Název novin původní |
Jihlavské listy |
Naše Pravda (Zlínsko) |
Region 2000 (Zlínsko) |
Název novin současný |
Jihlavské listy |
Zlínské noviny |
zanikl |
Kdo byl původním majitelem novin? |
od r. 1991 Parola, s. r. o. |
p. Marta Gregarová kupuje (poč. 90. let) Naši Pravdu a přejmenovává ji na Zlínské noviny. Nejčtenější periodikum s asi 18 000 předplatiteli |
s. p. Grafia, Zlín (tiskárna), po privatizaci tiskárny p. Matějkou (encyklopedie Diderot), noviny vyhozeny a přetransformovány do Region, s. r. o. zaměstnanci novin a bývalým managementem Grafie. |
Kdo je současným majitelem novin? |
Parola, s. r. o. |
Vltava-Labe-Press |
|
Patří noviny do nějaké větší "rodiny" novin? |
ne |
Deníky Moravia |
|
Bylo vedení novin osloveno kvůli prodeji? |
ano |
ano |
Mitteverlag Bohemia (Rhein Zeitung, Koblenz) |
Kým? |
všemi třemi zahr. vydavatelstvími |
Mitteverlag Bohemia, noviny posléze kupuje podnikatel Jiří Devátý. Do chodu novin prakticky nezasahuje |
Mitteverlag Bohemia (Rhein Zeitung, Koblenz) |
Pokud ano, v kterém roce (v kterých letech?) |
1997-98 |
1998 |
1995 |
Jak dlouho trvala jednání? |
do konce roku 2001 |
Noviny kupují Presse Haus Düsseldorf, rok do chodu nezasahují, po roce je propuštěna ředitelka a noviny transformovány na deník. (Prakticky Rovnost s mutací Zlínský deník). Zároveň kupují PHD Nové Přerovsko, Slovácké noviny, Naše Valašsko. |
3 měsíce, později jednání přerušena a noviny prodány Jiřímu Devátemu, podnikateli ze Zlína. Ten proti slibu dalšího vydávání okamžitě po prodeji (1995) noviny ruší. |
Setkal se někdo z redakce s nátlakem ze strany potenciálních kupců? |
ano |
|
ne |
Pokud ano, s jakým? |
změnili jsme tiskárnu |
|
|
Pokračovalo vydávání novin po prodeji novému majiteli v dosavadní podobě, nebo bylo zastaveno? |
|
pokračuje |
|
Došlo k propouštění stávajících novinářů? |
|
Odešli až na dva zaměstnance všichni |
|
Pokud ano, přešli tito lidé do dalších médií? |
|
Téměř všichni |
|
Jak hodnotíte vy osobně přechod od původního k novému majiteli? |
|
Záporně, změna byla provedena necitlivě, bez reklamní a mediální kampaně a bez porady s místními znalci regionálních médií. Příkladem je Naše Valaško, kde bylo na základě špatných zkušeností s přechoedem na deník, upuštěno od podobného projektu. Naše Valašsko i další nakoupené regionální noviny zůstaly ve stejné podobě. |
|
Mohou se pracovníci redakce po převzetí novým majitelem vyjadřovat k formě a obsahu novin, nebo jsou tato kritéria diktována přímo novým majitelem?
|
|
Ne, šéfredaktor Rovnosti řídil noviny z Brna, ve Zlíně byl pouze vedoucí redakce s minimálními pravomocemi |
|
Pokud ano, jaká jsou? |
|
|
|
Existují témata, u nichž bylo doporučeno, aby se jim redakce na stránkách novin nevěnovala? |
|
|
|
Pokud ano, jaká? |
|
|
|
Existují témata,u nichž bylo doporučeno, aby se jim redakce na stránkách novin přednostně věnovala? |
|
|
|
Byli dosavadní majitelé novin osloveni kvůli prodeji jejich periodika? |
|
V roce 2001 byly všechny regionální noviny v držení Presse Haus Dusseldorf prodány koncernu V. L. P. (Pasov). Staly se členem skupiny Deníky Moravia. |
|
Pokud ano, kým? |
|
majitelé MF Dnes, pasovští a koblenští |
|
Ke kolika jednáním došlo? |
mnoha |
|
|
S jakým výsledkem? |
neprodali jsme |
|
|
Došlo při jednání k situaci, v níž jste se cítili pod nátlakem ze strany potenciálních kupců? |
jistě |
|
|
Pokud ano, jak se tento nátlak projevoval? |
Nátlak má mnoho podob. Patří sem i zastrašování, že pokud neprodáme, vyhlašují nám "válku" a "zlikvidují" nás. Tiskárna nám pohrozila, že nás nevytiskne (pochopitelně lidé z tiskárny). 1996 se nás pokusila zlikvidovat tehdejší PNS, která Jihlavské listy odmítla roznést, nevydala nám je a místo nich do schránek distribuovala noviny Rovnost s letákem, že JL již nebudou vycházet. |
|
|
Jak osobně hodnotíte přístup potenciálních kupců k jednáním? |
Vždy záleží na lidech. |
|
|
Co dalšího vás ohledně jednání o prodeji napadá? |
Že se někteří Češi chovají mnohem hůř než samotní zahraniční majitelé. Není to naše typická česká vlastnost? |
|
|