8. 8. 2002
Ombudsman: Ministerstvo životního prostředí jednalo v kauze NEMAK nezákonněV závěrečném stanovisku svého šetření veřejný ochránce práv (ombudsman) potvrdil námitky Ekologického právního servisu k nezákonnému postupu ministerstva životního prostředí v kauze NEMAK. Ombudsman využil v závěrečném stanovisku své pravomoci a doporučil ministerstvu životního prostředí, aby jeho závěrečnou zprávu a stanovisko použilo jako podklad k přezkoumání jeho dřívějšího rozhodnutí. Podle Pavla France z Ekologického právního servisu je nutno postup veřejného ochránce práv ocenit. EPS důrazně po ministerstvu životního prostředí požaduje, aby v souladu se stanoviskem veřejného ochránce práv přezkoumalo nezákonné rozhodnutí o vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu z dob starého vedení. - Toto je tisková zpráva EPS.
Ekologický právní servis se dlouhodobě právně zabývá případem vládou posvěcené výstavby závodu těžkého strojírenství. EPS v celém případu upozorňuje na množství nezákonností ze strany státních orgánů, které jsou od počátku nuceny pracovat na co nejsnadnější realizaci záměru společnosti NEMAK. Ta si vymínila, aby byl její závod na výrobu hliníkových hlav motorů postaven uprostřed obdělávané zemědělské oblasti na Mostecku. |
Souhlas s odnětím půdy ze zemědělského půdního fondu, který ministerstvo životního prostředí vydalo v polovině roku 2001, je klíčovým rozhodnutím v kauze NEMAK. Při jeho vydání mělo dojít k posouzení vhodnosti umístění plánované stavby NEMAKu na zemědělskou půdu. Ministerstvu jednajícímu pod silným politickým tlakem postačily k rozhodování pouhé dva dny (ač jindy v takových případech trvá rozhodování i několik měsíců). Ministerstvo bylo nuceno porušit zákon o ochraně zemědělského půdního fondu, jestliže chtělo vyhovět usnesení vlády. Vzhledem k množství zcela zjevných vad vydalo tehdy následně v téže věci ještě jedno rozhodnutí, a to na základě žádosti primátora města Mostu ing. Vladimíra Bártla, který svou značně neformální žádost zahájil památnými slovy: "Vážený pane náměstku, na základě Vaší domluvy s poslancem Parlamentu ČR p. Vlastimilem Aubrechtem Vás žádám o zajištění vyjmutí části následujících pozemkových parcel..." EPS se několikrát bezvýsledně obracel na bývalého ministra životního prostředí Kužvarta se stížností na postup jeho úřadu v kauze NEMAK. Proto celou věc v únoru 2002 předal (vedle dalších právních kroků) k prošetření veřejnému ochránci práv. Zpráva veřejného ochránce ze dne 22. června 2002 dala v celém rozsahu námitkám EPS za pravdu. V závěrečném stanovisku ze dne 5. srpna 2002 pak veřejný ochránce práv opětně potvrdil námitky Ekologického právního servisu k nezákonnému postupu ministerstva životního prostředí. Navíc využil své pravomoci a doporučil ministerstvu životního prostředí, aby jeho závěrečnou zprávu a stanovisko použilo jako podklad k přezkoumání rozhodnutí. Podle Pavla France z Ekologického právního servisu je nutno postup veřejného ochránce práv v podmínkách, kdy je nezákonný záměr NEMAKu od počátku energicky podporován vládou, velmi ocenit. EPS důrazně po ministerstvu životního prostředí požaduje, aby na základě ombudsmanova stanoviska přezkoumalo nezákonné rozhodnutí z dob starého vedení. I přes aktuální stanovisko ombudsmana a již deset žalob podaných proti nezákonnostem v postupu státních orgánů, vyvíjí společnost NEMAK horečnou stavební činnost a to přesto, ze je o nezákonnostech ve schvalovacích procesech velice dobře informována. Zatím ve dvou případech dal soud odpůrcům stavby NEMAKu za pravdu, ve dvou soud žaloby zamítl nikoliv z věcných, ale z formálních důvodů. V těchto případech tak musely být podány proti postupu soudu ústavní stížnosti. VLASTNÍ PREZENTACE firmy Nemak |