26. 8. 2003
Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých |
Pozoruhodnou statistiku přinesly včera Lidové noviny, ZDE. Podle údajů statistického úřadu Eurostat přišlo v roce 2000 v postkomunistických zemích, kde žije 75 milionů obyvatel a jezdí 20,5 milionu automobilů, při dopravních nehodách o život 11 373 lidí. V Německu s 83 miliony obyvateli a 43,5 miliony aut, bylo na silnicích zabito skoro o čtyři tisíce lidí méně. V Británii připadá na sto tisíc obyvatel ročně 5,6 úmrtí při dopravních nehodách. V Polsku je to 16,3 v Lotyšsku 24,7, v Česku 15. Lidové noviny citují jednoho policistu, že ten radikální rozdíl bude asi tím, že na Západě lidi dodržují zákony, na Východě se naopak pyšní tím, že je nedodržují. Přesně to tak asi nebude: jen málokdo v Británii např. dodržuje na dálnici celostátní rychlostní limit 70 mil/hod (112 km/hod), většina lidí jezdí tak 130 km/hod. Avšak je fakt, že lidi v Británii jezdí o něco přiměřeněji a rozumněji. Jinak, samozřejmě, v Británii nyní vládne na silnicích a dálnicích teror formou častých automatických, pevně instalovaných kamer, které snímají řidiče, kteří výrazněji překročí rychlostní limit. I v Británii jistě platí známé rčení, že módní či sportovní auto bývá "prodloužením řidičových genitálií" (an extension of the driver's prick) jenže na rozdíl od východoevropských řidičů to řidiči západoevropští zjevně neberou zas až tak vážně. Třeba je to tím, že sociální rozdíly jsou v západoevropských zemích už dlouhodobě, pevně dané, a tak se bohatý člověk nemusí zas na chudší na silnicích tolik vytahovat, aby dokázal, že je něco extra -- jeho společenský status je už etablovaný, anebo naopak -- třeba v podvratné Británii -- si před ním lidi stejně tolik nesedají na zadek. Úmrtnost na silnicích je jistě sociální jev: bude tím méně mrtvých lidí, čím méně bude osob, které si musejí odstraňovat svůj komplex rychlou jízdou v drahém autě, aby si dokázali, že jsou úspěšní, silní, dokonalí... |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 8. 2003 | Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých | Jan Čulík | |
26. 8. 2003 | ČR v OSN: Do knihoven byly rozdány knihy proti rasismu | ||
26. 8. 2003 | Je možné ztratit lásku k Americe? | ||
26. 8. 2003 | O svobodě projevu v Německu: Já přece nejsem antisemita | Markéta Brousková | |
26. 8. 2003 | O Češích, jejich sousedech a odsunu | Hans Henning Hahn, Eva Hahnová | |
26. 8. 2003 | Edvard Beneš - zasloužil se o stát | Přemysl Janýr | |
25. 8. 2003 | "Stát jsme my" a české trestní řízení | Zdeněk Jemelík | |
25. 8. 2003 | Česká média jako zábavní podnik | Jan Paul | |
25. 8. 2003 | EU zakázala "lehké" cigarety | ||
25. 8. 2003 | Newsweek, Mediář a Fabiano Golgo | Fabiano Golgo | |
25. 8. 2003 | Zpráva CEMESu o ČRo 6 pro Radu Českého rozhlasu | Jan Čulík | |
22. 8. 2003 | Jak Mezinárodní měnový fond způsobil hospodářskou katastrofu v Maďarsku | ||
22. 8. 2003 | Co je americký neokonzervatismus? | ||
22. 8. 2003 | Slovanská výspa trnem v saském oku | Jaromír Kohlíček |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 8. 2003 | Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých | Jan Čulík | |
26. 8. 2003 | O nehodovosti na českých silnicích | Vojtěch Polák, Jan Čulík | |
26. 8. 2003 | Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě | ||
26. 8. 2003 | Nehodovost ještě jinak | ||
8. 8. 2003 | Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu? | ||
8. 8. 2003 | Jak platit za užívání silnic | ||
8. 8. 2003 | Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují | ||
8. 8. 2003 | Radost bourat | ||
6. 8. 2003 | Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty | Štěpán Kotrba | |
31. 7. 2003 | Svoboda není bezbřehá | Jan Čulík | |
31. 7. 2003 | Trapný Ondřej Hausenblas | ||
30. 7. 2003 | Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie | Jan Vaškovič | |
29. 7. 2003 | Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase | Martin Konicar | |
29. 7. 2003 | Nedat se omezovat buranstvím | Ondřej Hausenblas |