26. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 8. 2003

Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých

Pozoruhodnou statistiku přinesly včera Lidové noviny, ZDE. Podle údajů statistického úřadu Eurostat přišlo v roce 2000 v postkomunistických zemích, kde žije 75 milionů obyvatel a jezdí 20,5 milionu automobilů, při dopravních nehodách o život 11 373 lidí. V Německu s 83 miliony obyvateli a 43,5 miliony aut, bylo na silnicích zabito skoro o čtyři tisíce lidí méně. V Británii připadá na sto tisíc obyvatel ročně 5,6 úmrtí při dopravních nehodách. V Polsku je to 16,3 v Lotyšsku 24,7, v Česku 15.

Lidové noviny citují jednoho policistu, že ten radikální rozdíl bude asi tím, že na Západě lidi dodržují zákony, na Východě se naopak pyšní tím, že je nedodržují. Přesně to tak asi nebude: jen málokdo v Británii např. dodržuje na dálnici celostátní rychlostní limit 70 mil/hod (112 km/hod), většina lidí jezdí tak 130 km/hod. Avšak je fakt, že lidi v Británii jezdí o něco přiměřeněji a rozumněji.

Jinak, samozřejmě, v Británii nyní vládne na silnicích a dálnicích teror formou častých automatických, pevně instalovaných kamer, které snímají řidiče, kteří výrazněji překročí rychlostní limit.

I v Británii jistě platí známé rčení, že módní či sportovní auto bývá "prodloužením řidičových genitálií" (an extension of the driver's prick) jenže na rozdíl od východoevropských řidičů to řidiči západoevropští zjevně neberou zas až tak vážně.

Třeba je to tím, že sociální rozdíly jsou v západoevropských zemích už dlouhodobě, pevně dané, a tak se bohatý člověk nemusí zas na chudší na silnicích tolik vytahovat, aby dokázal, že je něco extra -- jeho společenský status je už etablovaný, anebo naopak -- třeba v podvratné Británii -- si před ním lidi stejně tolik nesedají na zadek.

Úmrtnost na silnicích je jistě sociální jev: bude tím méně mrtvých lidí, čím méně bude osob, které si musejí odstraňovat svůj komplex rychlou jízdou v drahém autě, aby si dokázali, že jsou úspěšní, silní, dokonalí...

                 
Obsah vydání       26. 8. 2003
26. 8. 2003 ČR v OSN: Do knihoven byly rozdány knihy proti rasismu
26. 8. 2003 Je možné ztratit lásku k Americe?
26. 8. 2003 O nehodovosti na českých silnicích Jan  Čulík, Vojtěch  Polák
26. 8. 2003 Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě
26. 8. 2003 Nehodovost ještě jinak
26. 8. 2003 O Češích, jejich sousedech a odsunu Eva  Hahnová, Hans Henning Hahn
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 Edvard Beneš - zasloužil se o stát Přemysl  Janýr
26. 8. 2003 O svobodě projevu v Německu: Já přece nejsem antisemita Markéta  Brousková
25. 8. 2003 Zpráva CEMESu o ČRo 6 pro Radu Českého rozhlasu Jan  Čulík
25. 8. 2003 Reportér Gilligan prozradil Kellyho poslancům
26. 8. 2003 Šéf BBC varoval před nazvládnutelným vlivem Ruperta Murdocha
26. 8. 2003 Protest proti zavedení softwarových patentů v EU
25. 8. 2003 EU zakázala "lehké" cigarety
25. 8. 2003 Česká média jako zábavní podnik Jan  Paul
22. 8. 2003 O mentalitě svlačce a mentalitě bolševníku Jaroslav  Pour
25. 8. 2003 "Stát jsme my" a české trestní řízení Zdeněk  Jemelík
25. 8. 2003 Newsweek, Mediář a Fabiano Golgo Fabiano  Golgo
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 ČR v OSN: Do knihoven byly rozdány knihy proti rasismu   
26. 8. 2003 Je možné ztratit lásku k Americe?   
26. 8. 2003 O svobodě projevu v Německu: Já přece nejsem antisemita Markéta  Brousková
26. 8. 2003 O Češích, jejich sousedech a odsunu Hans Henning Hahn, Eva Hahnová
26. 8. 2003 Edvard Beneš - zasloužil se o stát Přemysl  Janýr
25. 8. 2003 "Stát jsme my" a české trestní řízení Zdeněk  Jemelík
25. 8. 2003 Česká média jako zábavní podnik Jan  Paul
25. 8. 2003 EU zakázala "lehké" cigarety   
25. 8. 2003 Newsweek, Mediář a Fabiano Golgo Fabiano  Golgo
25. 8. 2003 Zpráva CEMESu o ČRo 6 pro Radu Českého rozhlasu Jan  Čulík
22. 8. 2003 Jak Mezinárodní měnový fond způsobil hospodářskou katastrofu v Maďarsku   
22. 8. 2003 Co je americký neokonzervatismus?   
22. 8. 2003 Slovanská výspa trnem v saském oku Jaromír  Kohlíček

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 O nehodovosti na českých silnicích Vojtěch  Polák, Jan Čulík
26. 8. 2003 Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě   
26. 8. 2003 Nehodovost ještě jinak   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Radost bourat   
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
31. 7. 2003 Svoboda není bezbřehá Jan  Čulík
31. 7. 2003 Trapný Ondřej Hausenblas   
30. 7. 2003 Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie Jan  Vaškovič
29. 7. 2003 Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase Martin  Konicar
29. 7. 2003 Nedat se omezovat buranstvím Ondřej  Hausenblas