22. 3. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 3. 2002

Filmová cena Oscar: Jak se podrazy staly hlavním rysem této hollywoodské ceny

Zase se chystá udílení Oscarů a tentokrát nám Hollywood zpřístupnil několik neoficiálních předpisů, jimiž se nyní řídí kandidáty na tyto filmové ceny. Ty předpisy znějí přibližně takto, napsal ve čtvrtek komentátor deníku Independent:

1. Nepředstavujte si ani na okamžik, že v této soutěži jde o umělecké kvality. Umění je pro lidi, kteří jsou neúspěšní. Buďte nemilosrdní v úsilí šířit vlastní sebepropagandu a bezostyšní ohledně toho, kolik to stojí.

2. Nemějte absolutně žádné skrupule ohledně svého úsilí zlikvidovat v médiích pověst vaší opozice. Je úplně jedno , jestli k tomu použijete likvidaci jejího charakteru, nepodložené drby anebo rasovou kartu. Musíte to ale dělat diskrétně a zakrýt stopy, aby nebylo možno ty pomluvy vystopovat k vám.

3. Publikujte co největší množství reklam, co se jen odvážíte. (Tři reklamy na tentýž film v tomtéž vydání téhož listy, to není v závěrečné fázi nerozumné). Přepisujte a zkreslujte citáty z kritik aby váš film vypadal jako samotný základ západní civilizace.

4. Vaši herci a režiséři musejí neustále vystupovat v televizních talk shows. Přidržujte je pevně k věci, nejlépe tak, aby film přehnaně chválili. Za každý nekontrolovaný výbuch v médiích jim pohrozte kastrací.

Jinými slovy, není to ani tak nyní sezóna udělování cen, ale sezóna, kdy je dovoleno všechno. Závody o Oscara nikdy nebyly zrovna proslavené svou slušností a férovostí, ale to, co se dělo před letošní ceremonií - která se bude konat v neděli večer - tomu se nic nevyrovná. Jedna ředitelka marketingu u jedné filmové společnosti konstatovala, že má pocit, že se musí každý den osprchovat v důsledku stále špinavějších bojů. Jiní se vyjádřili, že jim nyní Oscarové připomínají nejhorší kampaň politických špinavých triků. "Vládne šokující absence sebekontroly," konstatovala předsedkyně správní rady Universal Pictures. "Všichni jsme drze překročili hranici, o níž nám všem mělo být jasné, že ji překročit nemáme."

Hodně bláta, ale v žádném případě ne všechno, se hází na film A Beautiful Mind (v ČR pod názvem Schizofrenie), o němž se předpokládá, že má naději vyhrát. Jako životopisný film - o matematiku Johnovi Forbesovi Nashovi, který získal Nobelovu cenu, je ten film silně zranitelný obviněním, že zkreslil zdrojový materiál. Život totiž je vždycky chaotický a složitý, kdežto film musí mít jasný příběh, s dramatickým začátkem, prostředkem a koncem. Tady ale nejde o uměleckou věrnost či přesnost. Jde o to, zda film poškozuje charakter skutečného Johna Nashe, tvůrci filmu jsou kritizováni: jak jste mohli udělat hrdinu z tak odporného člověka a pak mít tu drzost, že vynecháte všechny zatracující podrobnosti?

Ve filmovém tisku, na internetu, dokonce i na kulturních stránkách mainstreamových publikací, psalo množství komentátorů, kteří na věc byli téměř ve všech případech upozornění PR službou konkurenčních filmových společností, o skutečném životopise, na němž je film A Beautiful Mind založen a pak ohlásili následné výsledky naprosto neupřímným tónem morálního rozhořčení. John Nash zplodil nemanželského syna! Byl to špatný otec! Měl poměr s jinými chlapy! Zatkli ho na záchodě, protože se odhaloval!

Některá tato tvrzení však byla silně přehnána či zkreslena a nemají mnoho co společného s podstatou filmu. Ironické je, že je celá řada velmi legitimních důvodů, proč kritizovat tento film. Jak znepokojeně zdůraznili různí psychiatričtí odborníci, film úplně zkresluje léčbu schizofrenie tím, že tvrdí, že lze tuto nemoc překonat silou vůle. Zrazuje fakta Nashova života a základní rozumný klinický názor tím, že film tvrdí, že Nash vykonal většinu své průkopnické práce, když zároveň trpěl schizofrenními představami. (Ve skutečnosti onemocněl až o deset let poté, co napsal svou studii o teorii her,za niž nakonec dostal Nobelovu cenu za ekonomiku.) A jediný pokus vysvětlit Nashovu práci je ve filmu trapně zkreslen.

To všechno vůbec nevadí. Namísto toho si Hollywood dovolil propadnou přesně tomu kulturnímu mccarthyismu,který tak ostře odsuzoval během honby na Billa Clintona. Projevil svatouškovskou bulvární citlivost, která se nezajímá o skutečné skandály, jako byla aféra Irán-Contra anebo rozpad podniku Enron, ale vypění, jakmile se někde vyskytne známka "nevhodného" sexuálního chování.

A tak se stal John Nash, křehký, třiasedmdesátiletý John Nash, který se sám aktivně nepodílel na psaní svého životopisu a souhlasil s natočením filmu jen proto, že potřeboval peníze, neochotnou obětí absolutní likvidace vlastního charakteru a byl nucen se minulý týden v televizním rozhovoru hájit. Jeho sexualita, jeho schopnost vychovávat děti, autentičnost jeho manželství - to všechno se dostalo před "veřejný soud". A minulý týden přišel hollywoodský ekvivalent jaderné bomby, tvrzení, že je Nash antisemita. Obvinění je založeno na něčem, co Nash napasl uprostřed své schizofrenie.

Stejně jako americká politika, i Oscarové jsou postiženi znepokojením ohledně ničivého vlivu "předvolebního" financování a kandidáty, kteří se nepřidržují svého propagandou předem napsaného scénáře. O Russellu Crowovi se usuzuje, že žádného Oscara nedostane, poté, co začal křičet na jednoho televizního ředitele při udělování britských filmových cen BAFTA a poté, co sdělil Variety Clubu, kam si mohou strčit svou cenu, kterou mu ten klub udělil. (Firma Universal si ho asi pozvala na kobereček, protože poslední dobou je mírný jak beránek.) Ani se zřejmě oscarové Akademii nezavděčil režisér Robert Altman, který nedávno vyjádřil názor, že film Titanik (který vyhrál mnoho Oscarů v roce 1998) byl nesmírně špatný, a že film American Beauty, který dostal Oscary v roce 2000, byl špatně zahraný a špatně režírovaný.

A výdaje jsou skutečně obscénní - jde o stovky milionů dolarů a tyto peníze nejenže zakrývají skutečnou hodnotu filmů a herců a také tvrdě zkreslily informační kampaň ve prospěch skutečně bohatých a viditelných filmů. V kategorii nejlepšího filmu zastínily filmy A Beautiful Mind, The Lord of the Rights a Moulin Rouge své skromnější rivaly jako In the Bedroom a Gosford Park. Obdivuhodné herecké výkony od Kate Winsletové a Seana Penna byly většinou pominuty, protože jejich filmy I am Sam a Iris nemají dost peněz na takovouto soutěž.

Špinavé triky se však netýkají jen hlavních kategorií. V soutěži o nejlepší zahraniční film byla obviněna firma Sony Picture, že schválně Oscara neobeslala dvěma významnými filmy, indickým filmem Lagaan a filmem Son of the Bride z Argentiny, ve složité strategii získat hlavní cenu. Sony prý chce také intrikami omezit šanci úspěšného francouzského filmu Amélie na cenu.

                 
Obsah vydání       22. 3. 2002
22. 3. 2002 Škola hrou či hrátky ve škole? Jaroslav  Vintrych
21. 3. 2002 Co se do zpravodajství ČTK nehodilo Tomáš  Pecina
21. 3. 2002 Správní řád prošel do pátého čtení Tomáš  Pecina
22. 3. 2002 Veselé Velikonoce přeje Parlament Tomáš  Pecina
22. 3. 2002 Jak jsem málem přišel u ČSOB o tisíc korun Radek  Mokrý
22. 3. 2002 Nastane genocida nezaměstnaných? Pavel  Sirůček
22. 3. 2002 Náboženství a demokracie Dominik  Lukeš
22. 3. 2002 Einstein vyvrácen: Génius Balabaškin Lubomír  Sedláčik
22. 3. 2002 Říše, Vlast a Národ v zrcadle evropské federální multikulturality Štěpán  Kotrba
22. 3. 2002 Filmová cena Oscar: Jak se podrazy staly hlavním rysem této hollywoodské ceny
22. 3. 2002 Greenpeace žádá ředitele Spolany, aby zabezpečil před povodní provozy zamořené rtutí
22. 3. 2002 Jeden den před 64 lety: "Dejte si pozor, my vám již zacpeme hubu"
21. 3. 2002 Trvalé podnebné změny už nastaly, avšak co je způsobilo?
21. 3. 2002 Nemáte rádi Milana Knížáka? Volte Unii svobody! Jan  Paul
21. 3. 2002 Jak dosáhnout míru mezi Palestinci a Izraelci Suhail Abu Nofal
20. 3. 2002 Ministr Kužvart zorganizoval tiskovou konferenci "jen pro spřízněné spiklence"
22. 3. 2002 Politika levice ve věku přechodu Immanuel  Wallerstein
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
22. 3. 2002 Veselé Velikonoce přeje Parlament Tomáš  Pecina
22. 3. 2002 Nastane genocida nezaměstnaných? Pavel  Sirůček
22. 3. 2002 Filmová cena Oscar: Jak se podrazy staly hlavním rysem této hollywoodské ceny   
22. 3. 2002 Einstein vyvrácen: Génius Balabaškin Lubomír  Sedláčik
22. 3. 2002 Jeden den před 64 lety: "Dejte si pozor, my vám již zacpeme hubu"   
21. 3. 2002 Ještě poznámku k nesrovnalostem kolem 11. září Jan  Čulík
21. 3. 2002 Jak dosáhnout míru mezi Palestinci a Izraelci Suhail Abu Nofal
21. 3. 2002 Nemáte rádi Milana Knížáka? Volte Unii svobody! Jan  Paul
20. 3. 2002 Ministr Kužvart zorganizoval tiskovou konferenci "jen pro spřízněné spiklence"   
20. 3. 2002 Nesrovnalosti týkající se útoků z 11. září přece nejsou žádným překvapením Jan  Čulík
20. 3. 2002 Americký bioterorismus   
19. 3. 2002 Nový správní řád bude protiústavní Pavel  Černý
19. 3. 2002 Je Amerika ochotna vést globální boj proti chudobě?   
19. 3. 2002 Strakapoud a sociální darwinismus Radek  Mokrý
19. 3. 2002 Proč ještě nenalezli Američané žádnou buňku organizace al Qaeda?