatých," a kolik stát
ušetří, jestliže vybere po tisícikoruně od pěti milionů
občanů.
Resumé
Můžeme tedy s klidným svědomím shrnout, že
navrhovaná opatření manifestují improvizační a krátkodobě stabilizační povahu,
navíc se obávám, že ne vždy dávají solidní fundament pozdější opravdu zásadní
přeměně dosud probíhajících procesů a interakcí. Pokud se však vrátíme výlučně
k segmentu důchodů, lze připustit, že některá navržená opatření nejsou
v kolizi s případnou představou o přiblížení naší soustavy systému
NDC, resp. prvkům tzv. švédské reformy. Rozhodně mají zásadnější charakter, než
v nedávné minulosti navrhovaná a Poslaneckou sněmovnou zamítnutá
institucionální transformace České správy sociálního zabezpečení v Sociální
pojišťovnu. I to ovšem dokumentuje permanentní tápání naší politické
reprezentace. Tato zřejmá bezradnost a nejistota vyvolává vážné obavy pro
nejbližší období i delší časový horizont.
Oficiální zdroje uvádějí, že mandatorní výdaje,
počínaje rokem 2001, představují více jak 80% výdajů státního rozpočtu. Tato
skutečnost sama o sobě na jedné straně působí hrozivě, na druhé straně je třeba
ji vnímat střízlivě a zodpovědně - jak v ekonomickém, tak sociálním
kontextu. To se bohužel stále nedaří. Ač od poloviny devadesátých let minulého
století se v odborných kruzích apeluje na racionalitu a nutnost politického
konsensu, tak naplnění této myšlenky je v nedohlednu. Politici, prakticky všech
stran, upřednostňují své partikulární zájmy před zájmy společnosti. Optimalizace
daňového, sociálního či zdravotního systému je pouze vysokou kartou
v jejich rukách, nikoli předmětem seriózního zájmu. Pokud se tento stav
nezmění, těžko se dočkáme opravdové reformy.
Na tomto místě lze útržkovité glosování ukončit, nicméně k
definitivnímu závěru je přeci jenom ještě daleko. Blíží se "teprve" druhé čtení.
Může být ovšem i poslední. Doufám, že se ještě podaří korigovat ty části souboru
navrhovaných opatření, která jsou zjevně asociální nebo iracionální. Uvidíme, do
jaké míry k tomu pozitivně přispějí odbory nebo poslanec Hojdar. Doufejme, že
nejde o součást jedné velké komedie pinožení kvaziexpertů.