19. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 8. 2003

MFD: Dlouhonohá "dokonale opálená" blondýna a PR pro krachujícího Fischera

Uprostřed toho všeho se najednou Václav Fischer podíval na jednu ze svých spolupracovnic - dlouhonohou, dokonale opálenou blondýnku v pískových šatech. Setkali se pohledem, dívka se opřela o desku stolu a podívala se na svého šéfa. "Jdeme?" "Jdeme," kývl hlavou šéf. Oba věděli přesně, co mají na mysli.

Domácí český čtenář je zjevně téměř čtrnáct let od pádu komunismu od českých "novin" zvyklý na ledacos: zahraničnímu čtenáři, nezvyklému na domácí žumpu, přece jen přece jenom míra bezostyšné manipulativnosti od "novinářů" prostitutů občas vyrazí dech. To se mi stalo nad článkem Lídy Holmerové "Krize usměvavého elegána", který vyšel v sobotní Mladé frontě Dnes. Uznávám, že cestovní kancelář Fischer poskytuje zjevně Mladé frontě Dnes velké množství inzerce, ale ať už jsou ty peníze jakkoliv velké, takto hluboce, byste se, Lído Holmerová, cílenou manipulací a la ženské románky z edice Harlekýn přece jen osobně ponižovat a profesi novináře diskreditovat nemusela. Nebo v dnešní České republice už skutečně nejsou hranice, jak se člověk dokáže sám osobně zostudit, musejí "novináři" skutečně nadšeně a dobrovolně mezi sebou soutěžit o to, kdo je horší? Připomíná mi to soutěžení o standartu "Se Sovětským svazem na věčné časy". Absolutně otrocká podřízenost vládnoucímu principu, ať je to sovětský imperialismus anebo bezostyšná komerční manipulace, je totiž stejná.

Prozradím vám jedno profesní tajemství, Lído Holmerová: slušný člověk - a natož novinář, hodný toho jména - nelže a nemanipuluje. Nejobscénnější věcí, kterou můžete v životě dělat, je proměňovat své bližní v nástroje svých osobních či podnikových ambicí. Člověk nikdy nesmí učinit lidi kolem sebe nástrojem svých cílů - to je to nejpodlejší, čím se můžete v životě provinit.

Podnikům Václava Fischera hrozil bankrot a aby se mu vyhnul, musel Fischer předat podstatnou část svých aktiv "ropnému podnikateli" Karlu Komárkovi. Bankrot je samozřejmě velkým problémem, poskvrňujícím obraz celebrity. A MFD je Fischerovi za reklamu v listě jistě hodně zavázána. A tak její manipulativní mašinérie ve prospěch Fischera dostala nyní pozoruhodným článkem Lídy Holmerové doslova do těch nejvyšších obrátek.

Účelem je evokovat představu, že objekt marketingové adorace je nadlidsky dobrý a dokonalý. A tu představu je pak nutno pořád upevňovat. Je to přece obraz celebrity, nadreálného "báťušky Stalina", vynikající, božské osobnosti, která je sympatická a lidská - takže jí budeme všichni nadále bankrot nebankrot rádi dávat své peníze.

Lidské trampoty a patálie, jako je hrozba bankrotu, se přece Václava Fischera netknou - je celebrita, je Bůh - jí každé poledne dokonalý, svými milujícími zaměstnanci připravený ovocný salát.

Z neuvěřitelného článku Lídy Holmerové ze sobotní MFD jsme vybrali ty nejmanipulativnější citace. Skutečně jsou toto ponižování autorky i jich samotných čtenáři MFD ochotni běžně tolerovat? Zajímavé...

Krize usměvavého elegána

(Na podnikateli ovšem přirozeně není důležité, zda se tváří usměvavě či zda si koupil "elegantní" oblek, ale zda poskytuje efektivní a slušnou službu veřejnosti. )

Vedro. To ještě podtrhovalo dusnou atmosféru, která poslední dny v pražském sídle cestovní kanceláře Fischer vládla.

Klienti cestovní kanceláře, příbuzní, věřitelé, novináři... Ti všichni chtěli vědět, co se stane s největší cestovní kanceláří u nás.

(Dobré. Efektivní. Emocionální bědování s nacionalistickým podtextem: "Co se stane s největší cestovní kanceláří u nás?!! Podtext: Je přece úkolem každého věrného Čecha u nás zasadit se o to, aby Václav Fischer mohl dále podnikat. Proto kupujte dovolené JEDINĚ U NĚHO!)

Uprostřed toho všeho se najednou Václav Fischer podíval na jednu ze svých spolupracovnic - dlouhonohou, dokonale opálenou blondýnku v pískových šatech. Setkali se pohledem, dívka se opřela o desku stolu a podívala se na svého šéfa. "Jdeme?" "Jdeme," kývl hlavou šéf. Oba věděli přesně, co mají na mysli.

Autorka je zjevně bedlivou čtenářkou, anebo alespoň studentkou latentně pornografických románků pro ženy. Formulace podprahově přesně odpovídají manipulaci z tohoto druhu literatury. Ovšem sexuální podtext zde má jen druhotnou roli - udržet zájem čtenáře. Sexuální napětí se nenaplní - oni jdou přece jen zapálit (ve prospěch Fischerova podnikatelství) ke svatému Jezulátku svíčku... :) Přesto, Lído Holmerová, viďte, proč do článku to sexuální napětí nenacpat, je to čtivější, čtenáři budou víc zpitomělí, a to je náš cíl, že...

Ono je to ale vlastně složitější. Údajné "sexuální napětí" mezi "dlouhonohými, perfektně opálenými blondýnkami", vysokými to činitelkami Fischerovy společnosti, a Fischerem samotným, je od MFD bezostyšný spin. O Fischerovi je totiž v české společnosti známo něco jiného o jeho sexuální orientaci, a to česká společnost neodpouští - tak z něho MFD musí dělat heterosexuála...

Hrozba bankrotu může být jakkoliv silná - normální ekonomický analytik v normálních novinách v normálním světě by napsal, že zřejmě v důsledku nekompetentních strategických rozhodnutí přišel Fischer o kontrolu nad svým podnikem - jenže MFD si dává jiný úkol. Virtuální realitu o našem BOŽSTVU je nutno upevňovat - Fischer je král, ať se děje, co se děje:

Dnes už sedí Václav Fischer opět klidný a vyrovnaný ve své ultramoderní, klimatizované kanceláři. Smlouva s hlavním investorem je podepsaná, osud jeho cestovní kanceláře už není nejistý.

Všechno je v pořádku. Všimněte si zase té viewegowské podružnosti: Jistě, samozřejmě, je to jasné, úspěšný člověk sedí přece zásadně jen v ultramoderní, klimatizované kanceláři (jak jinak!). Co však, když Fischer vydával příliš mnoho peněz na "ultramoderní, klimatizované kanceláře" a tak přišel k bankrotu... :)

Ano, a mimochodem, Fischer je světec. To jste nevěděli? No, je to jasné, tvrdí to přece MFD:

Jeho loajalita - dá-li se to tak u podniku, který založil, nazývat - je tak velká, že dokonce i na dovolenou jezdí se svou vlastní cestovkou.

Milá Lído Holmerová, "u podniku, který založil", se to skutečně tak nedá nazývat. Fischerova "loajalita", jak ji chápete, je totiž loajalitou k jeho vlastním penězům. :)

Ale pozor! - on ten světec vlastně nikdy na dovolenou nejezdí, tak se, chudák, národu obětuje. PROTO JEZDĚTE VŠICHNI S FISCHEREM, DÁVÁ NÁM HODNĚ REKLAMY:

"Normálně se přihlásí na zájezd jako všichni ostatní," popisuje chování svého šéfa tisková mluvčí Věra Kudynová. "Jezdí na stejná místa jako lidi, kteří cestují s jeho kanceláří: Mallorku, Kanárské ostrovy a Krétu má ze všeho nejraději. Letí s nimi stejným letadlem - jediný rozdíl je v tom, že sedí v první řadě." Jeden z největších magnátů cestovního ruchu (ach ano!! JE NEJVĚTŠÍ! pozn. JČ) u nás přitom paradoxně nemá nikdy dovolenou. Protože když jede Václav Fischer "na dovolenou s Fischerem", je to vlastně práce. (Ano!! Vždyť to JE práce!! Fischer JE velký!)

Chudák a nešťastník. Jistě jste se, Lído Holmerová, nad smutným osudem našeho velikána rozplakala... Škoda, že stopy vašich slz nejsou vidět na PAPÍŘE vaší "reportáži" v MFD, jistě by to na čtenáře zapůsobilo ještě silněji... Ale možná, pane šéfredaktore, by se ty slzy dojetí paní autorky nad naším vynikajícím hrdinou daly na papíře vydání simulovat?

Fischer je PROSTĚ HRDINA! To už je jasné. Ať žije objektivní, kritická novinářská práce:

Pracovitost je prostě základním rysem jeho povahy.

Prostě tomu tak je. Zdrcující objev. Proti tomu se nedá namítnout vůbec, ale vůbec nic. Děkujeme, MFD... Jsme ti tak vděčni...

Ale to přece není zdaleka všechno. Holmerová nám ještě toho musí tolik říci:

Lidé, kteří pracují pro Václava Fischera nyní, jsou pochopitelně loajální a někdy to vypadá, jako by svého šéfa skoro milovali. Možná je to tím, že se v jeho nejbližším okolí pohybují samé ženy.

Možná je to podnikatel, který přivedl svou firmu témeř k bankrotu a přišel o její kontrolu, ale to nevadí, JE SEXY! Je HETEROSEXUÁL! Holmerová to ví! (Anebo alespoň vytváří pro své čtenáře ten dojem.) Musí být sexy, protože ženy, které pracují kolem něho, ho MILUJÍ! Je NEODOLATELNÝ, proto nyní již navždy cestujte s krachující cestovní kanceláří Fischer! Říká vám to MFD a ta MÁ VŽDY PRAVDU! Ať žije Fischer! Je heterosexuál! Je atraktivní pro ženy!

A protože je přece - podle Holmerové, která to ví! Fischer tak sexy, je úplně jedno, že jeho firmě hrozil bankrot - Fischer je přece "bezchybný manažer". Co ten hrozící bankrot způsobilo? Chudák Fischer, on "moc pracoval". Byl pro svůj podnik tak zapálený...

Bez pohledu do účetnictví prostě bezchybný manažer. Co tedy bylo příčinou krize, z níž se nyní dostává? Možná, že právě až přílišný zápal jejího šéfa pro práci...

Proč "bez pohledu do účetnictví"? Přece nebude Holmerová zatěžovat čtenáře nějakými fakty! Pryč, myšlenko!

Vynikající podnikatel "koupil tři boeingy v nevhodné době". Chudák, postihl ho útok z 11. září. Vždyť přece se do potíží dostaly všechny mezinárodní letecké společnosti. Tak ho politujme, hrdinu:

"Tři letadla natřená na modro, která nesou jeho jméno, si totiž pořídil v nesprávné době, v okamžiku, kdy začal mít cestovní ruch problémy na celém světě. Pan Fischer ale do letadel investoval ještě před jedenáctým zářím 2001, tedy v době, kdy byl cestovní ruch jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví průmyslu na světě. Útlum, který následoval, nemohl očekávat," míní David Gladyš z České centrály cestovního ruchu. Velké zisky však Václavu Fischerovi nenesly ani butiky, ani časopis.

Kupodivu to není pravda. Etablované, velké letecké společnosti skutečně měly po 11. září ekonomické problémy, ale západní letecké společnosti, prodávající levné lety, zaznamenaly od 11. září rekordní zisky. Absolutně tedy nešlo o všeobecný "útlum cestovního ruchu", jak se snaží naznačovat Holmerová.

Ale nic si z toho nedělejme. Václav Fischer jistě znovu "zvítězí" - je to velký muž, jak nás přesvědčuje Holmerová. V poledne totiž - to čtenáře jistě musí zajímat "svačí svůj jedinečný fischerovský salát":)

13.00 - Václav Fischer svačí svůj proslulý ovocný salát. Připravují mu jej jeho nejbližší spolupracovnice; ovoce, které pak nakrájejí na kousky a položí na talíř, chodí nakupovat na nedaleký Havelský trh.

Takže, milí čtenáři, můžete být v klidu: všechno je ve světě, jak ho vidí MFD, stále v pořádku, pokud Fischerovi každý den připraví na třináctou hodinu jeho "proslulý ovocný salát" jeho nejbližší spolupracovnice (prosím povšimnout si užitečného latentního sexuálního napětí - vždyť přece Václav Fischer je heterosexuál! ) - jde o ovoce, které nakrájejí na kousky a, překvapivě, položí je na talíř!

Ať žije Fischer! Bravo Holmerová!!!

Bohužel, realita je někde úplně jinde. Ale z MFD se o ní nic nedozvíme.

                 
Obsah vydání       19. 8. 2003
18. 8. 2003 MFD: Dlouhonohá "dokonale opálená" blondýna a PR pro krachujícího Fischera Jan  Čulík
18. 8. 2003 O významu metakritiky médií: Zavinily smrt dr. Kellyho sdělovací prostředky? Jan  Čulík
19. 8. 2003 Aféra David Kelly: Šéf Blairova štábu varoval, že "Saddám není hrozbou"
18. 8. 2003 ČRo 6 - tažný kůň s klapkami na očích, který zatáčí pouze vpravo Štěpán  Kotrba
18. 8. 2003 Ivan Štern: To, co radí Štěpán Kotrba, se už děje
18. 8. 2003 Kolik peněz si může ještě dovolit Český rozhlas vyhodit "do éteru" Štěpán  Kotrba
19. 8. 2003 Vliv elektronických médií na děti a mládež ČR v roce 2003 Zdeněk  Duspiva
19. 8. 2003 Kultík jedné osobnosti Michal  Jurza
19. 8. 2003 Jde skutečně o záchranu šumavských pralesů? Jiří  Šoler
19. 8. 2003 Napätie v Kosove vzrastá každým dňom
19. 8. 2003 Čo sa stalo s nemeckými zelenými? Frieder Otto Wolf
18. 8. 2003 Marta Kubišová: Tí, čo boli pri revolúcii, sa na nej stále vezú Miroslav  Brada
18. 8. 2003 Vatikán nařídil biskupům, aby utajovali sexuální zneužívání, páchané katolickými kněžími
18. 8. 2003 Hospodářský růst -- tabuizované téma? Jaroslav  Krajči
18. 8. 2003 V současné době peníze nejsou kryté zlatem, ale dluhy Josef  Hromádko
18. 8. 2003 Letná filmová škola 2003: O spacákoch a akreditácii Peter  Konečný
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
18. 8. 2003 Kolik peněz si může ještě dovolit Český rozhlas vyhodit "do éteru" Štěpán  Kotrba
18. 8. 2003 Hospodářský růst -- tabuizované téma? Jaroslav  Krajči
18. 8. 2003 Vatikán nařídil biskupům, aby utajovali sexuální zneužívání, páchané katolickými kněžími   
18. 8. 2003 Romové jsou sice páté kolo u vozu, avšak... Alžběta  Janíčková
18. 8. 2003 Marta Kubišová: Tí, čo boli pri revolúcii, sa na nej stále vezú Miroslav  Brada
18. 8. 2003 ČRo 6 - tažný kůň s klapkami na očích, který zatáčí pouze vpravo Štěpán  Kotrba
18. 8. 2003 MFD: Dlouhonohá "dokonale opálená" blondýna a PR pro krachujícího Fischera Jan  Čulík
15. 8. 2003 Postkomunistické země se nedají zreformovat bez morálky a pevného právního řádu Jan  Čulík
15. 8. 2003 Jak mohou dnešní Spojené státy legitimizovat své činy   
15. 8. 2003 Byl Hitler před mnichovskou konferencí málem zavražděn?   
15. 8. 2003 Proč byla zlikvidována vlaková pošta Tomáš  Krček
15. 8. 2003 Americké "lidské štíty" čelí v USA 12 letům vězení a pokutě jednoho milionu dolarů   
14. 8. 2003 Drahá zábava v pražské zoo Jan  Čulík
14. 8. 2003 Wattsová: "Kelly neobvinil Campbella"   
14. 8. 2003 Má kategorie politických vězňů své místo i v demokracii ? Eduard  Vacek