21. 4. 2003
Moravskoslezští radní odmítají návrh dohody s ministerstvem zdravotnictvíZačátkem března se na hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského obrátila ministryně zdravotnictví Marie Součková s návrhem Dohody o spolupráci při zabezpečování zdravotní péče. Rada kraje vzala minulý týden tento návrh na vědomí a rozhodla se zásadně ho odmítnout.
Předmětem navržené dohody je zabezpečování zdravotní péče na území kraje. Konkrétně se kraj má zavázat např. k vytvoření územních zdravotních plánů, k odpovědnosti za optimalizaci sítě zdravotnických zařízení v ambulantní a lůžkové péči, k přizpůsobení dosavadních zřizovacích listin zdravotnických zařízení zvláštnímu právnímu předpisu, k odpovědnosti za organizaci a zajištění činnosti zdravotnické záchranné služby ve svém územním obvodu, k řízení a koordinaci ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, k respektování metodických opatření Ministerstva zdravotnictví a k některým dalším povinnostem. |
Naproti tomu Ministerstvo zdravotnictví se zavazuje k metodické pomoci při plnění úkolů vyplývajících z přenesené působnosti kraje na úseku zdravotnictví a dále k tomu, že na jednání "Komise Ministerstva zdravotnictví pro posuzování rozmístění přístrojů vybrané zdravotnické techniky" budou zváni zástupci krajů, kterých se žádost o umístění vybrané zdravotnické techniky týká. Podle mluvčí krajského úřadu Katherini Davasové jsou práva a povinnosti stran dohody nastaveny krajně nevyváženým způsobem. "V deseti bodech jsou totiž svěřovány povinnosti zásadního dopadu kraji, zatímco ministerstvu vyplývají povinnosti z pouhých dvou bodů. Podle návrhu dohody se stát snaží v maximální neúměrné míře přenést zodpovědnost za celý systém zdravotnictví na jednotlivé kraje," míní mluvčí. "Obsah navržené dohody se zřejmě snaží nahradit nedostatky platné právní úpravy případně jít až nad rámec platné právní úpravy. Návrh např. zavazuje kraj k poskytování srovnatelné zdravotní péče v rámci všech krajů, ovšem má-li vytvoření územních zdravotních plánů skutečně k tomuto vést, je potřeba, aby tato povinnost a s tím spojená základní kritéria byla zakotvena přímo v legislativ," vysvětluje Davasová. Na kraje je přenášena i odpovědnost za optimalizaci sítě zdravotnických zařízení v ambulantní a lůžkové péči. Krajská samospráva se má tedy dobrovolně zavázat k řešení problému (transformace a restrukturalizace akutních lůžek), který zůstával státem dlouhodobě neřešen. Moravskoslezští radní dále poukazují na nevhodné formulace, které svým uvozením zcela popírají princip samostatné působnosti (samosprávy) krajů, na nemožnost zavázat se obecně k respektování jakýchkoliv metodických opatření ministerstva, neboť kraje jsou při výkonu samostatné i přenesené působnosti vázány především platnými zákony a ostatními právními předpisy, a na mnohé další. "Překážkou uzavření Dohody o spolupráci při zabezpečování zdravotní péče je i neujasněný způsob rozdělení finančních prostředků krajů v návaznosti na přípravu změny rozpočtového určení daní," dodává krajská mluvčí. |