20. 4. 2003
Šiitská většina chce v Iráku islámský stát, založený na zákonu šariaOzbrojencí měli totožné modré uniformy a patrolovali ulicemi dvoumilionové chudinské čtvrti, donedávna zvané Saddam City. Teď mu říkají většinou al-Thawra - město Revoluce. Je to staré jméno, ještě z předsaddamovských dob. Mladí muži v modrých uniformách mu chtějí říkat Sadr City - podle Mohammeda Sadeka al-Sadra, militantního šiitského duchovního, jehož a jeho dva syny nechal v roce 1999 Saddám Husajn zavraždit za to, že veřejně kritizovali jeho režim.
Ozbrojenci v modrých uniformách a s nakradenými zbraněmi jsou první známkou vážnějších snah o organizaci. "Jsme tady, protože chceme, aby se Irák stal islámským státem," řekl jeden z mladých mužů v těchto nových uniformách britským reportérům. I v blízké mešitě se dověděli totéž - tamější šejk Sabbah je vyzval, aby odešli, jako cizorodý element, ale nejprve jim, dal jasně na vědomí, že všichni šiité v Bagdádu si přejí vytvoření islámské vlády podle zákona šaria. V Sadr City nehlídkují američtí vojáci, ale mladí muži v těchto modrých uniformách. Američanům se nepodařilo vypořádat se s touto nejmocnější výzvou jejich plánům vytvořit v Iráku demokracii západního stylu. Protože, navzdory své chudobě a nebezpečí, Sadr City je zřejmě model nového Iráku, jaký Amerika vytváří. Jeho obyvatelstvo se obrací na kněží, nikoliv na politické emigranty, kteří se nyní navracejí do země a chtějí převzít moc. Kompletní článek v angličtině je ZDE |
Nově uniformovaní ozbrojenci patří ke stovkám příslušníků milice Hnutí Sadr a druhé skupině, loajální konkurenčnímu ajatolláhovi Ali Sistanimu. Členové obou organizací otevřeně nosí zbraně navzdory příkazu americké armády, aby je odevzdali. A v mešitě al-Heqma kázal mullah Mohammed Fartusi, sice požadoval jednotný Irák pro všechny víry a všechna etnika, nicméně byla jeho vize nesmiřitelná. Irák je především islámský národ. V minulosti za Saddámovy vlády se děly špatnosti a nyní je načase, aby všichni dobří muslimové spolupracovali a s těmi špatnostmi skoncovali. Hned ty špatnosti také vypočetl. Západní vliv. Zpěv a tanec v diskotéchách, ženy, které se odmítají celé zahalovat do černého závoje. Irácká šiitská většina se aktivizuje. V Sadr City projevuje mocnou kulturní a náboženskou soudržnost. Zatím nikdo neví, jaká bude budoucnost iráckých šiitů. Nicméně k šiitskému obrození už dochází. A obsahuje potenciál nejen pro násilí vůči jiným etnickým skupinám v Iráku, ale vůči samotným šiitům, pokud dojde k frakčním bojů. Šiité tvoří v Iráku sedmdesát procent obyvatelstva. Mezi šiity se svářejí dvě tendence: postoj starší generace, která je přesvědčena, že by si duchovní neměli špinit ruce politikou, a mladší, radikalizovaná skupina, pro niž je charakteristické hnutí Sadr, která je revoluční.
|