10. 5. 2002
Po vraždě Pima Fortuyna: Nalezne Evropa osvícení?"Je-li hledání odpovědí základním úsilím lidstva, jeho údělem je být mateno dalšími a dalšími otázkami. Lidstvo se neustále snaží najít na světě smysl tím, že usiluje o to, definovat univerzální pravdy a absolutní principy. Tuto cestu podniká každá generace. Žádná nikdy nedospěje k cíli." - Vražda pravicového holandského politika Pima Fortuyna, k níž došlo v pondělí 6.5., otřásla Evropou. Fortuyn, okázalý politik, který dokázal obratně využívat sdělovacích prostředků a který se zaměřoval proti muslimům a chtěl zastavit veškeré přistěhovalectví do Holandska, byl zastřelen šesti kulkami před rozhlasovou stanicí v holandském městě Hilversum asi patnáct kilometrů jihovýchodně od Amsterodamu. Citujeme z redakčního komentáře listu Guardian k této vraždě, který vyšel 7.5. (v angličtině je zde).
|
I v těch případech, kdy jeden národ, politický systém, teologie, kultura anebo ojedinělý jednotlivec dospějí k přesvědčení, že nalezli pravou cestu, jejich řešení, víra a závěry jsou zpochybněny, zkoumány a často odmítnuty těmi, kdo přicházejí po nich. Avšak lidé natolik touží po porozumění, proč jsme na světě, že toto hledání absolutních principů nikdy nekončí. Hledání absolutních principů, vládnoucích světu, bylo pokušením a zkázou králů, papežů, císařů, a francouzské a ruské revoluce. Empiričtí ideologové Bushovy vlády nyní tvrdí absolutisticky, že po celém světě platí americké hodnoty: novým absolutismem je jejich "válka proti terorismu", kterou Američané líčí jako základní, globální válku dobra se zlem, před níž ustupují všechny ostatní hlediska a která nepřipouští žádné jiné argumenty. Avšak tím, že se lidé snaží vnutit světu a životu konečné, definitivní odpovědi na věčné otázky si stoupenci této absolutistické tendence zaručují svůj vlastní konec. Přesto se dál snaží. Osvícenost však tím směrem neleží. Pondělní zavraždění holandského extremně pravicového politika Pima Fortuyna bylo zásadním absolutistickým činem. Vražda je činem konečným. Nedá se s ní argumentovat. Avšak možná si vrah skutečně myslel, že tím zlikviduje i Fortuynovu filozofii. Je možné, že tím naopak přispěje k jejímu rozšíření. Je to mocné téma, v Holandsku, ve Francii a po celém evropském kontinentu, jímž obchází strašidlo nového fašismu. Hroziví Fortuynovi stoupenci nabízejí jednoduchá řešení pro složité otázky. "Zakažte přistěhovalectví. Víme, kdo páchá zločinnost. Krizi národní totožnosti vyřešíme uzavřením hranic! Odvolejme elitářské politiky a bruselské byrokraty a snižme daně!" Je to populární, populistický refrén, ale jeho absolutní řešení jsou jen fikcí. Osvícenost tím směrem neleží. Když Arabové odmítnou odsoudit sebevražedné atentáty a otevřou kohoutek žlučovitého antisemitismu, poškozuje to palestinskou kauzu. Avšak jestliže izraelský premiér tvrdí, že skutečnou bezpečnost může poskytnout jen další a další útlak, také předstírá, že má odpovědi, které nemá, a flirtuje s despotismem. Když začne George Bush projevovat v reakci na útoky z 11. září vlastní smrtící formu fundamentalismu, přibližuje se zradě, nikoliv posílení, amerických hodnot. Žádný národ, žádná politická strana není imunní vůči svůdně absolutistickým totálním řešením, vůči autoritářským, předsudečným tvrzením, že znají všechny odpovědi, že jen oni sami mají pravdu. Avšak daleko větší hodnotu má znalost sama sebe. Je to jistější průvodce směrem k rozhřešení ve světě, kde nic není jisté. A tím směrem leží osvícenost. |